«یهودی‌ستیزی آشکار» پلیس اوکراین خشم یهودیان را برانگیخت

پلیس کولومیا در اوکراین سعی در دسترسی به فهرست یهودیان مقیم این شهر دارد

عبادت خاخام‌ها در شهر کیف، اوکراین - Getty

بعد از آن که مشخص شد یکی از مقامات بلندپایه پلیس در شهر کولومیا واقع در غرب اوکراین فهرست تمام یهودیان را درخواست کرده است، سازمانی یهودی در این کشور پلیس را به «یهودی‌ستیزی آشکار» متهم کرد.

طبق اخبار منتشره،  پلیس در تاریخ ۱۸ فوریه از یاکوب زالیچکر، رئیس انجمن یهودیان، کولومیا چنین درخواستی کرده است.

ادوارد دالینسکی، رئیس انجمن یهودیان اوکراین، در شهر کیف روز یک‌شنبه عکس این درخواست‌نامه را در توییتر منتشر کرد. او گفت: «اداره پلیس ملی اکراین از انجمن یهودیان کولومیا درخواست کرد فهرست اسامی تمامی یهودیان را همراه با نشانی و شماره تلفن همراه آن‌ها و اسامی دانشجویان یهودی و نشانی و شماره تلفن آن‌ها را برای پلیس بفرستند.»

«در این درخواست آمده است که این اطلاعات را برای مبارزه با جرایم فراملی نیاز دارند.»

به گزارش دفتر تلگراف یهودیان (جی‌تی‌ای) در این درخواست‌نامه آمده بود: «لطفاً اطلاعات زیر را در مورد انجمن مذهبی یهودیان ارتودکس کولومیا برای ما ارسال کنید: منشور انجمن، فهرست اعضای انجمن مذهبی یهودیان همرا با مشخصات، شماره تلفن همراه و نشانی محلی سکونت.»

این درخواست‌نامه را میهایلو بانک، افسر ارشد پلیس در نیروی پلیس ملی امضا کرده است که یگان‌شان مسئول رسیدگی به جرایم سازمان‌یافته است.

طبق اخبار منتشره آقای زالیچکر در ۲۵ فوریه با ارسال این اطلاعات مخالفت کرد و گفت فقط در صورتی که دادگاه دستور بدهد، قبول خواهد کرد.

آقای دالینسکی به جی‌تی‌ای گفت: «این کار رسوایی تمامعیار و یهودی‌ستیزی آشکار است و به‌خصوص به این علت خطرناک است که نهادی انتظامی چنین درخواستی کرده است؛ نهادی که خودش باید با چنین خلاف‌هایی مبارزه کند.»

جویل لیون، سفیر اسراییل در اوکراین، می‌گوید وقتی از وجود چنین درخواست‌نامه‌ای باخبر شد موضوع را با رئیس جمهوری اوکراین و همچنین وزارت‌ کشور و زارت امور خارجه اکراین در میان گذاشت.

او می‌گوید: «بلندپایه‌ترین مقامات اکراین با من تماس گرفتند و این اقدام یهودی‌ستیزانه را قویاً محکوم کردند. برای بهتر کردن آموزش پلیس در مورد یهودی‌ستیزی نیز همکاری خواهیم کرد.»

آقای دالینسکی هم بعد در توییتر نوشت که پلیس ملی اوکراین در مورد علت چنین درخواستی تحقیق کرده است.

در دوران جنگ جهانی دوم نیروهای نازی هنگامی که این جمهوری سابق شوروی را اشغال کرده بودند، بیش از یک میلیون یهودی را کشتند.

ولودیمیر زلنسکی، نخستین رئیس جمهوری یهودی اوکراین است که پارسال در انتخابات به این مقام دست یافت.

© The Independent