قاچاق سیگار امسال هم افزایش یافت

مافیای سیگار اجازه کنترل بازار دخانیات را نمی‌دهد

قاچاق سیگار در هفت ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، افزایش یافته است - عکس از تسنیم

بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، میزان قاچاق سیگار طی هفت‌ماهه نخست سال جاری ۸.۹ درصد افزایش‌یافته است.

در همین رابطه ایسنا گزارش می‌دهد که طی همین مدت در کشور ۳۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون نخ سیگار تولید شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، چیزی در حدود ۲.۶ درصد کاهش‌یافته است.

باتوجه‌به اینکه برآوردها نشان می‌دهد که مصرف سیگار در هفت‌ماهه نخست امسال در کشور به نسبت سال گذشته، از شش میلیارد و ۹۶۰ میلیون نخ سیگار به هشت میلیارد و ۹۱۰ میلیون نخ سیگار رسیده است.

اگرچه گفته می‌شود که میزان قاچاق سیگار روندی کاهش را طی می‌کند، اما این موضوع همچنان ادامه دارد.

در همین رابطه مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در برنامه‌ای تلویزیونی گفت که بیشترین روش ورود سیگار قاچاق به کشور از طریق ترانزیت برگشتی است. امیرمحمد پرهام فر گفت که عبور محموله‌های ترانزیتی دخانی از کشور باید کنترل و با صدور مجوز خاص از وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد تا بتوانیم میزان ترانزیت عبوری از کشور را هم با میزان واردات رسمی همان کالا به کشور و هم با میزان مصرف آن در کشورهای مقصد ترانزیتی، انطباق دهیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مافیای قاچاق سیگار از مدت‌ها پیش موردتوجه قرار داشته است. به نظر می‌رسد همین مافیا جلوی افزایش مالیات بر سیگار و نظارت‌های بیشتر را می‌گیرد.

در جایی دیگر و در همان زمان، وبسایت رجانیوز، محمد سعید العقیلی را به‌عنوان فردی که در تجارت غیررسمی سیگار نقش دارد معرفی کرد. از سوی دیگر این فرد از نزدیکان محسن رضایی، فرمانده پیشین سپاه است.

پیش‌تر محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین ایران با اشاره به گردش مالی دو هزار میلیاردتومانی صنعت دخانیات در ایران، در مورد قاچاق سیگار گفته بود: «این رقم همه قاچاقچی‌های درجه‌یک دنیا را به طمع می‌اندازد، چه برسد به برادران قاچاقچی خودمان.»

پس از این جمله بود که کلمه «برادران قاچاقچی» به دایره واژگان در مورد قاچاق اضافه شد. مشخص است که منظور وی سپاه پاسداران بود.

بیشتر از اقتصاد