چرا خیلی‌ها در تزریق واکسن کرونا تردید دارند؟

واکسن کرونا چه اندازه بی‌خطر است و آیا همه باید آن را تزریق کنند؟

تزریق واکسن کرونا از اوایل ماه جاری (دسامبر) با ارسال نامه به کسانی که در خط مقدم دریافت واکسن قرار دارند، آغاز خواهد شد - Yui Mok / POOL / AFP

پنج تن از مقامات ارشد پزشکی بریتانیا به نیروهایی پیوسته‌اند که هدفشان متقاعد کردن مردم درباره ایمنی و تزریق واکسن کرونا است.

رای اعتماد به نحوه تایید واکسن کرونا در بریتانیا به عنوان بخشی از برنامه تزریق سراسری این واکسن توسط نظام درمان عمومی این کشور از طرف مقامات بلندپایه‌ای از جمله پرفسور جاناتان ونتم، معاون بالاترین مقام پزشکی بریتانیا، پرفسور وی شو لیم، دبیرکل کمیته مشترک واکسیناسیون و کمیته فرعی تزریق واکسن کووید-۱۹، صادر شده است. افزون بر این‌ها، دکتر جون رِین، مدیرعامل آژانس نظارت بر دارو و تولیدات بهداشتی (ام اچ آر اِی)، پرفسور سِر ترنس استیونسون، دبیر کل نظارت بر اداره پژوهش‌های بهداشتی که اخلاقیات در نظام درمان عمومی بریتانیا را ارزیابی می‌کند، و دکتر مری رمزی، رئیس اداره مصونیت‌ها در نظام درمان عمومی انگلستان (بخشی از بریتانیا) نیز از واکسن به عنوان راهی برای خروج از همه‌گیری ویروس کرونا یاد کرده‌اند.

 در این میان، استرازنکا سومین شرکت تولید دارو است که در ماه نوامبر اعلام کرد نتیجه آزمایش‌های گسترده‌ آن نشان می‌دهد که واکسن‌های تولیدی این شرکت در جلوگیری از ابتلا به کووید-۱۹ تا ۹۰ درصد موثر است. پیش از آن، دو شرکت تولید داروی فایزر و مدرنا اعلام کردند که واکسن‌هاشان در دو آزمایش جداگانه نشان داده‌اند که تا ۹۵ درصد نتیجه‌بخش هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت بریتانیا اکنون توصیه  آژانس مستقل نظارت بر دارو و تولیدات بهداشتی در تایید واکسن‌های کرونای تولیدی فایزر/بیونتک را پذیرفته است. این توصیه به دنبال ماه‌ها آزمایش‌های دقیق بالینی و تجزیه و تحلیل داده‌ها توسط کارشناسان نهاد «ام اچ آر ای» صادر شد که به این نتیجه رسیدند که این واکسن‌ها با استانداردهای ایمنی، کیفیت و کارکرد، مطابقت دارد.

نظام درمان عموم بریتانیا چندین دهه‌ در مورد ارائه برنامه‌های گسترده واکسیناسیون تجربه دارد و تدارکات مفصل خود را در مورد کسانی که واجد شرایط تزریق واکسن کووید-۱۹ هستند، اجرا می‌کند.

تزریق واکسن کرونا از اوایل ماه جاری (دسامبر) با ارسال نامه به کسانی که در خط مقدم دریافت واکسن قرار دارند، آغاز خواهد شد.

پرفسور ونتم گفت: «اگر می‌توانستم در خط مقدم (دریافت واکسن) باشم، حتما آن را تزریق می‌کردم. برایم مهم نیست کدام واکسن که موثر بودن آن را دیده‌ایم به من تزریق شود؛ وقتی واکسن از طرف «ام اچ آر ای» تایید شده باشد، آن را تزریق خواهم کرد.»

معاون بالاترین مقام پزشکی بریتانیا گفت که دلیل آن که دانشمندان ظرف کمتر از یک سال موفق شده‌اند واکسن کرونا تولید کنند، تعداد چشمگیر موارد ابتلای آن در میان مردم بوده که به آن‌ها امکان داده است به سرعت به مقدار نمونه‌های لازم دست یابند. او گفت: «برای بیماری‌هایی مثل مننژیت که بسیار نادر است، باید برای دستیابی به تعداد مشخصی (از بیماران) که موید کارکرد واکسن باشد سال‌ها صبر کرد، زیرا مننژیت هر دم و هر جا نیست (گستردگی چندانی ندارد). آزمایش‌ها (در مورد بیماری‌های نادر) باید به آهستگی پیش برود، چون ۱۰۰ هزار مورد ابتلا در هفته نداریم. اما در مورد ویروس کرونا، تولیدکنندگان واکسن در مناطقی دست به آزمایش زده‌اند که آمار ابتلا (به کووید-۱۹) بسیار بالا است. به این صورت می‌توانید واکسن‌های شبه داروی کرونا را به تعداد (قابل ملاحظه‌ای) از مردم تزریق کنید تا به سرعت ثابت کنید که واکسن کارگر است یا نه.»

