عادل الجبیر در پاسخ به ظریف: بر خلاف ایران، ترور در سیاست ما نیست

«ظریف از سر درماندگی پادشاهی (سعودی) را بابت هر اتفاق منفی که در ایران رخ می‌دهد ملامت می‌کند»

عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی-MICHAL CIZEK / AFP

عادل الجبیر وزیر دولت در امور خارجی عربستان سعودی روز سه‌شنبه در انتقاد از اظهارات اخیر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت، ترور سیاست ریاض نیست.

آقای الجبیر در پیامی در توییتر به دو زبان انگلیسی و عربی نوشت، «ظریف از سر درماندگی پادشاهی (سعودی) را بابت هر اتفاق منفی که در ایران رخ می‌دهد ملامت می‌کند. آیا او ما را بابت سیل یا زلزله بعدی سرزنش خواهد کرد؟»

وی اضافه کرد، «دخالت در ترور سیاست عربستان سعودی نیست؛ برخلاف ایران، که از زمان انقلاب خمینی در سال ۱۹۷۹ چنین کرده است. از ما و بسیاری کشورهای دیگر که بسیاری از شهروندانشان را به خاطر رفتار جنایکارانه و غیرقانونی از دست داده‌اند بپرسید.»

به نظر می‌رسد اشاره این مقام بلندپایه عربستان در واکنش به پیام روز گذشته ظریف در اینستاگرام باشد، که سفرهای اخیر وزیر خارجه آمریکا به منطقه و ملاقات‌ سه‌جانبه او با مقام‌های اسرائیلی و سعودی در عربستان را با ترور روز جمعه محسن فخری‌زاده، از عوامل کلیدی برنامه هسته‌ای و تسلیحاتی ایران، مرتبط دانسته بود.

روابط ایران و عربستان سعودی، دو قدرت بزرگ مسلمان در خاورمیانه، در سال‌های اخیر به دلیل اختلاف بر سر برخی مسائل عمده منطقه‌ای و همچنین تهدید‌های ناشی از فعالیت‌های اتمی و موشکی ایران، به تنش کشیده شده و پس از حمله به کنسولگری عربستان در مشهد در دی ماه ۱۳۹۴ روابط دیپلماتیک دو کشور قطع شد.