رامش خواننده‌ای که با «رودخونه‌ها راهی شد»

رامش یکی از دو ستاره برجسته زن موسیقی پاپ ایرانی در دهه پنجاه بود

رامش با وجود چیرگی بر فن آواز، خواندن ترانه های پاپ را ترجیح می داد - رسانه‌های اجتماعی

هومن خلعتبری آهنگساز ایرانی در صفحه اینستاگرام خود با اعلام خبر درگذشت رامش خواننده قدیمی نوشت: «رامش هم رفت. چه بی‌صدا چه غریبانه. عاشق ایران بود اما هرگز روی وطن را ندید که ندید.»

آذر محبی تهرانی ۲۲ آبان ۱۳۲۵ در شهر تهران و در خانواده‌ای با سه خواهر و یک برادر به دنیا آمد و تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم طبیعی ادامه داد. گفته می‌شود او تصمیم داشت پس از اخذ دیپلم وارد دانشگاه شود و در رشته جراحی به تحصیلات خود ادامه دهد اما صدای زیبا و مخملین‌اش مسیر زندگی او را به سمت خوانندگی تغییر داد.

هومن خلعتبری آهنگساز به نام ایرانی در صفحه اینستاگرام خود در مورد این دوران در مسیر زندگی رامش نوشت: «او پس از پایان تحصیل در دبیرستان به دلیل علاقه به موسیقی و به ویژه ساز گیتار، به فراگیری این ساز مشغول شد. سپس در کلاس‌های موسیقی استاد اسماعیل مهرتاش و جامعه باربد حضور پیدا کرد. حاصل همین حضور و کار در حوزه موسیقی سنتی - ملی بود که باعث می‌شد او جملات آوازی در موسیقی پاپ را هم، به خوبی اجرا کند و حتی شیرین‌تر ارائه بدهد.»

آقای خلعتبری در ادامه می‌گوید: «همین آموزش‌ها باعث شد سرانجام با نام هنری رامش اولین ترانه‌اش را به نام پرستو جان، که شعرش را لعبت والا سروده بود، در ۱۲ فروردین سال ۱۳۴۴ در برنامه (گل‌های صحرایی شماره ۶۳ - پرستو جان با شعر لعبت والا و موسیقی همایون خرم) اجرا کند که از رادیو ایران پخش شد و با اجرای زیبایی که داشت، بسیار مورد توجه قرار گرفت.»

به گفته آقای خلعتبری خانم رامش بیشتر به اجرای ترانه‌های پاپ مایل بود تا ترانه‌های سنتی.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رامش در چندین فیلم سینمایی هم ترانه‌هایی اجرا کرد و بعدها همکاریش را با پرویز مقصدی آغاز کرد. در دوران فعالیت هنری‌اش با ناصر چشم‌آذر، منوچهر چشم‌آذر، مجتبی میرزاده، اسفندیار منفردزاده، فریدون ناصری، همایون خرم، منوچهر لشگری، مصطفی کسروی و ... همکاری مستمر داشت.

رامش در کنار خوانندگان سرشناس دیگری همچون ویگن، منوچهر سخایی، گیتی پاشایی، عارف و گوگوش از مشهورترین خوانندگان باسابقه موسیقی پاپ ایرانی به‌شمار می‌رفت و در برنامه‌های تلویزیونی چشمک، میخک نقره‌ای و رنگارنگ برنامه‌های زیادی اجرا کرده است.

به گفته هومن خلعتبری، رامش حتی در سال ۱۳۵۲ به دعوت منوچهر نوذری برای اولین بار به عنوان بازیگر در فیلم خیالاتی حضور پیدا کرد ولی پس از آن هیچ فعالیت بازیگری در سینما انجام نداد.

رامش با انقلاب سال ۵۷ از ایران خارج شد و چند آلبوم با داریوش و فرامرز اصلانی به بازار عرضه کرد ولی به ناگهان در اعتراض به ممنوعیت آواز زنان، دست از خوانندگی کشید و تا روزی که از دنیا رفت هرگز به خوانندگی بازنگشت.

بیشتر از فرهنگ و هنر