وزیر خارجه منتخب بایدن؛ مخالف «تروریست» خواندن سپاه

شاید دوستان ظریف در حال ورود به کاخ سفید باشند، اما عمر دولت روحانی رو به پایان است

تونی بلینکن (راست تصویر) در کنار جو بایدن-Mike Coppola / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

آنتونی بلینکن که جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا (براساس اعلام رسانه‌ها) او را برای سمت وزیر امور خارجه در نظر گرفته است، با قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی مخالف بوده است.

او در اکتبر ۲۰۱۷ در توجیه دلایل مخالفت خود با این اقدام دولت دونالد ترامپ با اشاره به صرفنظر دولت بوش از اقدامی مشابه به سی‌ان‌ان‌ گفت: «در صورتی که سپاه به طور رسمی یک سازمان تروریستی معرفی شود، واکنش تهران را به دنبال خواهد داشت. دقیقا به همین دلیل بود که دولت‌های بوش و اوباما با وجود اعمال تحریم علیه مقامات سپاه از معرفی آن به عنوان یک سازمان تروریستی پرهیز کردند.»

به گزارش فاکس‌نیوز بلینکن در ادامه گفت: «هیچ کدام از ما نباید عاشق سپاه پاسداران و نیروی قدس باشیم. آنها کارهای وحشتناکی انجام می‌دهند. اما آنها نیروهای مسلح ایران شنتخته می‌شوند و اگر بخواهند می‌توانند دردسر درست کنند.»

وزیر خارجه منتخب بایدن در ادامه یک راه حل نیز ارایه می‌دهد: «پرهیز از تحریم علنی جمهوری اسلامی که می‌تواند خطرناک باشد و استفاده از تحریم‌های موجود.»

در صورت آغاز به کار دولت بایدن و مهر تایید سنا بر بلینکن، نقش او به عنوان چهره عمومی سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران نسبت به سایر مقامات دولت پررنگ‌تر خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از همین رو نگاهی به سابقه موضع‌گیری‌های او در قبال ایران، چشم‌انداز روشن‌تری از سمت و سوی دستگاه سیاست خارجی تحت نظارت بلینکن را ارایه می‌دهد.

بلینکن سابقه کار در وزارت امور خارجه آمریکا در قامت معاون وزیر امور خارجه دولت اوباما و مشاور امنیت ملی جو بایدن در زمانی که او معاون اوباما بود را در کارنامه خود دارد.

دیدگاه‌های بلینکن ۵۸ساله در خصوص نحوه برخورد با جمهوری اسلامی بیشتر نزدیک به جان کری، وزیر امور خارجه دولت باراک اوباما است تا مایک پومپئو، وزیر امور خارجه کنونی آمریکا.

بلینکن در جریان اعتراض‌های مردمی آبان ۹۸، نیز به دولت دونالد ترامپ توصیه کرده بود، «سکوت» کند. همانگونه که دولت اوباما با همفکری بایدن و بلینکن در برابر اعتراض‌های ۸۸ در ایران سکوت کرد. اما رئیس‌جمهور کنونی آمریکا اعلام کرد که در کنار «مردم ایران» می‌ایستد.

بلینکن در برخی تحلیل‌های «نادرست» از وضعیت منطقه‌ نیز با جان کری مشترک است. جان کری بر این باور بود که هیچ توافق جداگانه‌ای بین جهان عرب و اسرائیل بدون حل مساله فلسطین امکان‌پذیر نیست و توافق «ابراهیم»، یکی از مهمترین دستاوردهای دولت ترامپ، عکس آن را ثابت کرد. اکنون بلینکن معتقد است که این توافق گامی مثبت به‌شمار می‌رود، اما «فلسطینی‌ها را نادیده گرفته است.»

او چهار سال قبل نیز پیش‌بینی کرده بود که روسیه نمی‌تواند بدون تمرکز بر گذار، در سوریه موفق شود و ایران باید بخشی از مذاکرات بر سر آینده سوریه باشد. پیش‌بینی که با وضعیت امروز سوریه فاصله زیادی دارد.

حضور آنتونی بلینکن در کنار جو بایدن که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران می‌گوید از سال‌ها قبل او را می‌شناسد، همان ترکیب مطلوبی را ایجاد می‌کند که دولت روحانی (به توصیه دمکرات‌های آمریکایی) برای بازگشت به مذاکرات و احیای دست‌کم بخشی از سرمایه سیاسی از دست رفته، انتظار آن را می‌کشید.

شاید دوستان ظریف در حال ورود به کاخ سفید باشند، اما در فاصله کمتر از هفت ماه تا انتخابات، آیت‌الله خامنه‌ای، سرنوشت ماه‌های باقی‌مانده از عمر دولت را تعیین کرده است. رهبر جمهوری اسلامی، روز گذشته (سه‌شنبه) با تاکید بر «بی‌اعتمادی به آمریکا و مقاومت تا لغو تحریم‌ها» نقشه راه  تا انتخابات ۱۴۰۰ را برای روحانی و ظریف، ترسیم کرد. انتخاباتی که حسین دهقان، مشاور صنایع دفاعی و پشتیبانی نیروهای مسلح یکی از نامزدهای آن است و قرار است از دل آن دولتی جوان و حزب‌اللهی بیرون بیاید.