پیشتر، پرفسور ونتم در یک کنفرانس خبری در نخست‌وزیری گفته بود که مادر ۷۸ ساله‌ خود را برای تزریق واکسن کرونا ترغیب خواهد کرد و آن را «آزمایش مادر» نامیده بود. او گفت که محتوای این مصاحبه را با مادرش درمیان گذاشته و او در واکنش گفته است: «جانی، اگر به من بگویی امشب سوار قطار بشوم و به لندن بروم که درجا واکسن کرونا به من تزریق شود، ظرف چند دقیقه کتم را می‌پوشم و سوار قطار می‌شوم. این برای من تا این حد مهم است.» او همچنین در تلاش برای رفع نگرانی از عوارض جانبی بلندمدت واکسن کرونا گفت که این عوارض «اگر وجود داشته باشند، بسیار نادر هستند.»

به گفته دکتر رمزی، انتظار می‌رود که عوارض جانبی کوتاه‌مدت تزریق واکسن کرونا ملایم و شامل علایم معمول دیگر واکسن‌ها، از جمله درد در ناحیه تزریق، تب ملایم و خستگی باشد. او گفت که این واکسن توانایی بالقوه نجات «هزاران جان» را دارد و تاخیر در تزریق آن به منزله «باز گذاشتن راه برای مرگ هزاران نفر است، در حالی که نگران چیزی هستیم که احتمالا هرگز رخ نخواهد داد. نکته مهم تعداد افرادی است که واکسن روی آنها آزمایش شده است. ما این واکسن را روی ده‌ها هزار نفر آزمایش کرده‌ایم. هرچند این واکسن به گونه‌ای بی‌سابقه در کوتاهترین مدت تولید شده است، اما با روند تولید سایر واکسن‌ها تفاوت چندانی ندارد و گستردگی پژوهش‌ها روی آن به همان میزان است. تحقیقات بسیار زیادی در این زمینه انجام شده است. (این تحقیقات) در موازات یکدیگر انجام شده و به ما امکان داده است که نتایج آن را سریعتر مشاهده کنیم.»

دکتر رین، رئیس آژانس ارزیابی و تایید ایمنی واکسن‌ها در بریتانیا، نیز گفته است که مردم می‌توانند «کاملا مطمئن» باشند که واکسن‌های کووید-۱۹ تنها هنگامی در اختیار عموم قرار خواهد گرفت که با «استانداردهای دقیق ایمنی، کیفیت و موثر بودن» مطابقت داشته باشد. دکتر رین در پاسخ به این پرسش که آیا برای تولید و ارائه واکسن تحت فشار بوده است، گفت: «من کاملا مطمئنم که آژانس و کارشناسان آن به هیچ‌وجه تحت فشار نبوده‌اند، به هیچ‌وجه.»

کارشناسان بهداشت عمومی تلویحا گفته‌اند که اگر تعداد کافی از شهروندان با واکسن کرونا تزریق شوند، مقررات مرتبط با همه‌گیری، از جمله پوشیدن ماسک و فاصله‌گیری اجتماعی، تا فصل بهار تعدیل خواهد شد. پرفسور وی شن لیم گفت: «اگر واکسنی داشته باشیم که از سرایت ویروس توسط کسانی که آن را دریافت کرده‌اند جلوگیری کند، و اگر تعداد لازم افراد با آن تزریق شوند، به موقع خود می‌توان بدون توسل به محدودیت‌های جاری از گسترش عفونت جلوگیری کرد. اگر واکسن از مرگ‌ومیر مردم جلوگیری کند، ممکن است دیگر چنین به مقررات حفظ فاصله اجتماعی متکی نباشیم، زیرا ابزار دیگری (برای جلوگیری از سرایت بیماری) در دست داریم.» او تاکید کرده است  که برای ریشه‌کن کردن ویروس، باید مردم در سطح گسترده واکسینه شوند: «این که آیا خواهیم توانست به زندگی عادی بازگردیم به مقدار عرضه واکسن، زمان و نحوه تزریق و دیگر عوامل بستگی دارد.»

ساکنان و کارکنان خانه‌های سالمندان، امدادگران اجتماعی و بهداشتی و سالمندان بالای ۸۰ سال، در خط اول دریافت واکسن کرونا قرار دارند. احتمال دارد این واکسن در دو نوبت تزریق شود، اما دانشمندان هنوز نمی‌دانند مصونیت از واکسن تا چه زمانی تداوم خواهد داشت.

سر ترنس گفت: «اگر یک یا دو نوع از این واکسن‌ها با کیفیت خوب باشد، قطعا ظرف شش ماه یا تا زمستان آینده خواهیم دانست که آیا این واکسن‌ها تاثیر طولانی‌مدت خواهد داشت یا مردم باید دومین دوز آن را دریافت کنند.» او همچنین علیه اطلاعات غلطی هشدار داد که به ویژه در مورد پیامد تولید سریع واکسن کووید-۱۹ در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. او گفت: «جای تاسف خواهد بود که این افسانه‌ها در مورد تولید نادرست واکسن انتشار یابند. این تعبیری نادرست و غلط جلوه دادن واقعیت است.»

این مطلب با همکاری و براساس اطلاعیه دولت بریتانیا نوشته شده است

© The Independent

بیشتر از جهان