کشف گونه جدید سیب، نتیجه تنهایی یک دونده استقامت

«این میوه خلاف هر چیزی است که به عمرم دیده بودم»

درخت‌های سیب که از دانه این میوه خلق می‌شوند همه با هم تفاوت دارند - JEAN-FRANCOIS MONIER / AFP

گونه‌ای جدید از سیب به دست یک عاشق طبیعت که مشغول دویدن در جنگل بود کشف شد. 

آرچی توماس، که در ندر ولی در ویلتشایر سکونت دارد، اوایل ماه نوامبر در نزدیکی خانه خود کنار منطقه بزرگی از جنگلی باستانی، به یک میوه ناشناس برخورد. 

متخصصان می‌گویند این میوه «نوع خیلی جالبی از سیب» است و «مزه خوبی» دارد. 

آقای توماس گفت: «این میوه خلاف هر چیزی بود که سابقا دیده بودم.» و از یک درخت تنها و کهن سیب در پرچین‌ها به زمین افتاده بود و تعداد زیادی از آن هم هنوز روی درخت بود. 

درخت‌های سیب که از دانه این میوه خلق می‌شوند همه با هم تفاوت دارند، برای همین گونه‌های مورد کاشت یا گونه‌های مورد استفاده، با بریدن شاخه‌های درخت‌های فعلی سیب و قلمه زدن آن‌ها به ریشه گیاه جدید انجام می‌شود برای اطمینان از این که درخت جدید نیز سیب‌هایی یکسان تولید خواهد کرد. 

اکنون هزاران سال است که سیب به این شیوه یا دیگر شیوه‌های مشابه کاشت و برداشت می‌شود. 

آقای توماس که برای سازمان خیریه «زندگی گیاهان»، سازمانی برای محافظت از گیاهان و قارچ‌های وحشی، کار می‌کند وقتی این سیب غیرعادی را در محلی کم‌رفت‌وآمد پیدا کرد، سریع تصمیم گرفت بررسی کند تا ببیند اگر این سیب یکی از گونه‌های شناخته شده و مورد کاشت این میوه است یا گونه‌ای جدید است که او می‌تواند اسم جدیدی برای آن بگذارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «گرچه من اصلا کارشناس میوه نیستم اما بلافاصله به نظرم رسید این میوه خیلی غیرعادی است، برخلاف تمام سیب‌هایی که من در طول زندگی خود دیده بودم. من که از رنگ پریده و خال‌خال‌های عجیب روی پوست این میوه هیجان داشتم تصمیم گرفتم به دنبال شناسایی آن بروم و از همان زمان فکر کردم شاید روزی برسد که من بتوانم نام آن را انتخاب کنم.» 

او ادامه داد: «این آرزوی من بود اما تا حدی هم انتظار داشتم نتیجه جست‌وجوی من از این که هست کمتر هیجان‌انگیز باشد.» 

بعد از چیزی که او آن را به عنوان «پیگیری خستگی‌ناپذیر سیب» توصیف می‌کند، که باعث تعجب بسیاری از کارشناسان میوه از این کشف شد، او با دریافت کمک از طرف همکاران خود در سازمان زندگی گیاهان، به عنوان نماینده این سازمان در جامعه کشاورزی سلطنتی در بخش شناسایی میوه‌ها در باغ ویزلی منصوب شد. 

جیم آربوری، متخصص میوه جامعه کشاورزی سلطنتی، درخت این سیب‌ها را مورد بررسی قرار داد و به آقای توماس خبر داد این درخت، گیاهی کاشته شده به دست انسان نیست بلکه نوعی جدید است که او خود می‌تواند آن را قلمه بزند و نامی برایش انتخاب کند. 

آقای آربوری گفت: «این سیب خیلی جالبی است.» 

او گفت این گیاه آشکارا درختی کاشته شده به دست انسان نیست بلکه تخم آن احتمالا ترکیبی از سیب‌های قلمه‌زده شده با مالوس وحشی است، که سیب خودرویی اروپایی است. 

او اظهار داشت: «مزه این سیب خیلی خوب است. سیبی است که هم می‌تواند برای پختن استفاده شود و هم خام خورده شود، کمی حالت اسیدی دارد ولی طعم آن هم منحصر به فرد است. در این سیب‌ها کمی هم جوهر مازو یافت می‌شود که چیزی است که در شراب سیب وجود دارد.» و افزود می‌توان برای تولید شراب سیب از سیب جدید در کنار سیب‌های دیگر استفاده کرد.

© The Independent

بیشتر از زندگی