همه‌گیری کرونا و اوج‌گیری یهود‌ستیزی مجازی در بریتانیا

در شش ماه اول امسال ۳۴۴ مورد یهودستیزی مجازی گزارش شده است

سی‌تی‌اس در بیانیه‌ای اعلام کرد که این روند با قرنطینه سراسری در بریتانیا ارتباط دارد - ISSOUF SANOGO / AFP

طبق اعلام یک مؤسسه خیریه، یهودی‌ستیزی مجازی در بریتانیا در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ به حدنصاب بی‌سابقه‌ای رسید و همه‌گیری کووید-۱۹ باعث شد شکل‌های جدیدی از نفرت‌پراکنی و توطئه‌های ضدیهودی پدید آید. 

طبق اعلام یک مؤسسه خیریه، همه‌گیری کووید-۱۹ به شکل‌های جدیدی از نفرت‌پراکنی و توطئه‌های یهودستیزان دامن زده و در نیمه اول سال ۲۰۲۰ میزان یهودستیزی مجازی به بالاترین حد رسیده است. 

مؤسسه «ائتلاف امنیت جامعه» (سی‌اس‌تی) که در زمینه حمایت از یهودی‌های بریتانیا در برابر یهودستیزی فعالیت می‌کند، ۷۸۹ مورد یهودستیزی از ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۰ ثبت کرده است. 

در شش ماهه اول سال جاری ۳۴۴ مورد یهودستیزی مجازی گزارش شده است که بالاترین رقم ثبت شده در این مؤسسه است. 

سخنگوی «سی اس تی» می گوید این روند افزایشی با قرنطینه سراسری در بریتانیا ارتباط دارد. 

تعداد پنج گزارش مربوط به مواردی از یهودستیزی مجازی بود که افرادی رویدادهای مجازی برگزارشده از سوی کنیسه‌ها و نهادهای یهودی را بر هم زده‌اند. این رویدادها عمدتاً برای دعاخوانی از راه دور و جلسات آموزشی یهودیان بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سی‌اس‌تی این وقایع را «شکل کاملاً جدیدی از پدیده یهودستیزی» می‌داند «که زاده انتقال ناگهانی تعاملات اجتماعی به فضای مجازی است.» 

این مؤسسه هم‌چنین وقایعی را ثبت کرده که گویای یهودستیزی به علت وقوع همه‌گیری بوده است. 

این وقایع شامل طرح نظریه‌های توطئه راجع به دست داشتن یهودیان در ایجاد و پخش کووید و کاربرد الفاظ نفرت‌آمیز علیه یهودیان و آرزوی ابتلای آنان به این ویروس و مرگشان بوده است. 

سی‌اس‌تی در توضیح این روند گفت: «رشد گفتمان یهودستیزی بلافاصله پس از شروع همه‌گیری بازتاب روند گسترده‌تر رشد یهودستیزی پس از هر رویدادی است که در اخبار جهان منعکس می‌شود، تقریباً فارغ از این که آن رویداد ربط مستقیمی به یهودی‌ها داشته باشد یا نه.» 

آمار سی‌اس‌تی در تأیید این ادعایشان نشان می‌دهد بالاترین میزان یهودستیزی ناشی از همه‌گیری در ماه مارس رخ داده است که قرنطینه سراسری اجرا شد و داده‌های مؤسسه یوگاو در رابطه با کووید نشان می‌دهد ترس بریتانیایی‌ها از این ویروس از هر زمان دیگری بیشتر بوده است. 

سایر شکل‌های یهودستیزی نیز به سرخط خبرهای جهان مرتبط بوده است. مثلاً در ماه ژانویه که یادآور هفتاد و پنجمین سال آزادی آشویتس و روز یادبود هولوکاست در بریتانیا بود، استفاده از کلام و نشانه‌های مربوط به هیتلر، نازی‌ها و هولوکاست در فضای مجازی چشمگیر بود.  

گزارش‌های یهودستیزی مربوط به حزب کارگر در ماه‌های آوریل و ژوئن به بیشترین حد رسید. در آوریل انتخابات برای تعیین رهبر جدید این حزب، کی‌یر استارمر برگزار شد و در ژوئن نیز نشستی سازنده بین استارمر و نمایندگان گروه‌های مختلف جامعه یهودیان و نهادهای مهم آنان برگزار شد که حسابی در اخبار سر و صدا کرده بود. 

وزارت کشور اعلام کرد که جایی که اعتقادات مذهبی مرتبط با نفرت پراکنی مشهود است، یهودیان ۱۹ درصد این قربانیان را تشکیل می دهند. بدین ترتیب یهودیان پس از مسلمانان دومین جامعه دینی هستند که بیشترین حملات به آنان می‌شود. 

یهودستیزی در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ تا ۱۸۸ درصد افزایش یافته است.

© The Independent