نشست سازمان همکاری اسلامی؛ عربستان به هیئت ایرانی ویزا نداد

نشست سازمان همکاری اسلامی با موضوع بررسی «معامله قرن» برگزار خواهد شد

 محل دائمی دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی در شهر جده عربستان است - STRINGER / AFP

یک روز مانده به برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی، هنوز ویزای هیئت ایرانی برای شرکت در این اجلاس صادر نشده است. نشستی که در جده عربستان  و در مقر دبیرخانه این سازمان همکاری اسلامی برگزار خواهد شد و قرار است به بررسی طرح صلح ترامپ موسوم به «معامله قرن» بپردازد. 

این نشست در سطح وزیران کشورهای شرکت کننده است و به این جهت اهمیت ویژه‌ای دارد. 

به گزارش روز یکشنبه اداره کل اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه ایران ، عباس موسوی، سخنگوی این وزارت‌خانه در توضیح ممانعت دولت عربستان از مشارکت جمهوری اسلامی ایران در نشست سازمان همکاری اسلامی در جده گفته است: «با اینکه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی از جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یکی از اعضای فعال سازمان به منظور شرکت در نشست جده دعوت به عمل آورده است ولی دولت عربستان سعودی - که میزبانی دبیرخانه سازمان در جده را بر عهده دارد - تا آخرین ساعات روز یک‌شنبه از اعطای روادید به هیأت جمهوری اسلامی ایران به ریاست حسین جابری انصاری معاون وزیر امور خارجه خودداری کرده است.»

به گفته موسوی عربستان «با نقض تعهدات صریح دولت میزبان» از جمله «ضرورت تضمین مشارکت آزاد و بدون محدودیت دولت‌های عضو» اصول بدیهی مصرح در روش کار این سازمان بین المللی  را نادیده گرفته است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران «روند عدم مشارکت دهی هیأت های نمایندگی برخی از کشورهای عضو از جمله جمهوری اسلامی ایران در نشست‌ها و اجلاسیه‌های سازمان همکاری اسلامی که در جده مقر دبیرخانه آن برگزار می شود، طی ماه های گذشته از سوی عربستان سعودی تشدید شده است».

به گفته موسوی «رویکرد دولت عربستان مورد نکوهش برخی از کشورهای عضو قرار گرفته که این کشور را به سوء استفاده از میزبانی این سازمان بین المللی و بهره برداری نامطلوب از آن در جهت تأمین منافع و مطامع سیاسی خود متهم کرده اند».

موسوی هم‌چنین از ارسال نامه اعتراض‌آمیز وزارت امور خارجه به دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی خبر داد و گفت که در این متن «شایستگی عربستان برای ادامه میزبانی مقر سازمان همکاری اسلامی مورد تردید جدی قرار گرفته است».

محل دائمی دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی در شهر جده عربستان است. در خرداد ماه امسال هم و در هنگام برگزاری اجلاس سران کنفرانس اسلامی در شهر مکه، عربستان هیئت ایرانی را به این اجلاس دعوت نکرد. در آن هنگام غلامحسین دهقانی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با اشاره به رویکردهای تبعیض‌آمیز و ضد ایرانی دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی در سال‌های اخیر که به گفته او تحت دخالت و فشار عربستان سعودی از اهداف حرفه‌ای خود فاصله گرفته، گفته بود این سازمان رویکرد فشار علیه اعضا را دنبال می‌کند و خواستار بی‌طرفی، شفافیت و احترام دبیرخانه این سازمان به اهداف اصلی و اولیه سازمان همکاری اسلامی شده بود.