خبرگزاری فرانسه از خروج «بخشی از دیپلمات‌های آمریکایی» از عراق خبر داد

مقامات واشینگتن پیش‌تر در مورد تعطیلی سفارت آمریکا در صورت ادامه تهدید‌های امنیتی هشدار داده بودند

سفارت آمریکا در بغداد-AHMAD AL-RUBAYE / AFP

دو مقام عالی‌رتبه عراقی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه تایید کردند که سفارت‌ آمریکا در بغداد «بخشی از کارمندان خود را به توجه نگرانی‌های امنیتی» از عراق خارج کرده است. با این حال سفیر آمریکا در عراق در این کشور حضور دارد و سفارت به فعالیت‌های متداول خود ادامه می‌دهد.

در ماه‌های گذشته حمله‌های راکتی متعددی به منافع دیپلماتیک آمریکا در عراق از جمله سفارت این کشور انجام شده است. حمله‌هایی که به گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی نسبت داده می‌شود. اتهامی که تهران آن را نپذیرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک مقام عراقی به این خبرگزاری فرانسوی گفت که به نظر می‌رسد خروج بخشی از کارمندان سفارت آمریکا در عراق با توجه به نگرانی‌های امنیتی جدید انجام شده است.

یک مقام غربی به خبرگزاری فرانسه گفت که آمریکا از اواخر ماه گذشته سه گزینه را در مورد عراق بررسی می‌کرد که یکی از آنها کاهش دیپلمات‌های آمریکایی مستقر در عراق بود. مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز پیش‌تر تهدید کرده بود در صورتی که دولت مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق نتواند امنیت شهروندان و منافع دیپلماتیک آمریکا در عراق را تامین کند، آمریکا سفارت خود را در این کشور تعطیل خواهد کرد.

اقدامی که از نگاه بسیاری از ناظران می‌تواند برای عراق پیامدهای امنیتی به همراه داشته باشد و به افزایش نفوذ جمهوری اسلامی در عراق منجر شود.

یک منبع مطلع به خبرگزاری فرانسه گفت: «بخش کوچکی از نیروهای سفارت آمریکا در عراق از این کشور خارج شده‌اند، البته آنها می‌توانند برگردند و این بخشی از تدابیر امنیتی است.»

یک منبع آگاه دیگر نیز می‌گوید این اقدامات در جهت به حداقل رساندن ریسک‌ها انجام شده است.

البته تعداد دقیق دیپلمات‌هایی که از سفارت آمریکا از عراق خارج شده‌اند، روشن نیست. آمریکا پیش از این نیز در مواردی که نگرانی‌های امنیتیی افزایش یافته بود، بخشی از دیپلمات‌های خود را از عراق خارج کرده بود.

اقدامی که کشورهای اروپایی نیز از آن پیروی کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده اما در عین حال تاکید دارد که امنیت شهروندان،‌ مقامات و تاسیسات آمریکا در عراق در اولویت قرار دارد.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا،‌ سفیر آمریکا در عراق همچنان در این کشور حضور دارد و سفارتخانه نیز به کار خود ادامه می‌دهد.

یک مقام آگاه می‌گوید، طرح فعالیت سفارتخانه آمریکا در عراق با سفیر و تعداد محدودی از دیپلمات‌های کلیدی در دست بررسی است.