قالیباف خطاب به روحانی: «هول» نشدیم، مصوبه شورای عالی امنیت ملی را داریم

رئیس مجلس به مصوبه همان شورایی اشاره می‌کند که تحت نظارت رئیس‌جمهور است

حسن روحانی و قالیباف در دیدار با رهبر جمهوری اسلامی-KHAMENEI.IR / AFP

پاسخ محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به حسن روحانی که به مجلس توصیه کرده بود، «هول» نشود، تصویر روشنی از ماه‌های باقی‌مانده از عمر دولت دوازدهم ارایه می‌دهد. در این تصویر حسن روحانی در همان جایگاه سنتی روسای جمهور در دور دوم ریاست‌جمهوری در ایران تعریف می‌شود. اصطلاحی که در ادبیات سیاسی به آن «اردک لنگ» گفته می‌شود. هرچند که سابقه بندبازی‌های سیاسی روحانی بیش از آن است که پس از ترک ساختمان ریاست‌جمهوری، تنها عنوان «رئیس‌جمهوری سابق» یا «تدارکاتچی» را یدک بکشد.

در حالی که روحانی با تجربه طولانی حضور در هسته سخت قدرت می‌کوشد ناکارآمدی‌های قابل پیش‌بینی در ماه‌های باقی‌مانده از عمر دولت را پشت «سنگ‌اندازی‌های مجلس» پنهان کند، رقیب انتخاباتی‌ سابق در «گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی با مردم» برای خنثی‌سازی این برنامه پیش‌دستی می‌کند. آن هم در زمانی که از آخرین «گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی رئیس‌جمهور با مردم» زمان زیادی می‌گذرد و روحانی به طور یکجانبه از فرصت نشست‌های هفتگی هیات دولت برای نمایش «مدینه فاضله‌»‌ای استفاده می‌کند که کسی در ایران نشانی از آن سراغ ندارد.

قالیباف در ساختمان مجلس و به سبک تبلیغات انتخاباتی؛ در حالی که دو مجری مشهور صدا و سیما پای صحبت‌های او نشسته‌اند، به رئیس‌جمهور یادآوری می‌کند که «کسی هول نشده و به دنبال خروج از برجام نیست» و قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» مصوبه همان شورای عالی امنیت ملی را دارد که روحانی چهار دهه از عمر سیاسی خود را در آن سپری کرده و اکنون به عنوان رئیس جمهور، عالی‌ترین مقام این شورا به‌شمار می‌رود. به این معنی که باوجود موضع‌گیری‌های روحانی در مخالفت با این مصوبه، نهاد تحت نظارت او قبلا به آن مهر تایید زده است.

روحانی روز گذشته (پنجشنبه) در واکنش به ابلاغ قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» از سوی قالیباف، به مجلس طعنه زده بود که اجازه بدهد «آنهایی که در دیپلماسی آمریکا را شکست دادند، کار خود را انجام دهند.» او پیش‌تر این مصوبه را «مضر» خوانده بود. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه روحانی نیز اظهارات مشابهی را مطرح کرد و وعده داد با پایبندی طرف‌های برجام به تعهدات خود، مصوبه مجلس اجرا نشود.

این قانون که در مدت ۴۸ ساعت در مجلس و شورای نگهبان به تصویب رسید، خواستار اقداماتی فراتر از محدودیت‌های برجام، از جمله غنی‌سازی ۲۰ درصدی است و در نهایت به خروج از پروتکل الحاقی می‌انجامد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قانونی که در صورت اجرا به طور کامل به معنی خروج از برجام، ‌فعال شدن مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم‌ها خواهد بود. اما در بین خطوط آن نشانه‌های آشکاری از فرصت‌سازی برای مذاکره با غرب به‌چشم می‌خورد.

نکته‌ای که قالیباف به طور مستقیم به آن اشاره می‌کند و با این اقدام شش ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، توپ را به زمین دولت می‌اندازد.

شهردار سابق تهران شب گذشته خطاب به روحانی گفت: «ما هفت سال است که منتظریم کاری انجام بدهید و مردم با دولت دوازدهم با خاطره خوش خداحافظی کنند و رفع تحریم‌ها در همین دولت انجام شود.» او در ادامه می‌افزاید: «این قانون هم همین کار را انجام خواهد داد و کسی به دنبال خروج از برجام نیست.»

قالیباف که باوجود اتهام‌های سنگین فساد اقتصادی تایید صلاحیت شد و بر مسند ریاست مجلس تکیه زد، همچنان به ساختمان ریاست‌جمهوری در خیابان پاستور چشم‌ دوخته است.

او در گفت‌و‌گوی شب گذشته بارها از کلید‌واژه‌های «معیشت مردم»، «سوء مدیریت» و «رفع تحریم» استفاده کرد و گفت: «با نگاه کارشناسی ۶۰ تا ۶۵ درصد مشکلات به دلیل سوء‌مدیریت‌ها و ۳۰ تا ۳۵ درصد ناشی از تحریم‌ها است.» قالیباف مصوبه اخیر مجلس را راهی برای رفع تحریم‌ها معرفی می‌کند و این در شرایطی است که لغو تحریم‌ها تنها از طریق مذاکره با آمریکا امکان‌پذیر خواهد بود.

ظریف اخیرا در گفت‌و‌گویی با «انتخاب» از اینکه برخی دوستان خارج از دایره اختیارات او برای آمریکا پیام می‌فرستند، انتقاد کرده بود. نشانه‌ای از نارضایتی از انقضا تاریخ مصرفی که در مورد ظریف از مدت‌ها پیش به پایان رسیده بود.

این درحالی است که رئیس دولتی که ظریف سکان‌دار دستگاه دیپلماسی آن است، در ماه‌های پایانی دولت محمود احمدی‌نژاد با همین وعده یافتن «کلید قفل آمریکا» تبلیغات انتخاباتی خود را آغاز کرد و بر قالیباف و دیگر رقبا چیره شد. تعجبی نیست که این «شعار موفق» و البته غیر‌عملی در ساختار کنونی جمهوری اسلامی، بار دیگر موضوع رقابت‌های انتخاباتی و جنگ قدرت باشد.