عادل‌الجبیر: اظهارات در مورد پیام به تهران «دقیق نیست»

سخنگوی دولت روحانی اعلام کرده بود که ریاض از طریق دیگر کشورها برای رئیس‌جمهور ایران پیام فرستاده است

Kirill KUDRYAVTSEV / AFP

عادل‌الجبیر، وزیر دولت در امور خارجه عربستان سعودی با اشاره به اظهارات سخنگوی دولت ایران در مورد اینکه ریاض از طریق کشورهای دیگر برای رئیس‌جمهور ایران پیام فرستاده، گفت:«این اظهارات دقیق نیست».

عربستان سعودی، ‌آمریکا و برخی کشورهای اروپایی جمهوری اسلامی را به دست داشتن در حمله‌های اخیر به تاسیسات نفتی آرامکو متهم می‌کنند. اتهامی که تهران آن را رد می‌کند و می‌گوید ریاض از طریق رهبران کشورهای دیگر برای حسن روحانی، پیام فرستاده است. البته سخنگوی دولت ایران اعلام نکرده که این پیام از طریق چه کشوری به دست تهران رسیده و محتوای آن چه بوده است.

اخیرا برخی مقامات دفتر نخست‌وزیر عراق در گفتگو با میدل‌ایست‌آی مدعی شدند که واسطه انتقال پیام بین تهران و ریاض هستند و در حال تدارک ملاقاتی بین مقامات ایران و عربستان سعودی هستند.

با این حال جبیر در رشته توییتی به زبان عربی تاکید کرده که آنچه که سخنگوی دولت ایران در مورد ارسال پیام از ریاض به تهران گفته،‌دقیق نبوده است. او می‌گوید آنچه که اتفاق افتاده این است که کشورهای خواهر به دنبال آرام کردن شرایط هستند و ما به آنها گفته‌ایم که عربستان سعودی همواره به دنبال امنیت و ثبات در منطقه بوده است.

عراق می‌تواند یکی از این کشورها باشد که عادل‌الجبیر به آن اشاره می‌کند. عراق به شدت تحت تاثیر پیامدهای منفی افزایش تنش‌ها در منطقه به خصوص تنش‌ها بین ایران و عربستان قرار دارد. مقامات بغداد نمی‌خواهند عراق به صحنه درگیری‌های نیابتی تبدیل شود و اخیرا نیز اتهام استفاده از خاک این کشور برای انجام حمله‌‌های پهپادی و موشکی علیه عربستان سعودی را رد کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عادل‌الجبیر همچنین در این رشته توییت می‌نویسد:«ما به آنها گفتیم که تنش‌زدایی باید از طرفی انجام شود که با رفتار خصمانه خود به تنش‌ها در منطقه دامن زده است».
وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی در ادامه گفت که عربستان موضع خود را در قبال رژیم ایران به آنها اطلاع داد، ‌همانگونه که بارها بر آن تاکید کرده و اخیرا نیز در مجمع عمومی سازمان ملل به آن اشاره کرده است.

این در حالی است که علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگو با الجزیره از اظهارات محمد بن سلمان، ‌ولیعهد عربستان سعودی در حمایت از دیپلماسی به جای درگیری استقبال کرده است.

بیشتر از