افغانستان با عضویت در کمیسیون حقوق‌بشر جهان اسلام چه می‌خواهد؟‌

افغانستان عضویت کمیسیون مستقل حقوق‌بشر سازمان همکاری اسلامی را به دست آورد

اصیله وردک (نفر اول سمت راست) در کنفرانس ژنو - از توییتر اصیله وردک

افغانستان توانسته است با ۵۷ رای، تایید عضویت در کمیسیون مستقل حقوق‌بشر سازمان همکاری‌ اسلامی را به دست آورد و اصیله وردک را به نماینده خود در این کمیسیون انتخاب کند.

افغانستان، ترکیه و ایران از جمله ۱۸ کشوری هستند که به نمایندگی از گروه آسیا در این رای‌گیری شرکت کرده بودند. هر یک از این کشورها به ترتیب با اخذ بیشترین آرا در حاشیه چهل و هفتمین نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در نیامی پایتخت نیجر، برای چهار سال به کمیسیون حقوق‌بشر این سازمان راه یافتند.

کمیسیون حقوق بشر سازمان همکاری اسلامی نهادی مستقل است که نقش مشورتی دارد. این کمیسیون در سال ۲۰۱۱ طی یازدهمین نشست این سازمان ایجاد شد و در سال ۲۰۱۷ آغاز به کار کرد. مقر این سازمان در جده عربستان سعودی مستقر است و در زمینه حقوق‌بشر به ویژه حقوق زنان و کودکان، حق آموزش، حق توسعه، مقابله با اسلام‌هراسی و دفاع از حقوق اقلیت‌های مسلمان در کشورهای غیراسلامی فعالیت می‌کند.

سازمان کنفرانس همکاری اسلامی نیز در سال ۱۹۶۹ ایجاد شد. مقر این سازمان نیز در عربستان سعودی واقع است و ۵۷ عضو دارد. این سازمان نماینده حدود دو میلیارد مسلمانی است که کشورهای اسلامی زندگی می‌کنند.

معنای عضویت افغانستان در کمیسیون حقوق‌بشر

افغانستان در شرایطی قرار دارد که بیشترین موارد نقض و تخطی از حقوق‌بشر در آن اتفاق می‌افتد. بیشتر این تخلفات حقوق‌بشری هم به نام اسلام انجام می‌شود. عضویت در کمیسیون حقوق‌بشری اسلامی می‌تواند به کاهش نقض حقوق‌بشر در این کشور کمک کند. شاید به همین دلیل است که افغانستان یک زن را به عنوان نماینده خود در این سازمان مستقل معرفی کرده‌ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اصیله وردک که کارنامه برجسته‌ای در مبارزه برای تامین حقوق زنان دارد، کارشناسی ارشد خود در رشته دیپلماسی و روابط بین‌الملل را از دانشگاه نیوجرسی آمریکا دریافت کرده است. او یکی از بنیان‌گذاران نهاد فراگیری به نام «شبکه زنان افغان» است. وی ریاست اداره حقوق‌بشر و حقوق بین‌المللی زنان در وزارت خارجه افغانستان را نیز در کارنامه دارد. اصیله وردک پیش از این نیز عضو کمیسیون مستقل حقوق‌بشر سازمان همکاری اسلامی بوده است.

در زمانی که خشونت‌ها در افغانستان به اوج خود رسیده، میزان تلفات غیرنظامی بیش‌ازپیش شده و انواع خشونت علیه زنان و کودکان با استفاده از قرائت تندروانه اسلام افزایش یافته است، دیپلماسی فعال افغانستان در سازمان همکاری اسلامی می‌تواند برگی از تاریخ افغانستان را به نفع این کشور ورق بزند و سرنوشت آن را تغییر دهد.

سازمان همکاری اسلامی در نشست اخیر خود سه قطعنامه عمده برای پایان جنگ در مورد افغانستان صادر کرد و از علما و نهادهای مذهبی کشورهای اسلامی خواست همه یک‌صدا جنگ افغانستان را تحریم و از روند مذاکرات افغانستان برای برقراری صلح دائمی در افغانستان حمایت کنند. این سازمان از گروه طالبان نیز خواست فورا آتش‌بس را بپذیرند و به خشونت‌ها پایان دهند.

چنین موضع‌گیری از نظر بسیاری اتفاقی بی‌سابقه در سال‌های اخیر جنگ افغانستان است و نشان می‌دهد که دو دهه تلاش دولت افغانستان برای بسیج افکارعمومی در جهان اسلام برای برقراری صلح، مفید بوده‌ است.

بعضی از این کشورها نفوذ قابل‌ملاحظه و ارتباطات وسیعی با طالبان دارند و حمایت آنها از خواست دولت افغانستان برای آتش‌بس و پایان جنگ، بی‌نتیجه نخواهد بود.