معاون رئیس‌جمهور آمریکا: در کنار مردم ایران ایستاده‌ایم

بریتانیا برای ششمین روز متوالی سکوت کرد

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا/AFP

مایک پنس، ‌معاون دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در پیامی توییتری اعلام کرد که مردم آمریکا در کنار مردم آمریکا ایستاده‌اند.

او در این توییت نوشت:«در حالی که ایرانی‌ها به خیابان‌ها می‌آیند و اعتراض می‌کنند و آیت‌الله‌ها در تهران آنها را سرکوب می‌کنند، مردم آمریکا در کنار مردم ایران ایستاده‌اند».

این تازه‌ترین موضع‌گیری آمریکا در شش روزی است که از اعتراض‌های مردمی در ایران می‌گذرد. مردم از روز جمعه که شورای هماهنگی اقتصادی ناگهان اعلام کرد، بهای بنزین را ۳۰۰ درصد افزایش می‌دهد، به خیابان‌ها آمدند. اعتراض مردم به وضعیت وخیم اقتصادی و سیاست‌های حکومت جمهوری اسلامی است.

در روزهای گذشته مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز بارها حمایت خود را از معترضان در ایران اعلام کرده است. او می‌گوید مردم ایران زمانی آینده‌ای بهتر خواهند داشت که حکومت جمهوری اسلامی از رویکرد انقلابی دست بکشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات فرانسه، آلمان،‌سوئد و کانادا نیز سرکوب معترضان را محکوم کرده و خواستار وصل اینترنت در ایران شده‌اند که اکنون بیش از ۱۱۰ ساعت است که بنا بر تصمیم شورای عالی امنیت ملی قطع شده است.  با این حال بریتانیا برای ششمین روز متوالی در مقابل سرکوب خشن مردم معترض در ایران سکوت کرده است. 

محمدجواد ظریف،‌وزیر امور خارجه ایران در واکنش به این توییت همتای آمریکایی خود، ‌حمایت او از مردم ایران را دروغی شرم‌آور خواند. جمهوری اسلامی  اعتراض‌ خود را در این زمینه به سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا نیز اعلام کرده است.

اما در حالی که جمهوری اسلامی دلیل مشکلات اقتصادی جاری در ایران و اعتراض‌های مردمی را تحریم‌های آمریکا اعلام می‌کند، حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران اخیرا به صراحت اعلام کرد که در سفر اخیر به نیویورک فرصت مذاکره با ترامپ و لغو تحریم‌ها را داشته،‌ اما تصمیم گرفته که راه مقاومت را دنبال کند. مقاومتی که هزینه آن را مردم می‌پردازند.

بیشتر از