دبیرکل سازمان ملل: منشاء موشک‌هایی که آرامکو را هدف گرفت، ایرانی است

آنتونیو گوترش می‌گوید سلاح‌های توقیف شده از سوی آمریکا «منشاء ایرانی» دارند

نشست وزارت دفاع عربستان سعودی در مورد منشاء سلاح‌های استفاده شده در حمله به آرامکو-Fayez Nureldine / AFP

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت گفته است که موشک‌های کروز که در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی مورد استفاده قرار گرفت، منشاء ایرانی داشته‌اند.

به گزارش رویترز، گوترش همچنین گفت سلاح‌هایی که در فاصله نوامبر ۲۰۱۹ تا فوریه ۲۰۲۰ از سوی آمریکا توقیف شده است نیز منشاء ایرانی داشته است.

این خبرگزاری بریتانیایی در ادامه می‌نویسد که برخی از این سلاح‌ها مشابه تولید ایران هستند یا روی آنها فارسی نوشته شده است. برخی از این سلاح‌ها نیز در فاصله فوریه ۲۰۱۶ تا آوریل ۲۰۱۸ به این کشور تحویل داده شده‌اند.

بنابراین گزارش این سلاح‌ها و انتقال آنها می‌تواند ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ باشد که برجام ضمیمه آن است. این قطعنامه پنج سال پس از اجرای برجام در ۲۷ مهرماه امسال تحریم‌های تسلیحات سبک علیه ایران را لغو می‌کند و سه سال پس از آن هم تحریم‌ سلاح‌های سنگین لغو خواهد شد.

آمریکا در تلاش است از لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران جلوگیری کند.

هرچند هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل به درخواست رویترز برای ارایه توضیح در این زمینه پاسخ نداده، در گذشته نیز ساخت ایران بودن سلاح‌های استفاده شده در حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی از سوی مقامات این کشور و مقامات آمریکایی مطرح شده بود.

در جریان حمله‌های موشکی و پهپادی در شهریورماه گذشته، تاسیسات نفتی آرامکو خسارت دید و تولید نفت این تاسیسات برای مدتی کوتاه به نصف کاهش یافت.
اما مهر تایید گوترش بر منشاء ایرانی سلاح‌های مورد استفاده در این حمله‌ها از آن جهت حائز اهمیت است که دبیرکل سازمان ملل باید دو بار در سال با انتشار گزارشی روند پایبندی به قطعنامه ۲۲۳۱ و اجرای تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی را تایید کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در یک سال اخیر مجموعه‌ای از حمله‌ها علیه عربستان سعودی انجام شد که حمله به فرودگاه‌ها و تاسیسات نفتی عفیف را نیز شامل می‌شود.

به گفته گوترش سلاح‌ها و پهپادهایی که در این حمله‌ها استفاده شده‌اند، منشاء ایرانی داشته‌اند.

گوترش در نامه به شورای امنیت که تاریخ آن ۲۲ می است، نوشته که نماینده دایم ایران در سازمان ملل می‌گوید صادرات سلاح بر خلاف قطعنامه شورای امنیت، «سیاست ایران» نیست و تهران به طور فعالانه‌ای در این زمینه با سازمان ملل همکاری می‌کند.

شورای امنیت سازمان ملل به زودی گزارش ۱۴ صفحه‌ای گوترش را بررسی خواهد کرد.

همزمان پیش‌نویش قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران نیز در اختیار اعضای شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است.

روسیه و چین ادعا می‌کنند آمریکا حق تمدید تحریم‌ها را ندارد و باید تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی لغو شود. حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران هم در توجیه باقی‌ماندن یک‌جانبه ایران در برجام گفته بود تا مهرماه در برجام بمانیم وارد تجارت سلاح می‌شویم.