وزارت بهداشت: مرگ و میر کمتر شده؛ ستاد: هنوز نتوانسته‌ایم کرونا را کنترل کنیم

تا کنون بیش از ۵۰ هزار نفر جان خود را بر اثرابتلا به ویروس کرونا از دست داده‌اند

بسیاری از شهرهای ایران همچنان با کمبود تخت برای بستری بیماران مواجهند و شرایط در آن شهرها نیز همچنان یا قرمز یا نارنجی است - عکس از خبرگزاری میزان

یک عضو کمیته اپیدمیولوژی ستاد مقابله با کرونا در تهران اظهار داشت که ایران نتوانسته است همه‌گیری را به حدی پایین بیاورد که کنترل شود، چه رسد به آن که زنجیره انتقال را قطع کند. 

حمید سوری، اپیدمیولوژیست، در گفت‌و‌گو با همشهری آنلاین گفت:«ما وقتی می‌توانیم بگوییم زنجیره انتقال قطع شده است که پیامد و نتیجه تماس‌ها بیماری نباشد و ما حتی نتوانسته‌ایم اپیدمی را به حدی پایین بیاوریم که کنترل شود، چه برسد به این که زنجیره انتقال را قطع کنیم.»

این اظهارات آقای سوری در پاسخ به سخنان عضو دیگر ستاد مقابله با کرونا است که هفته گذشته گفته بود، «زنجیره انتقال ویروس کرونا اکنون قطع شده» است. مینومحرز، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو ستادمقابله با کرونا، با اشاره به محدودیت‌های دوهفته‌ای در ایران، همچنین افزوده بود‌:«ادامه روند موجود و رعایت هرچه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم سبب قطع زنجیره کرونا برای همیشه خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حال با گذشت چند روز، حمید سوری در رد گفته‌های خانم محرز و در پاسخ به او می‌گوید:«‌زنجیره انتقال که با یک مداخله نیم‌بند [تعطیلی ۲ هفته‌ای] قطع نمی‌شود. این حرف که زنجیره کرونا در ایران قطع شده، کاملا اشتباه است و تا به حال نیز هیچ‌کس در هیچ جای دنیا چنین ادعایی نکرده است.»

به گفته این اپیدمیولوژیست، برای آن که زنجیره انتقال قطع ‌شود، باید بر فرض همه مردم ایزوله شوند، واکسیناسیون عمومی انجام شود تا آنجا که هیچ فرد حساسی به بیماری وجود نداشته باشد، و تمام عوامل بیماری‌زا در این زمینه، به‌ویژه ویروس کووید-۱۹، در کره زمین نابود شده باشد. 

بر اساس آمار رسمی، شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در ایران از یک میلیون نفر گذشته است و تا کنون بیش از ۵۰ هزار نفر جان خود را بر اثرابتلا به آن از دست داده‌اند. 

بسیاری از شهرهای ایران همچنان با کمبود تخت برای بستری بیماران مواجهند و شرایط در آن شهرها نیز همچنان یا قرمز یا نارنجی است. به گفته برخی کارشناسان، شرایط نارنجی هم در واقع همان شرایط قرمز است و این دو وضعیت فرق چندانی با هم ندارند و مردم باید شرایط شهرهای نارنجی را هم قرمز در نظر بگیرند. 

آمار رسمی وزارت بهداشت در ایران اما حکایت از کم شدن شمار مبتلایان و فروکش کردن آمار مرگ و میر بر اثر کرونا در کشور دارد. 

به گفته سخنگوی این وزارتخانه، در شبانه‌روز گذشته و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۵۶۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده‌اند که یک هزار و ۳۳۳ نفر از آنان بستری شده‌اند.

بر اساس این گزارش، مجموع بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در کشور به یک میلیون و ۴۰ هزار و ۵۴۷ نفر رسیده است.

بیشتر از جهان