جنگ کلمی؛ خشم کره‌ از ادعای مالکیت چین بر کیمچی

کیمچی در کنار بیشتر وعده‌های غذایی کره‌ای مصرف می‌شود

سالانه دو میلیون تن کیمچی در کره‌جنوبی به مصرف می‌رسد-KIM Won Jin / AFP

در جدال تازه میان کره جنوبی و چین، این دو همسایه آسیایی بر سر ریشه اصلی کیمچی دعوا دارند. کیمچی جزو مخلفات سنتی سفره کره‌ای‌ها است و درواقع یک ترشی تند سبزیجات است.

جرقه این نزاع از وقتی زده شد که پکن نوع دیگری از ترشی سبزیجات موسوم به پائوچای را به عنوان عنصر اصلی غذاهای سیچوان در سازمان جهانی استاندارد (ایزو) ثبت کرد. اما اختلاف اصلی از زمانی شروع شد که گلوبال تایمز، رسانه دولتی چین، ادعا کرد که با ثبت این غذا «صنعت کیمچی چین، معیار جهانی تولید این غذا» شناخته شده است.

وزارت کشاورزی کره‌جنوبی تقریبا بلافاصله با صدور بیانیه‌ای این ادعای چینی‌ها را رد کرد و گفت که کیمچی، «هیچ ربطی» به پائوچای «ندارد» و سازمان ملل در سال ۲۰۰۱ با استانداردهای جهانی درست کردن کیمچی را پذیرفته است.

در این بیانیه آمده است: «درست نیست [خبر ثبت پائوچای را] اعلام کنیم اما بین این غذای سیچوان چین و کیمچی تفاوتی قائل نشویم.»

ادعاهای مقامات این دو کشور در مورد این دو نوع ترشی، آتش نزاع کلامی تلخی را درمیان کاربران کره‌ای و چینی در فضای مجازی شعله‌ور ساخته است و هریک از طرفین دیگری را به سرقت فرهنگی متهم می‌کنند.

کیم یئول‌های ۲۸ ساله از سئول در تارنمای کره‌ای Naver.com در این مورد اظهارنظر کرده و نوشته است: «در رسانه‌ها خواندم که چین حالا ادعا کرده کیمچی مال آنها است و می‌خواهند آن را به ثبت جهانی برسانند. خیلی عجیب است. می‌ترسم علاوه بر کیمچی کم‌کم هنبوک و سایر نمادهای فرهنگی ما را هم بدزدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما کاربران چینی بر اصرار خود مبنی بر چینی بودن این غذا افزوده و گفته‌اند که حتی کره‌جنوبی هم کلی کیمچی از چین وارد می‌کند. یکی از کاربران چینی در ویبو، رسانه اجتماعی توییترمانند، نوشت: «خب اگر مطابق معیارها کیمچی نمی‌سازید پس این غذا مال شما نیست.»

سالانه دو میلیون تن کیمچی در کره‌جنوبی به مصرف می‌رسد. به علت تقاضای زیاد، مقدار زیادی کیمچی تولید چین هم به این کشور وارد می‌شود، اما قوانین واردات چین، ورود کیمچی ساخت کره را به این کشور محدود کرده است.

کیمچی در کنار بیشتر وعده‌های غذایی کره‌ای مصرف می‌شود و وقتی مهمانی شام دارند، حتما باید سر سفره باشد.

کشمکش بر سر تصاحب این غذا درست پس از نزاع دیگری میان این دو کشور در فضای مجازی شکل گرفت. ماه پیش یکی از اعضای گروه موسیقی پاپ کره‌‌ای «بی‌تی‌اس» سخنانی در مورد جنگ کره و همبستگی با آمریکایی‌ها گفته بود و در پی آن کاربران چینی شرورانه به این گروه موسیقی حمله کردند. جنجال‌ها در پی آن به راه افتاد که آر‌.ام، سرپرست این گروه، در سخنرانی‌ خود هنگام دریافت یک جایزه موسیقی، از روابط دوستانه میان آمریکا و کره‌جنوبی سخن گفت و تاریخ  دو ملت کره و چین را «تاریخ رنج و درد» خواند.

© The Independent

بیشتر از جهان