مجلس طرح لغو پروتکل الحاقی را بررسی می‌کند

اجرای پروتکل الحاقی داوطلبانه است

برخی از نمایندگان مجلس نسبت به اجرای پروتکل الحاقی خوش بین نیستند - عکس از تسنیم

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که مجلس قصد دارد طرحی را به‌منظور لغو بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تأسیسات هسته‌ای ایران، تهیه کند.

علیرضا سلیمی نماینده محلات در گفتگو با فارس گفت که در جلسه غیرعلنی امروز مجلس، موضوع ترور محسن فخری زاده بررسی شد. برخی از نمایندگان نسبت به نظارت‌های آژانس خوش‌بین نیستند. در این جلسه معاون وزارت دفاع جمهوری اسلامی، برخی از مقامات بلندپایه پروژه‌های هسته‌ای و وزیر اطلاعات نیز حضور داشتند.

او در ادامه اظهار داشت که تصمیم گرفته شده تا طرحی تهیه و به تصویب برسد که مطابق با آن، اجرای پروتکل الحاقی در مورد بازرسی‌های آژانس از تأسیسات هسته‌ای کشورمان لغو شود. وی افزود که ممکن است این طرح در همین هفته جاری مورد بررسی قرار بگیرد.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد که اجرای پروتکل الحاقی یک بحث داوطلبانه بوده و می‌تواند لغو شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس پروتکل الحاقی معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای که در آن کشورهای عضو متعهد می‌شوند تا از گسترش سلاح‌های هسته‌ای خودداری کنند؛ تمامی مدیران شاغل در پروژه های هسته ای باید به آژانس معرفی شوند. همچنین، بازرسان آژانس حق دارند هر مکان از کشور امضاکننده را بازرسی و از آن نمونه‌برداری کنند و تنها باید ۲۴ ساعت پیش از بازدید این موضوع را به اطلاع کشور مزبور برسانند.

این پروتکل نخستین‌بار به دلیل پنهان‌کاری عراق در ساخت سلاح هسته‌ای شکل گرفت. در آن زمان عراق علی‌رغم اینکه عضو NPT بود، اما به شکل مخفیانه ساخت سلاح هسته­ای را پیگیری می‌کرد.

در پی ترور محسن فخری زاده، رئیس پیشین سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع، بسیاری در داخل کشور وجود حفره‌های اطلاعاتی را دلیل دستیابی دشمنان به او و دانشمندان هسته‌ای عنوان کردند. ازاین‌رو برخی معتقدند که نباید اطلاعات هسته‌ای را در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای قرارداد.

در همین رابطه بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که فخری زاده «هیچ‌گاه در هیچ ملاقاتی چه با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و با هیچ بازرس و مقامی از آژانس دیدار، مصاحبه و ملاقات و مذاکره نداشته است.»