۱۲ دلیل برای تردید در سلامت انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا

ادعا‌هایی که رسانه‌های عمومی آمریکا نادیده گرفتند

دونالد ترامپ و همسرش ملانیا ترامپ در جورجیا، پنجم دسامبر۲۰۲۰-REUTERS/Jonathan Ernst

بعد از حدود پنج هفته از انتخابات سوم نوامبر و مرور همه شواهد و نظریه‌هایی که در زمینه تقلب یا غیرعادی بودن نتایج عرضه شده است، اکنون می‌توان نگاه عمومی منتقدان فرایند انتخابات ریاست جمهوری امریکا و ادعای غیرعادی بودن این نتایج را گزارش داد، هرچند که دادستان کل آمریکا می‌گوید، به مدارکی دال بر تقلب «به نحوی که بتواند نتیجه انتخابات ار تغییر دهد»، دست نیافته است. از نگاه نگارنده، نفس غیرشفاف بودن فرایند شمارش آرای مربوط به انتخابات ریاست جمهوری در چند ایالت چرخشی، انتخابات را از اعتبار ساقط می‌کند (عدم شفافیت در حوزه عمومی یعنی فساد بدون نیاز به ارائه شواهد)، اما ذکر شواهد منتقدان برگزاری انتخابات می‌تواند به فهم این رویداد کمک کند. بعد از مرور همه شواهد عرضه شده، می‌توان دوازده دلیل اصلی ارائه شده برای غیرعادی بودن یا دستکاری در نتایج را به ترتیب زیر خلاصه کرد،(هدف این نوشته اطلاع‌رسانی است؛ قضاوت در مورد آنها با خوانندگان است):

 عدم توازن رای در حوزه‌های مختلف

جمهوری‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۰ تا اینجای کار در مجلس نمایندگان (۱۲ عضو بیشتر در چندین ایالت از جمله نیویورک و کالیفرنیا)، مجالس محلی و انتخابات فرمانداران (یک فرماندار) ظرفیت خود را افزایش دادند و در انتخابات سنا نیز تنها یک عضو از ۵۳ عضو قبلی را از دست داده‌اند. فاصله آرای آنها در سنا نیز کاهش چشمگیری نداشت و بسیاری از سناتورهای جمهوریخواه برخلاف نظر سنجی‌های قلابی که رقابت را تنگاتنگ نشان می‌داد، با ۸ تا ۱۲ درصد فاصله بردند. این سوال مطرح است که چگونه بخشی از رای‌دهندگان به حزب جمهوری‌خواه تنها ترامپ را از رای خود استثنا کرده‌اند که ما شاهد چنین تفاوتی در رای دو حزب در انتخاب اعضای نهادهای مختلف هستیم. ترامپ چنان مورد توجه رای‌دهندگان جمهوری‌خواه بوده که اکثر سیاستمداران جمهوری‌خواه با وی همراهی می‌کردند.

 اعداد بیش از حد شگفتی‌آور

افزایش غیر‌عادی و نجومی آرا و ثبت‌نام کنندگان در انتخابات اخیر تنها با رای پستی قابل توجیه نیست. تنها در ایالت ویسکانسین ۹۰۰ هزار نفر در یک روز برای ثبت‌نام رای دادن اقدام کرده‌اند که در تاریخ ایالات متحده و ایالت ویسکانسین بی‌نظیر بوده است. همچنین، مشارکت ۸۹ درصدی در این ایالت نه تنها در تاریخ آن، بلکه در تاریخ ایالات متحده بی‌سابقه و غیرعادی بوده است. در ایالات پنسیلوانیا در یک مجموعه رای پستی از میان حدود ۵۷۰ هزار رای، تعداد آرای ترامپ حدود ۳۲۰۰ رای بوده است (کمتر از یک درصد). باور کردن به آن میزان از مشارکت و این تفاوت رای، تنها می‌تواند مبتنی بر خوش‌خیالی باشد. در اعلام یک مجموعه رای در ساعت ۶ و ۳۱دقیقه صبح ۴ نوامبر در ایالت میشیگان ۱۴۱۲۵۸ رای برای بایدن و ۵۹۶۸ رای برای ترامپ اعلام شده است (یعنی چهار درصد برای ترامپ).

