مجلس نمایندگان آمریکا نقض حقوق بهاییان در ایران را محکوم کرد

در یک ماه اخیر نهادهای حکومتی ایران به دست‌کم ۲۰ خانه و مغازه متعلق به بهاییان در سراسر ایران یورش برده‌اند

مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه‌ای در محکومیت آزار و اذیت بهاییان ایران تصویب کرد - Alex Edelman / AFP

مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه با تصویب قطعنامه‌ای آزار و اذیتی که حکومت ایران به جامعه بهایی می‌رساند را محکوم کرد. این درحالی است که وزارت امور خارجه آمریکا نیز بار دیگر نام ایران را در فهرست کشورهای ناقض آزادی‌های مذهبی قرار داده است.

این مصوبه که حمایت دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه را به همراه دارد، از دولت ایران می‌خواهد که زندانیان بهایی را آزاد کند. مصوبه مذکور، همچنین از ایران می‌خواهد که به کارزار آزار و اذیت بهاییان تحت حمایت حکومت پایان دهد و سیاست‌های تبعیض‌آمیز علیه جامعه بهایی را از میان بردارد.

این قطعنامه که توسط تد دویچ، نماینده حزب كنگره ارایه شد، مورد حمایت نمایندگان دیگر هم بود. به گزارش گلوب‌نیوزوایر، ۹۳ نماینده از هر دو حزب حمایت جدی خود را از این مصوبه نشان دادند.

دویچ گفت: «امروز همکارانم با من همراه شدند تا کارنامه نقض حقوق بشر شدید و سرکوب ناعادلانه رژیم ایران علیه مردم خودش را به شدت محکوم کنند. اقدامات این رژیم در انکار آزادی مذهب و آزار و اذیت اقلیت‌هایی مانند بهاییان باید پایان یابد. این قطعنامه دو حزبی پیام روشنی را ارسال می‌کند؛ اینکه اقدامات رژیم نقض اصول و ارزش‌هایی است که کشور ما بر آنها تاکید دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونی وانس، رئیس دفتر امور عمومی بهاییان آمریکا هم گفت: «تصویب این مصوبه در زمانی اتفاق افتاده که برای بهاییان ایران ویژه محسوب می‌شود. در اواخر ماه نوامبر نهادهای حکومتی به دست‌کم ۲۰ خانه و مغازه متعلق به بهاییان در سراسر ایران یورش بردند و خواستار تحویل اموال آنها، از جمله یارانه‌ها، تلفن‌های همراه و دیگر اموال شخصی شدند.»

اعضای جامعه بهاییت از زمان شکل‌گیری این مذهب در سال ۱۲۲۲ شمسی با آزار و اذیت‌هایی در ایران مواجه بوده‌اند. این آزارها پس از انقلاب ۱۳۵۷ تشدید شده است. اکنون دولت ایران بهاییان را از آموزش عالی، شغل‌های دولتی و کار در ۲۵ شغل محروم کرده و جامعه بهاییان ایران در معرض دستگیری و زندانی شدن هستند.

پیش از این هم وزارت خارجه آمریکا نام ایران را در فهرست ناقضان حقوق اقلیت‌های مذهبی قرار داده بود.