پرواز جنگنده‌های روسی در آسمان لیبی برای حمایت از حفتر

روسیه مدت‌هاست که دخالت کامل خود در مناقشات لیبی را انکار می‌کند

نگرانی برخی کشورهای اروپایی این است که پیروزی‌های اخیر ترکیه و متحدانش در لیبی باعث سلطه بیشتر روسیه در منطقه شود-Abdullah DOMA / AFP

آمریکا روسیه را متهم کرده است که با اعزام جنگنده‌های خود به لیبی به منظور تغییر موازنه در جنگ‌های داخلی این کشور آفریقایی، برای جنگجویان یک گروه نظامی حقوق‌بگیر خود پوشش هوایی ایجاد کرده است.

آمریکا روز سه شنبه با انتشار تصاویر دوربین‌های امنیتی از عملیات هوایی روسیه، حمایت آنها از «گروه واگنر» را به تصویر کشید. این گروه یک مجموعه خصوصی رزمی تحت فرماندهی روسیه است که به نمایندگی از «خلیفه حفتر»، ژنرال سابق ارتش، به جنگ با دولت مستقر می‌پردازد.

استفان تاون سند، ژنرال پایگاه فرماندهی آمریکا در آفریقا، در بیانیه‌ای اعلام کرد «روسیه مدت‌هاست که دخالت کامل خود در مناقشات لیبی را انکار می‌کند. با این تصاویر دیگر جای هیچ انکاری باقی نمی‌ماند.»

دولت کرملین و آقای حفتر تا کنون هیچ واکنشی به این اتهامات نشان نداده‌اند.

ژنرال تاون سند روسیه را متهم می‌کند با پرواز جنگنده‌هایش در آسمان لیبی، به سربازان واگنر و «نیروهای مسلح عربی لیبی» کمک کرده است. نیروهای مسلح عربی لیبی نام یک گروه شبه نظامی از عشایر وفادار به ژنرال حفتر است. پایگاه نظامی آمریکا می‌گوید این هواپیماها اوایل ماه جاری از فرودگاهی در روسیه به سوریه رفته و در آنجا با رنگ‌آمیزی بدنه قبل از پرواز به لیبی اصلیت خود را استتار کردند.

منابع خبری با استناد به تصاویر ماهواره‌ای چند روزی است که حضور چند هواپیمای میگ‌۲۹ و دو جنگنده از نوع سوخوی سو‌۲۴ را در پایگاه‌های شرقی لیبی گزارش می‌کنند. این پایگاه‌ها مورد استفاده گروه واگنر هستند.

حفتر، همکار سابق سازمان سیا، که مورد حمایت امارات متحده، مصر، عربستان سعودی و فرانسه است، بیش از یک سال است که برای گرفتن این کشور نفت خیز آفریقایی جنگ می‌کند.

به گفته ژنرال تاون سند «واضح است که روسیه در صدد تغییر موازنه به نفع خود در لیبی است. آنها با استفاده از گروه‌های مزدوری چون واگنر حضور نظامی خود را در آفریقا گسترش می‌دهند.»

آمریکا این اتهامات را در یک برحه حساس در لیبی مطرح کرده است. آقای حفتر تقریبا داشت در جنگ برنده می‌شد و کنترل طرابلس را به دست می‌گرفت که شش ماه پیش ترکیه با اعزام پهبادهای پیشرفته، باتری‌های ضد هوایی و جنگجویان سوریه ورق را برگرداند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای حفتر در روزهای اخیر، یک پایگاه هوایی مهم را از دست داد و از مواضع خود در نزدیکی طرابلس عقب رانده شد. در همین چند روز گذشته، صدها تن از جنگجویان واگنر، که احتمالا مورد حمایت مالی مشتریان حفتر در شبه جزیره عربی هستند، مجبور به فرار شدند. آنها برای فرار، از هواپیماهای ترابری مستقر در شهر بنی ولید استفاده کردند که پس از مذاکرات ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، و همتای ترکش، رجب طیب اردوغان، در اختیار آنها قرار داده شد.

ناکامی اخیر چند روز پس از تهدیدات سخنگوی حفتر رخ داد که از یک حمله هوایی گسترده در لیبی خبر می‌داد.

روسیه گرچه در ظاهر از دولت مورد حمایت سازمان ملل پشتیبانی می‌کند، در پشت پرده به کمک نظامی آقای حفتر می‌پردازد. از دید روسیه، حفتر شخصیتی است که می‌تواند این کشور از هم گسیخته را به اتحاد برساند.

بر اساس اطلاعیه وزارت امور خارجه روسیه، میخائیل بوگدانوف، دیپلمات روسی، در یک گفتگوی تلفنی با سران اتحادیه آفریقا در روز سه شنبه، خواستار «راه حل آفریقایی برای مشکلات آفریقایی» شد.

با این که وزارت خارجه آمریکا و پنتاگون در پیام‌ها و اطلاعیه‌های خود، پشتیبانی از دولت مورد حمایت سازمان ملل در طرابلس را اعلام می‌کنند، کاخ سفید، که به دیکتاتورهای عرب نرمش نشان داده، به طور مکرر و گاها با روی باز طرف هفتر را در این منازعات گرفته است.

البته پس از ناکامی‌های اخیر حفتر، که در آغاز حملاتش به طرابلس در سال گذشته به حامیانش قول داده بود در عرض چند هفته به پیروزی می‌رسد، حتی کاخ سفید هم با او فاصله گرفته است.

جف هاریگیان، ژنرال نیروی هوایی آمریکا، ضمن هشدار به کشورهای اروپایی در خصوص دوستی بیش از حد با کرملین، حضور روسیه در لیبی را یک چالش امنیتی در دراز مدت دانست.

او گفته است «اگر روسیه در سواحل لیبی پایگاه داشته باشد، قدم منطقی بعدی آنها این خواهد بود که تجهیزات دائمی ضد موشک و دور برد در آنجا مستقر کند. اگر چنین اتفاقی بیافتد، کشورهای اروپایی باید انتظار مشکلات امنیتی بسیار جدی را در پهنه جنوبی قاره خود داشته باشند.»

اما نگرانی برخی کشورهای اروپایی این است که پیروزی‌های اخیر ترکیه و متحدانش در لیبی باعث سلطه بیشتر روسیه در منطقه شود.

به گفته یک دیپلمات ناتو «بیشتر متحدین ما ترجیح می‌دهند از ترکیه حمایت کنند چرا که آن را بهترین گزینه در مقابل روسیه می‌دانند. اما دخالت ترکیه در واقع دخالت روسیه را در پی خواهد داشت.»

© The Independent