سازمان بهداشت جهانی، بررسی صدور گواهی دیجیتال مایه‌کوبی علیه کرونا

می‌توان به طور بالقوه از این فناوری برای بازگشایی مرزها استفاده کرد

در گزارش استادان دانشگاه اگزِتِر بریتانیا آمده است که صدور گذرنامه بهداشتی می‌تواند از اصل آزادی‌های اساسی مردم، از جمله حق حفظ حریم خصوصی، آزادی سفر و اجتماعات مسالمت‌آمیز تخطی کند و به نابرابری و تبعیض منتهی شود - Patrick T. Fallon / AFP

سازمان بهداشت جهانی علیه کشورهایی هشدار داد که قصد دارند برای افرادی که از بیماری کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند «گذرنامه ایمنی» صادر کنند، اما در عین حال این نهاد در حال بررسی احتمال استفاده از گواهی‌های الکترونیکی برای کسانی است که واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.  

دکتر سیدراتا سانکار داتا، یکی از کارشناسان سازمان بهداشت جهانی روز پنجشنبه در کنفرانسی که در فضای مجازی در کپنهاگ برگزار شده بود، گفت: «ما به دقت استفاده از فناوری در واکنش به کووید-۱۹ را تحت بررسی داریم که یکی از موارد آن نحوه همکاری با کشورهای عضو برای صدور گواهی الکترونیکی تزریق واکسن (کرونا) است.» 

دکتر داتا که مشاور سازمان بهداشت جهانی در زمینه بیماری‌های واگیر و مصونیت است، گفت می‌توان بالقوه از این فناوری برای گشودن مرزها استفاده کرد.

ماه گذشته سازمان بهداشت جهانی با دولت استونی موافقتنامه‌‌ای در زمینه «ابتکارات دیجیتال درواکنش به کووید-۱۹» به امضا رساند که شامل چشم‌انداز استفاده از گواهی واکسیناسیون برای کسانی است که با واکسن ویروس کرونا مایه کوبی شده‌اند.

دولت‌های کشورهایی، از جمله بریتانیا، آمریکا، آلمان و ایتالیا، گفته‌اند که می‌توانند از گذرنامه‌های مصونیت (در مقابل کووید-۱۹) به عنوان راهی برای بازگرداندن زندگی به حال عادی پس از این همه‌گیری استفاده کنند.

در حال حاضر ابتکارات متعددی برای ایجاد گذرنامه‌های بهداشتی در بریتانیا و دیگر کشورها درجریان است که هدف آن تسهیل بازگشت بر سر کارها، سفر و شرکت در رویدادهای بزرگ است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما پژوهشگران بریتانیایی روز پنجشنبه هشدار دادند که که تا زمانی که آزمایش‌های ویروس کرونا تکمیل نشده و واکسن آن به آسانی در اختیار مردم قرار نگرفته باشد، این گذرنامه‌ها نباید صادر شوند.

در گزارش استادان دانشگاه اگزِتِر بریتانیا آمده است که صدور گذرنامه بهداشتی می‌تواند از اصل آزادی‌های اساسی مردم، از جمله حق حفظ حریم خصوصی، آزادی سفر و اجتماعات مسالمت‌آمیز تخطی کند و به نابرابری و تبعیض منتهی شود. 

دکتر آنا بدوشی، استاد حقوق، در آن گزارش نوشته است: «گذرنامه‌های بهداشتی دیجیتال ممکن است به مدیریت بلندمدت همه‌گیری کووید-۱۹ کمک کنند، اما صدور آن حفاظت از اطلاعات خصوصی و حقوق بشر را زیر سوال می‌برد.»

«این گذرنامه‌ها روی اطلاعات حساس مرتبط با سلامت شخصی مردم بنا می‌شود که نتیجه آن ایجاد تفاوت میان افراد بر اساس وضع مزاجی‌شان است. سپس این داده‌ها برای تصمیم‌گیری در مورد میزان آزادی و حقوق حقه مردم  استفاده خواهد شد.»

«با توجه به این که گذرنامه‌های دیجیتالی حاوی اطلاعات حساس خصوصی است، سیاست‌ها و قوانین داخلی باید با دقت شرایط جمع‌آوری، بایگانی و استفاده از آن را توسط شرکت‌های خصوصی مورد بررسی قرار دهد.»

«همچنین بسیار مهم است که جوامعی که با پیامد گسترده همه‌گیری رو‌به‌رو بوده‌اند، در اسرع وقت به آزمایش‌های ارزان کووید-۱۹ و نهایتا واکسن آن دسترسی پیدا کنند. 

در غیر این صورت، ایجاد گذرنامه‌های بهداشتی می‌تواند نابرابری‌های موجود در جامعه را عمیق‌تر کند.»

© The Independent

بیشتر از جهان