عدم شفافیت 

در بازشماری آرا نیز همان روند غیر شفاف شمارش در جورجیا یا ویسکانسین و آریزونا تکرار شد؛ بدون چک کردن برگه‌های رای پستی توسط نمایندگان دو طرف. این امر نشان می‌دهد که برگزارکنندگان انتخابات به‌طور کاملا شفاف پنجره راستی‌آزمایی را بر روی برگه‌های رای باز نکردند.

 گل‌آلود کردن آب توسط رسانه‌ها

بسیاری از رسانه‌ها، از جمله فاکس‌نیوز، از روز دوم پوشش مصاحبه‌های مربوط به تقلب و به هم ریختگی‌های انتخاباتی را متوقف کردند و در اعلام پیروزی بایدن از هم سبقت گرفتند. رسانه‌ها که مثل بوق‌های احزاب علیه ترامپ عمل می‌کردند، با عجله نتایج را به نفع بایدن اعلام می‌کردند (مثل ایالات آریزونا در شب سوم نوامبر توسط فاکس) تا زمینه را برای اعتراض به نتایج از میان ببرند. در ایالات متحده این رسانه‌ها نیستند که رسما نتایج را اعلام می‌کنند، بلکه ایالات هستند و نتیجه رای‌گیری در هر ایالت باید توسط مجالس ایالتی تایید شود. رسانه‌ها بدون توجه به این فرایند، برای آماده‌سازی افکار عمومی و کم‌رنگ نشان دادن اعتراضات قانونی به فرایند رای‌گیری، اعتراضات را بایکوت کردند. رسانه‌های پرمخاطب، بسیاری از ادعاها و شواهد عرضه شده (از جمله شهادت چهارصد نفر) برای تقلب را پوشش ندادند تا قضاوت را به افکار عمومی واگذار کنند. در هیچ نقطه‌ای از دنیای دمکراتیک این رسانه‌ها نیستند که برنده را تعیین می‌کنند. آنها تنها نتایج را اعلام می‌کنند. اما در ایالات متحده رسانه‌ها چنین ادعایی دارند و در حالی که میلیون ها رای شمارش نشده، بر اساس مدل‌های تخمینی برنده را تعیین و اعلام می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقایسه‌ها معنی‌دار نیست

رای بایدن از اوباما نیز بیشتر بود، در حالی که بایدن در انتخابات مقدماتی نتوانست شور و اشتیاقی میان دمکرات‌ها ایجاد کند و ترامپ از مک‌کین و رامنی بیشتر رای اقلیت‌ها را به خود جذب کرد. ترامپ از دور اول خود ده میلیون رای بیشتر آورد، و اوباما از دور اول خود ۳.۵ میلیون رای کمتر. ترامپ باخت و اوباما برد.

عدم توازن در آرای درون ایالات

بایدن رای آفریقایی‌تبارها را در سه ایالت میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین (جز سه شهر فیلادلفیا، میلواکی و دیترویت) به ترامپ باخت. در آن سه شهر البته آفریقایی‌تبارها نزدیک به صد در صد به بایدن رای دادند؛ چیزی که در تاریخ امریکا سابقه ندارد و حتی نظرسنجی‌های متمایل به بایدن نشان می‌دادند که میان ۸ تا ۱۸ درصد آنها به ترامپ رای می‌دهند. در ساعت ۳ نیمه شب چهارم نوامبر، یکباره حدود ۱۳۰ هزار رای از یک ناحیه برای بایدن به جمع آرای ویسکانسین اضافه شد و نتایج آرا را در این ایالت تغییر داد.

مشکل نرم‌افزاری

موسسات، ماشین‌های شمارش و نرم‌افزاهای جمع آوری و شمارش آرا (مثل دومینیون) کاملا قابل اعتماد نبوده‌اند؛ به دلیل حفره‌های امنیتی، ارتباط آنها با دولت‌های اقتدارگرا (چین، ونزوئلا و کوبا)، و سابقه بد در رای‌سازی.

