سیل به کاخ اردشیر بابکان رسید

در استان‌های جنوبی کشور هفت نفر جان خود را براثر سیل از دست دادند

رئیس سازمان امداد و نجات اعلام کرد که براثر سیل و آب‌گرفتگی در استان‌های جنوبی کشور ۷ نفر جان خود را از دست دادند.

مهدی ولی‌پور در گفتگو با ایلنا گفت که ۲ زن در استان بوشهر و ۵ نفر که در دو خودرو در هرمزگان به‌دام‌افتاده بودند، براثر سیل جان خود را از دست دادند.

او افزود طی ۲۴ ساعت گذشته، استان‌های اصفهان، بوشهر، تهران، فارس، هرمزگان و یزد با مشکل سیل و آب‌گرفتگی مواجه هستند.

او تأکید کرد که تیم‌های امداد و نجات تابه‌حال توانسته‌اند آب را از ۷۴ واحد مسکونی تخلیه و خدمات امدادی مانند چادر و کنسرو به آسیب‌دیدگان برسانند.

ولی‌پور پیش‌تر نیز از نیاز ۹۵۰ نفر به اسکان ضروری خبر داده بود که دست‌کم ۴۰ نفر آنها نیازمند اسکان موقت هستند.

در همین رابطه، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت دبی آب با خروجی پل‌ها انطباق  ندارد و ما به دلیل عدم توجه به پیشگیری و لای‌روبی نکردن رودها، چندین برابر بیشتر برای جبران خسارات هزینه می‌کنیم.

اسماعیل نجار، در گفتگو با صداوسیما گفت: «برای مقابله با بلایای طبیعی سال گذشته پنج هزار و ۸۴ میلیارد تومان اعتبار پیشنهاد شد که حدود ۳۰۰ میلیارد تومان در قانون بودجه منظور شده و تا کنون نیز هیچ مبلغی در اختیار دستگاه های اجرایی استان خوزستان قرار نگرفته است.»

همچنین، «ابراهیم رضایی» نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در همین برنامه تلویزیونی گفت که با جاری شدن سیل، اموال و دارایی‌های مردم را سیل برده و گرچه گروه‌های امدادی در این شهر از صبح پای کار بودند، اما تاکنون مشکلات مردم حل نشده است.

نگرانی از آسیب دیدن کاخ باستانی اردشیر بابکان

از سوی دیگر، خطر آسیب‌دیدن آثار باستانی نیز وجود دارد. سیل به نزدیکی کاخ اردشیر بابکان (پاپکان) بازمانده پادشاهان ساسانی در شهر فیروزآباد رسیده است. به‌طوری‌که سبب شکسته شدن فنس‌های اطراف این مجموعه شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایلنا به نقل از درنا شهبازی، مسئول میراث‌فرهنگی شهرستان فیروزآباد نوشت: «ازآنجاکه سیل روز گذشته گسترده بود، پلی که در کنار ساختمان پایگاه کاخ اردشیر بابکان قرار دارد پاسخگو نبود و سبب شد تا آب به حریم درجه‌یک کاخ اردشیر بابکان برسد.» او اضافه کرد که هرچند سیل به حریم درجه‌یک کاخ اردشیر بابکان نفوذ کرده و سبب شکسته شدن فنس‌ها شد اما به خود کاخ و دیواره‌های آن آسیبی نرسیده است. یک بلای طبیعی است و کار خود را می‌کند.

وی اظهار داشت که مسئولان پایگاه نیز سعی می‌کنند با گرفتن یک وجب کاهگل در اطراف کاخ آن را از نم و رطوبت حفاظت کنند. هر زمان که این کاهگل از بین رفت دوباره برای آن یک فکری می‌کنیم. اکنون سیل کنترل شده و آسیبی به این مجموعه وارد نشده است.

برخی معتقدند که سیل به قنات نزدیک کاخ نیز آسیب رسانده که شهبازی این موضوع را رد کرد.

بارندگی‌های شدید از هفته گذشته باعث شده تا بسیاری از شهرهای جنوبی و مرکزی کشور، دچار سیل و آب‌گرفتگی شوند.

بیشتر از زندگی