مصوبه مجلس برای خروج از پروتکل الحاقی و افزایش غنی‌سازی

یک نماینده مجلس می‌گوید باید از پاکستان الگو بگیریم و در موضوع هسته‌ای مقاومت کنیم

بخشی از تحلیلگران امنیتی و نیروهای سیاسی در ایران معتقدند که ایران تنها با دست یافتن به بمب اتمی می‌تواند برای خود مصونیت ایجاد کند- Mizan

ساعتی پیش کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

۲۵۱ نماینده مجلس به کلیات این طرح دوفوریتی رأی مثبت دادند تا به‌زعم محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی این پیام را به دشمنان بدهند که «دوران بازی یک‌طرفه به پایان رسیده است.»

این طرح ۹ ماده دارد و اگر شورای نگهبان نیز آن را تائید کند دولت مکلف می‌شود غنی‌سازی ۲۰ درصدی را که پس از برجام تعلیق شده بود مجدداً از سر بگیرد.

در یکی دیگر از مواد این طرح، چنانچه دو ماه پس از تصویب این قانون، کشورهای باقیمانده در برجام روابط بانکی و مالی خود را با ایران ایجاد نکنند و یا موانع خرید و فروش نفت ایران در بازارهای جهانی برقرار باشد، دولت باید اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

پروتکل الحاقی بخشی از روند نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که بر اساس آن کشورها برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ایشان به بازرسان آژانس اجازه می‌دهند از بخش‌های مختلف و یا مکان‌های مشکوک و اعلام نشده بازرسی‌ کنند.

اما به جز خروج مشروط از پروتکل الحاقی، استفاده از سانتریفیوژ‌های نسل ۶ و ۸ و همچنین ساخت مجدد راکتور آب سنگین اراک و ساخت کارخانه اورانیوم فلزی در اصفهان از دیگر بخش‌های این طرح است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران که امروز در مجلس ایران حضور یافته بود تا توضیحاتی درباره این طرح به نمایندگان بدهد، گفت که این سازمان آماده است همه اقدامات خواسته‌شده در این طرح را در بازه‌های زمانی کوتاه عملیاتی کند ولی در عین حال توقف اجرای پروتکل الحاقی را سبب‌ «ایجاد ابهام نسبت به برنامه هسته‌ای ایران» دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مقابل کیوان مرادیان، نماینده قائم‌شهر در مجلس به خبرگزاری تسنیم گفته که این مصوبه مجلس تنها یک گام کوچک است و خواسته که ایران از پاکستان درس بگیرد: «کشوری مثل پاکستان با داشتن انرژی هسته‌ای در مقابل دشمنان ایستاده‌اند، اما مسئولان کشور ما با داشتن اندیشمندان و بزرگان فراوان، متأسفانه دچار وادادگی و غرب‌زدگی شده است.»

پاکستان در سال ۱۹۹۸ به بمب اتمی دست یافت. بخشی از تحلیلگران امنیتی و نیروهای سیاسی در ایران معتقدند که ایران تنها با دست یافتن به بمب اتمی می‌تواند برای خود مصونیت ایجاد کند.