 مشکل فرایند رای شماری

پنج ایالت به طور همزمان وانمود کردند که شمارش آرا را متوقف کرده‌اند، اما در عین حال به شمارش آرا مشغول بودند. این ایالات عبارت بودند از نوادا، جورجیا، پنسیلوانیا، ویسکانسین و آریزونا. در ایالت کارولینای شمالی دو هفته رای‌شماری ادامه داشت، بدون آن که میزان آرای عرضه شده تغییری داشته باشد. در دو شهر فیلادلفیا و پیتسبورگ در ایالت پنسیلوانیا اگر برگه‌های رای مشکل داشتند، از رای‌دهندگان خواسته شده که بیایند و برگه را تکمیل کنند و در بقیه ایالت چنین کاری نشده است. این امر با قانون انتخابات که ایالات را ملزم می‌کند از حقوق افراد به طور مساوی حفاظت کنند، در تضاد است.

مشکل خواندن برگه‌های رای

در برخی ایالات اسکنرهای نوری به نحوی تنظیم شده بودند که برگه‌های رای غیرقابل تایید (بر اساس ملاک‌هایی مثل پر شدن همه بخش‌ها یا داشتن امضا) نیز خوانده شوند. آنها همچنین به گونه‌ای تنظیم شده بودند که مدارک یا داده‌هایی برای بازبینی باقی نگذارند. همچنین، دمکراتها داده‌ها را در سایت‌های شمارش به گونه‌ای نابود کرده‌اند یا از ارایه آنها استنکاف می‌کنند که بازبینی آرا غیرممکن باشد. برخی از ماشین‌ها رای ترامپ را به طور سیستماتیک نخوانده‌اند یا به رای بایدن اضافه می‌کرده‌اند. ماشین‌های دومینیون و اس‌اس‌اند‌ای، به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که به نظر می‌رسد کارکردهایی برای مهندسی آرا دارند.

 مشکل در مدت زمان رای‌خوانی

در برخی از ایالات چرخشی صدها هزار رای در زمانی کوتاه مثل دو تا سه ساعت خوانده شدند که در عالم واقع غیرممکن به‌نظر می‌رسد. در ایالت پنسیلوانیا گزارش شده که ۳۳۷ هزار رای در کمتر از ۹۰ دقیقه خوانده شده است.

مشکل در خود آرا

بنا به یک گزارش تحقیقاتی در ایالت نوادا ۱۵۰۰ رای به مردگان تعلق داشته و ۴۲۲۲۸ رای مکرر افراد بوده است. همچنین آدرس برخی رای‌دهندگان پارکینگ خودروهای تفریحی افراد بوده است.

 مشکل در ارسال آرا 

صدهزار رای غایبان در پنسیلوانیا روز بعد از پست شدن، همان روز، یا روز قبل از پست شدن، بازگشته‌اند. نمی توان باور داشت که در انتخابات، زمان قابل مهندسی است. در این ایالت ۱۸۲۳۱۴۸ برگه رای برای مردم ارسال شده، اما در نهایت ۲۵۸۹۲۴۲ رای پست شده خوانده شده است.

ده‌ها ساعت ویدیو که توسط کارشناسان و هزاران صفحه که توسط وکلا و شاهدان عینی و کارشناسان انتخابات عرضه شده و به برخی از آنها فوقا لینک داده شده، حداقل ارزش بررسی را دارند، اما رسانه‌های عمومی همه آنها را نادیده گرفته و از دم نظریه توطئه و بی‌اساس خواندند. در بسیاری موارد، مقامات نهادهای رای‌گیری در ایالات فوق از توضیح در مورد این ابهام‌ها اجتناب کرده‌اند. یک مشکل را با نادیده گرفتن نمی‌توان حل کرد. این امر ممکن است بار دیگر برای همان‌ها اتفاق بیفتد که این بار از آن منتفع شدند. دوز و کلک قابل یادگیری و سرایت است. مشکل دیگر این است که اعتماد رای‌دهندگان به کلیت فرایند سلب می‌شود: در یک نظر سنجی ۳۰ درصد از دمکرات‌ها و ۷۵ درصد از جمهوری‌خواهان گفته‌اند که «دمکرات‌ها احتمالا آرای ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری را دزدیده‌اند».

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه