یک سوم بریتانیایی‌ها به دریافت واکسن کرونا علاقه ندارند

نگرانی از ایمن نبودن، بی‌اثر بودن و عوارض جانبی واکسن کرونا

۳۲ درصد نظردهندگان، با هرگونه کاهش محدودیت‌ها مخالفت کردند - Adrian DENNIS / AFP

طبق یک نظرسنجی جدید، احتمالاً بیش از یک‌سوم بریتانیایی‌ها، واکسن کووید-۱۹ را تزریق نخواهند کرد.

نگرانی‌ اصلی افرادی که تردید دارند واکسن بزنند مربوط به ایمن نبودن واکسن (۴۸ درصد)، بی‌اثر بودن (۴۷ درصد) یا عوارض جانبی آن (۵۵ درصد) است.

با این‌حال، اعلام این خبر که بریتانیا نخستین کشوری خواهد بود که تزریق واکسن فایزر را انجام خواهد داد، موجب افزایش خوش‌بینی‌ها در این هفته شد. به نظر می‌رسد ۶۰ درصد بریتانیایی‌ها تا آوریل سال بعد، امکان تزریق واکسن خواهند داشت.

طبق تحقیق جدید گروه اوپینیوم، بیش از یک‌سوم نظردهندگان (۳۹ درصد) در مورد محدودیت‌های کریسمس گفتند. آنها خواهان کاهش محدودیت‌های قرنطینه سراسری هستند.

اما ۳۲ درصد نظردهندگان، با هرگونه کاهش محدودیت‌ها مخالفت کردند. یک دلیل محتمل برای چنین مخالفتی این است که به نظر ۷۰ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، چنین کاری به قرنطینه سراسری دیگری در ماه ژانویه منجر خواهد شد.

ادعاهای مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا، مبنی بر اینکه برگزیت (خروج از اتحادیه اروپا) کمک کرد تا کشورشان به واکسن دست یابد، فقط ۱۰ درصد بریتانیایی‌ها را متقاعد کرده است. ۲۴ درصد از این افراد، فکر می‌کنند احتمالاً برگزیت مانع ایجاد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین طبق نظرسنجی اوپینیوم، اخبار واکسن، موقتاً جایگاه حزب محافظه‌کار را در افکار عمومی تقویت کرد. این هفته اما، روند معکوسی رخ داد و به نفع حزب کارگر شد.

حزب کارگر دو پله بالا رفت و محافظه‌کاران با سه پله پایین آمدن، عقب افتادند. حزب کارگر در حال حاضر ۴۰ درصد آرا و محافظه‌کاران ۳۸ درصد را در اختیار دارند.

در وضعیت محبوبیت رهبران حزب، تغییر چندانی رخ نداده است و بوریس جانسون همچنان اندکی جلوتر است. محبوبیت او با یک پله افزایش، به ۳۶ درصد و عدم محبوبیتش با ۳ پله کاهش، به ۴۴ درصد رسید.

او همچنین در نظرسنجی راجع‌‌به بهترین نخست‌وزیر، اندکی از کی‌یر استارمر جلوتر است (۳۲ درصد در برابر ۳۰ درصد).

آدام دراموند، رییس بخش نظرسنجی سیاسی این گروه می‌گوید: «در نظرسنجی قبلی ما، کورسویی از تقویت جایگاه حزب محافظه‌کار، بر اثر انتشار اخبار واکسن، به چشم می‌خورد اما در این هفته با آنکه تایید واکسن از سوی سازمان تنظیم مقررات، در صدر اخبار قرار داشت، روند معکوسی رخ داد.

یعنی احتمالاً هرگونه منفعت سیاسی دولت، به رویدادهای بعدی، یعنی شروع شدن تزریق واکسن، برگشتن زندگی مردم به روال عادی و احیای اقتصاد بستگی دارد.

مسئله بعدی این است که پایان یافتن دوره گذار برگزیت، به ویژه اگر بدون توافق باشد، به این فضای خوش‌بینی بالقوه لطمه نزند.»

نظرسنجی مجازی گروه تحقیقاتی اوپینیوم، در بازه زمانی ۳ تا ۴ دسامبر ۲۰۲۰، با مشارکت ۲۰۰۲ نفر از مردم بریتانیا، انجام گرفته است.

© The Independent

بیشتر از جهان