ایران به سازمان جهانی بهداشت: فخری‌زاده «پژوهشگر برجسته» در حوزه کرونا بود

نماینده ایران در سازمان ملل ترور فخری‌زاده از مدیران ارشد برنامه‌های هسته‌ای و موشکی را «نخبه کشی» خواند 

محسن فخری‌زاده از مدیران ارشد برنامه‌های هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی- عکس از شبکه‌های اجتماعی

نماینده ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد، در نامه‌ای به تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، ترور محسن فخری‌زاده از مدیران ارشد برنامه‌های هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی را «نخبه کشی» خوانده و خواستار واکنش قاطع جامعه بین‌المللی شده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، اسماعیل بقایی هامانه در این نامه آقای فخری‌زاده را که جمعه هفته گذشته هدف سوء قصد قرار گرفت و کشته شد، یک «پژوهشگر برجسته» نامیده و از «خدمات ارزنده» او در حوزه بهداشت و درمان، از جمله در زمینه تولید واکسن کووید۱۹، گفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده ایران در سازمان ملل در ژنو ترور فخری‌زاده را، که رسانه‌های غربی از او با عنوان «مرد مرموز» فعالیت‌های هسته‌ای نظامی ایران یاد می‌کند، مصداق بارز «تروریسم دولتی جنگ‌طلب» دانسته و گفته است که سکوت و بی‌عملی در برابر این آدمکشی به هیچ عنوان جایز نیست.

به گزارش ایرنا، آقای بقایی هامانه پیش از این نیز با ارسال نامه‌هایی جداگانه به کمیسر عالی حقوق بشر، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، خواستار واکنش قاطع بین‌المللی به ترور این عضو ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شده بود.

مقام‌ها و رسانه‌های ایران از محسن فخری‌زاده – که نام او در فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد – به عنوان «دانشمند هسته‌ای» یاد می‌کردند، اما در روزهای اخیر تلاش کرده‌اند فعالیت‌های او را در حوزه بهداشت و درمان و مبارزه با همه‌گیری کرونا برجسته کنند.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران نهم آذر ماه گفت که تلاش فخری‌زاده، رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع، برای ساخت واکسن کرونا بی سرانجام نماند و با تلاش شبانه‌روزی او و همکارانش، این پروژه اکنون به مرحله آزمایش‌های انسانی رسیده است.

رئیس، اعضای هیئت علمی، پژوهشگران و دانشجویان دانشگاه جامع امام حسین سپاه پاسداران نیز در بیانیه‌ای گفته‌اند «مدیریت جهادی» محسن فخری‌زاده نقش عظیمی در بومی‌سازی تجهیزات تشخیص و تهیۀ واکسن علیه ویروس کرونا ایفا می‌کرد.