«طلای قرن بیست و یکم» به بالاترین رکورد سه ساله خود نزدیک می‌شود

«با نزدیک شدن به مرز بیست هزار دلار، ارزش بیت کوین ممکن است ناگهان افت کند»

بزرگ‌ترین جهش‌ بیت کوین در کشورهای آفریقایی رخ داده - استREUTERS/Dado Ruvic/Illustration

ارزش بیت‌کوین برای اولین بار در تقریبا سه سال گذشته، به بالای ۱۹ هزار دلار رسید.  

این رمزارز که در ماه مارس کمتر از پنج هزار دلار دادوستد می‌شد، اکنون کمتر از هزار دلار با بالاترین رکورد تمامی دوران خود فاصله دارد.  

تحلیل‌گران اوج‌گیری اخیر بیت‌کوین را به افزایش سرمایه‌گذاری نهادی نسبت داده‌اند، که دلیل آن تردیدهای اقتصادی و ژئوپلتیکی است که همه‌گیری ویروس کرونا با خود آورد.  

دیگر رمزارزهای عمده، از جمله اتریم، ریپل و بیت‌کوین نقد همچنین در روز سه‌شنبه بازار چشمگیری را تجربه کردند و هرسه، طی ۲۴ ساعت اخیر حدود پنج الی ۳۵ درصد رشد کردند.  

گزارشی که اخیرا از یک تحلیل‌گر ارشد سیتی‌بانک به بیرون درز کرده است، بیت‌کوین را به عنوان «طلای قرن ۲۱» خوانده و گفته است که روند فعلی بازار می‌تواند قیمت آن را در سال آینده به ۳۰۰ هزار دلار برساند.  

نوسانات معروف بیت‌کوین احتمالا به این معنی است که قرار است سودهای بیشتری در راه باشد، بنابراین یک سقوط سنگین دیگر نیز احتمال دارد.  

این گزارش می‌گوید: «کل وجود بیت‌کوین با تجمع‌های غیرقابل تصور و سپس اصلاحیه‌های دردناک (الگویی که یک روند طولانی‌مدت را پایدار می‌کند) مشخص شده است. 

این (افزایش اخیر) می‌تواند به طور بالقوه در دسامبر ۲۰۲۱ اوج بگیرد… که اوج‌گیری تا ۳۱۸ هزار دلار را پیش‌بینی می‌کند.»  

ورای سرمایه‌گذارهای نهادی، روندهای جست‌وجوی آنلاین حاکی از افزایش علاقه جریان اصلی به آن در هفته‌های اخیر است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق داده‌های اطلاعاتی ارائه شده از سوی نرم‌افزارهای سهام که نشان داده‌اند برخی از بزرگ‌ترین جهش‌ها در کشورهای آفریقایی رخ داده است، شمار افراد در سطح جهان که نام «بیت‌کوین» را در موتور گوگل، جست‌وجو کرده‌اند نسبت به سال گذشته ۱۱۲ درصد افزایش یافته است.  

با نزدیک شدن بیت‌کوین به بالاترین حد خود تاکنون، برخی تحلیل‌گران هشدار دادند که وقتی به مرز ۲۰ هزار دلار برسد، بازار ممکن است افت کند.  

سایمون پیترز، کارشناس بازار در سکوی تجارت آنلاین «ای‌تورو» به ایندیپندنت گفت: «من این تکانه را زیر نظر دارم و هشدار می‌دهم که بازار در حال حاضر بیش از حد خریداری کرده است. امکانش است که در مرز ۲۰ هزار دلار، شاهد سود کردن برخی سرمایه‌گذاران باشیم، یا اگر در سال ۲۰۱۷ خرید کرده باشند، ضررهایشان کاهش بیابد و به حالت برابر برسند - و ممکن است ببینیم که قیمت بیت‌کوین وارد یک دوره کوتاه ایستایی می‌رسد.»  

او گفت: «با در نظر گرفتن این که داده‌های سود و زیان تحقق‌نیافته در حال حاضر حاکی از این است که اکثریت آدرس‌های بیت‌کوین سوددهی دارند، جسورانه نیست اگر انتظار داشته باشیم که برخی آن را در قیمت ۲۰ هزار و یا حتی اندکی کمتر به فروش برسانند.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد