رویترز: عربستان با عبور هواپیماهای اسرائیل از حریم هوایی خود موافقت کرد

نخستین پرواز تجاری اسرائیل به امارات برای صبح سه‌شنبه برنامه‌ریزی شده است

رویترز می‌گوید جرد کوشنر در بدو ورود به عربستان موضوع را با مقامات این کشور مطرح کرده است-KARIM SAHIB / AFP

گزارش‌ها حاکی از آن است که عربستان سعودی پس از مذاکرات انجام شده بین مقامات عالی‌رتبه این کشور و جرد کوشنر، مشاور عالی کاخ سفید، با عبور هواپیماهای خطوط هوایی اسرائیلی از حریم هوایی خود موافقت کرده است.

پس از امضاء توافق ابراهیم بین اسرائیل و امارات متحده عربی برای عادی‌سازی و توسعه روابط، گزارش‌هایی مبنی بر موافقت ریاض با عبور همه پروازها از/به امارات متحده عربی (شامل پرواز‌ها در مسیر اسرائیل) از حریم هوایی عربستان منتشر شده بود.

رویترز به نقل از یک مقام عالی‌رتبه دولت دونالد ترامپ می‌نویسد: کوشنر در بدو ورود به عربستان سعودی این موضوع را مطرح کرد و مورد موافقت قرار گرفت.

کوشنر مشاور عالی دونالد ترامپ و داماد او در سفر به عربستان سعودی و قطر تقویت همکاری‌ها و پیشرفت صلح را در دستور کار دارد.

به گزارش این خبرگزاری بریتانیایی، موافقت عربستان سعودی با عبور پروازهای خطوط هوایی اسرائیل از حریم هوایی خود در حالی انجام شده است که در ساعات آینده نخستین پرواز تجاری اسرائیل به امارات متحده عربی انجام می‌شود.

این پرواز برای صبح سه‌شنبه برنامه‌ریزی شده بود و در صورتی که عربستان با عبور هواپیمای Israir از آسمان خود موافقت نکرده بود، احتمال لغو پرواز وجود داشت.

پیش از این گزارش‌هایی در مورد سفر محرمانه بنیامین نتانیاهو به عربستان و ملاقات او با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور و مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا منتشر شده بود. در حالی که ریاض این گزارش‌ها را تکذیب کرده، برخی مقامات اسرائیلی به طور تلویحی آن را تایید کرده‌اند. برخی ناظران بر این باورند که تهدید‌های ناشی از اقدامات جمهوری اسلامی در منطقه، زمینه‌های جدیدی برای همکاری و تعامل در منطقه پدید آورده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انجام پروازهای مستقیم بین امارات متحده عربی و اسرائیلی بخشی از توافق عادی‌سازی روابط است که بین دو طرف انجام شده است. بحرین و سودان نیز پس از امارات با اسرائیل توافق صلح امضاء کردند و انتظار می‌رود کشورهای دیگری نیز به این روند ملحق شوند.

مقامات دولت ترامپ بر این باورند که با حضور عربستان سعودی، به عنوان مهمترین کشور عربی در روند صلح با اسرائیل، این سیاست تقویت شده و بقیه کشورها نیز از این الگو پیروی خواهند کرد.

هرچند ریاض تا کنون به طور رسمی با عادی‌سازی روابط با اسرائیل موافقت نکرده، اما با بهبود روابط کشورهایی نظیر امارات متحده عربی، سودان و بحرین با اسرائیل مخالفت نکرده است. همچنین اقداماتی نظیر باز گذاشتن حریم هوایی به روی پروازها بین اسرائیل و امارات نیز از نگاه بسیاری ناظران نشان‌دهنده حمایت ریاض از روند صلح است.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که ماجراجویی‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی از جمله عوامل اصلی حرکت کشورهای عربی و اسرائیل به سوی صلح و عادی‌سازی روابط برای مقابله با تهدید‌های ناشی از جمهوری اسلامی است.

گزارش رویترز حاکی از آن است که کوشنر در سفر به عربستان و قطر، پل زدن بر اختلافات شورای همکاری خلیج فارس و قطر را نیز دنبال می‌کند. روابط بسیاری از کشورهای عربی با قطر از سه سال پیش و به دنبال حمایت قطر از جمهوری اسلامی و سیاست‌های آن در پشتیبانی از نیروهای شبه‌نظامی در منطقه، محدود شده است.

بیشتر از جهان