دولت روحانی: ترور فخری‌زاده ربطی به برجام ندارد

برخورد متناقض دو جناح رقیب حکومت ایران با نوع واکنش به ترور

روز یکشنبه تصویب دوفوریت طرح خروج ایران از برجام در مجلس شورای اسلامی و به بهانه انتقام‌گیری از ترور محسن فخری‌زاده مطرح شد- عکس از خانه‌ ملت

برخی از وابستگان به جناح‌های تندرو در روزهای اخیر از حرکات تلافی‌جویانه و انتقام می‌گویند و انعطاف دولت و برخی جریان‌های داخلی مبنی بر حفظ آرامش و موکول کردن انتقام‌گیری به وقت و زمان مناسب را نوعی خیانت و سیاست هم‌راستا با آمریکا تعبیر می‌کنند. معیار این دو دیدگاه نیز مساله برجام و مذاکره با آمریکا قلمداد می‌شود. مرغ عزا و عروسی که عده‌‌ای سرش را می‌برند و برای انتقام‌جویی از ترور فخری‌زاده طرح دوفوریت خروج از آن را مصوب می‌کنند و هرگونه مذاکره را بی‌معنی می‌دانند. در مقابل گروهی همچنان معتقدند باید برای روز بزرگ خرجش کرد.

با تصویب دوفوریت طرح خروج ایران از برجام که روز گذشته در مجلس شورای اسلامی و به بهانه انتقام‌گیری از ترور محسن فخری‌زاده مطرح شد، امروز محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور ایران در یادداشتی در روزنامه ایران به این موضوع انتقاد کرد و نوشت: «متأسفانه باز هم شاهدیم که برخی فعالان و گروه‌های سیاسی، قدرت تشخیص و تفکیک مسائل ملی و جناحی را از دست داده‌اند.» آقای واعظی افزود که «عده‌‌ای به شکل غریبی ترور اخیر را به عملکرد دولت و مذاکرات هسته‌ای ربط می‌دهند».

در روزهای گذشته چهره‌های موسوم به اعتدال‌گرا مکررا از واگذاری انتقام به زمانی مناسب‌تر سخن گفته‌اند و شرایط فعلی ایران به دلیل مذاکرات هسته‌‌ای و برجام را در الویت برنامه‌ریزی‌های مسؤولان نظام عنوان کرده‌اند. مذاکراتی که با بحران‌های اقتصادی در ایران و معیشت میلیون‌ها ایرانی گره خورده و توان ادامه مسیر ندارد.

محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور ایران نیز در بخشی از یادداشت امروز خود در روزنامه دولتی ایران با اشاره به غیرواقعی بودن ربط موضوع برجام و ترور محسن فخری‌زاده نوشت: «این عملیات روانی غیرمسؤولانه نتیجه دیدگاه کسانی است که جز از عینک منافع جناحی، توان مشاهده و تجزیه و تحلیل اتفاقات و موضوعات را ندارند.»

آقای واعظی همچنین اضافه کرد که محسن فخری‌زاده عضوی از دولت بود و هم‌زمان با تیم مذاکره‌کننده بود و به دلیل نقش پررنگش در توسعه صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای، نشان درجه دو خدمت از دست رئیس‌جمهور دریافت کرده است. موضوعی که به گفته وی به دلیل ملاحظات امنیتی در آن زمان رسانه‌ای نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز گذشته نیز علی ربیعی سخنگوی دولت حسن روحانی در یادداشتی انتقادی در خصوص انتقاد به دولت در مورد برخورد با عوامل ترور نوشت، ربط دادن مذاکرات انجام شده در دولت مستقر یا برجام به ترور محسن فخری‌زاده یک دام است و عده‌ای در این شرایط سعی دارند کلاهی از این نمد برای خود ببافند.

دو قطبی برجام و ترور در ایران در شرایطی شدت گرفته است که حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در حاشیه مراسم تشییع محسن فخری‌زاده عنوان کرد که «دشمنان منتظر انتقام ما باشند اما زمان، مکان و کیفیت عمل را ما تعیین می‌کنیم.»

هرچند تا روز تغییر قدرت از دونالد ترامپ به جو بایدن زمان زیادی نمانده است ولی نگرانی از راه افتادن حرکتی که آشوب و تنش در منطقه و میان تهران و واشینگتن را پررنگ‌تر کند، در این روزها شدت گرفته است.

دو گروه در این زمان کوتاه باقی مانده تا تغییر قدرت در دولت آمریکا آرام و قرار ندارند: گروهی که نمی‌خواهند دولت مستقر روحانی مذاکرات هسته‌‌ای احتمالی با دولت بایدن را پیش ببرد و برجام را به جایی برساند. اینها پیوسته بر طبل انتقام می‌کوبند. در مقابل گروهی که تلاش برای جلوگیری از هرگونه تنش و آشوب تا رسیدن فرجام به نتیجه را در دستور کار خود قرار داده‌اند.