پنهان شدن خلبان افغان پس از رد درخواست پناهندگی‌اش به آمریکا 

«وزارت دفاع نمی‌تواند از این درخواست حمایت کند»

بسیاری از افغان‌هایی که با نیروهایآمریکایی همکاری می‌کردند وضعیت نامشخصی دارند -  WAKIL KOHSAR / AFP

یک خلبان نشان‌دار نیروی هوایی افغانستان که جان آمریکایی‌ها را نجات داده بود، حالا مجبور شده است خود را از شر طالبان پنهان کند. ارتش آمریکا با یک تغییر جهت ناگهانی، درخواست ماه گذشته پناهندگی این خلبان به آمریکا را رد کرد.

گروهبان محمدنعیم اسدی، ۳۲ ساله، به پایگاه خبری نظامی "استار اند استرایپس" که این خبر از منتشر کرد، گفت: «دیگر نه راه پس دارم نه راه پیش، زیرا به من اجازه ندادند.»

پایگاه "استار اند استرایپس" به اسنادی دست یافته است که نشان می‌دهند پنتاگون ابتدا درخواست آقای اسدی را پذیرفته است. بر اساس گزارش‌ها، این خلبان بیشتر از بقیه افراد نیروی هوایی افغانستان، جنگویان طالبان را به هلاکت رسانده است و در تابستان امسال در حفاظت از خلبان آمریکایی سقوط کرده در شمال افغانستان، نقش داشته است.

راب لودویک، گروهبان ارتش و یک سخنگوی پنتاگون، در بیانیه‌ای به این نشریه اعلام کرد: «مقامات مربوطه تصمیم گرفته‌اند که وزارت دفاع نمی‌تواند از این درخواست حمایت کند.»

اسدی به همراه همسر و دختر چهار ساله‌ خود، پس از دریافت پیام‌های تهدید به مرگ خانواده، از اداره امنیت کشور ویزای «عفو ویژه منافع عمومی» درخواست کرد که به طور موقت به آنها اجازه می‌دهد در آمریکا بمانند؛ به این امید که برای پناهندگی درخواست کنند. بر اساس این گزارش، پس از آن که مقامات ارشد پنتاگون دریافتند که بدون اجازه آنها با درخواست او موافقت شده است، ویزای او را باطل کردند.

این اقدام پنتاگون، وکیل مدافعان این خلبان را که معتقد است با شرافت در جنگ به آمریکایی‌ها کمک کرده است، به خشم آورد.

برایان پی مک‌آلیستر، خلبان سابق ارتش که مشاور اسدی بود، به «خط و ستاره» گفت: «این خانواده با نیت خوب به آمریکا سفر کردند، با رعایت روال قانونی و مجوزهای لازم. حالا چه کسی واقعا مسئول است و به آنها اجازه می‌دهد به آمریکا بیایند تا مردم از آنها استقبال و مراقبت کنند؟»

این خلبان بالگرد افغان تنها کسی نیست که با تغییر ناگهانی وضعیت مهاجرت مواجه شده است. تعداد زیادی از مترجمانی که در جنگ به نیروهای آمریکایی کمک می‌کردند، پس از دستور سال ۲۰۱۷ رئیس‌جمهوری مبنی بر منع سفرهای ورودی از اکثر کشورهای اسلامی، سال‌ها است که در وضعیت نامشخص قانونی به سر می‌برند.

© The Independent