جمعیت یهودیان اروپا ۶۰ درصد کاهش یافته است

تا پایان جنگ جهانی دوم ۳۵ درصد از یهودیان جهان در اروپا زندگی می‌کردند که این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۹ درصد کاهش یافته است

تخمین زده شده که در کل یک میلیون و ۳۰۰ هزار یهودی در سال ۲۰۲۰ در اروپا زندگی می‌کنند- Gregor Fischer / dpa / AFP

یک مطالعه نشان می‌دهد که جمعیت یهودیان اروپا طی ۵۰ سال گذشته، ۶۰ درصد کاهش یافته است. 

براساس مطالعه موسسه تحقیقات سیاست یهودی، به رغم این که ۸۸ درصد جمعیت یهودیان جهان در اواخر قرن ۱۹ در اروپا زندگی می‌کردند، در حال حاضر تنها ۹ درصد از آن‌ها در آن جا زندگی می‌کنند. 

طبق این گزارش این ارقام در حال حاضر در بازه هزار ساله به دست آمده است و با گذشت زمان نیز رو به کاهش است. 

بنابر این یافته‌ها، تخمین زده شده که در کل یک میلیون ۳۰۰ هزار یهودی در سال ۲۰۲۰ در اروپا زندگی می‌کنند که ۰.۱ درصد جمعیت این قاره را شامل می‌شوند. دو سوم آن‌ها هم در بریتانیا، فرانسه و آلمان زندگی می‌کنند. 

در این گزارش آمده است: «نسبت یهودیان مقیم اروپا [در سال ۲۰۲۰] تقریبا همان اندازه است که بنجامین تودلا، یک مسافر یهودی قرون وسطایی در زمان اولین گزارش جمعیت جهانی یهودیان در سال ۱۱۷۰ محاسبه کرده بود.» 

این گزارش که عنوان آن «یهودیان اروپا در آغاز هزاره» است به بررسی چگونگی تغییر جمعیت یهودیان می‌پردازد. 

در این مقاله آمده است: «یهودیان نه تنها جزئی جدایی‌ناپذیر از تاریخ و فرهنگ اروپا بوده‌اند بلکه در واقع یکی از قدیمی‌ترین و اصلی‌ترین گروه‌های تشکیل‌دهنده آن هستند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، در طول تاریخ، ضعف ذاتی یک اقلیت بی‌سرزمین و ناتوانی در برابر جوامع مبتنی بر قلمرو و قدرت‌های نهادینه شده، اغلب یهودیان را در شرایط وابستگی و بی‌ثباتی قرار می‌دهد و به فراز و نشیب‌های شدید حضور یهودیان تبدیل شده است.» 

تعداد یهودیان در فاصله پایان قرن هجدهم و قرن نوزدهم ۱۰ میلیون نفر بود و در آستانه جنگ جهانی دوم نیز تعداد آن‌ها به ۱۶.۵ میلیون نفر رسید که نشان‌دهنده بالاترین میزان رشد جمعیت آن‌ها بود. 

واقعه هولوکاست که در آن ۶ میلیون یهودی به قتل رسیدند، جمعیت آن‌ها را به میزان تقریبی ۱۱ میلیون نفر در سال ۱۹۴۵ تقلیل داد. 

تا سال ۱۹۴۵، ۳۵ درصد از یهودیان جهان در اروپا زندگی می‌کردند که در سال ۱۹۷۰ به ۲۶ درصد و در سال ۲۰۲۰ به ۹ درصد کاهش یافت. 

نویسندگان برای این تغییر که پس از جنگ جهانی دوم صورت گرفت، به سه واقعه کلیدی اشاره می‌کنند: «تاسیس کشور اسرائیل، عقب‌نشینی استعمار از آفریقا و آسیا و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی که آن‌ها را عوامل تاثیر گذار بر مهاجرت گسترده یهودیان توصیف می‌کنند که هم یهودیان را از اروپا دور کرد و هم به تعداد آن‌ها افزود، اما نتیجه خالص آن دور کردن بیشتر یهودیان نسبت به افزایش تعدادشان بود.»

© The Independent

بیشتر از جهان