نشست وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان درباره ایران

مقام آلمانی: باتوجه به نقض تعهدات از سوی ایران بازگشت به برجام ضروری است

از راست: وزرای امور خارجه بریتانیا، آلمان و فرانسه در برلین-Bernd von Jutrczenka / POOL / AFP

وزرای امور خارجه آلمان، فرانسه و بریتانیا روز گذشته برای بررسی احتمال بازگشت آمریکا به برجام در برلین تشکیل جلسه دادند.

این سه کشور اروپایی که باوجود خروج آمریکا از برجام، دست‌کم روی کاغذ همچنان عضو توافق هسته‌ای هستند، مانند بسیاری از مقامات تهران امیدوارند با تغییر دولت در آمریکا، برجام احیا شود. پس از خروج دولت دونالد ترامپ، این توافق در اغما به سر می‌برد و اروپا نیز با محافظه‌کاری سکوت اختیار کرده بود.

یک دپیلمات مطلع از مذاکرات برلین گفت: «هدف بازگشت به هدف اولیه برنامه جامع اقدام مشترک است: محدود کردن برنامه‌های هسته‌ای ایران».

این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های اخیر خود نقض برجام از سوی ایران از طریق ۱۲برابر شدن ذخایر اورانیوم غنی شده و تزریق گاز به سانتریفیوژهای نسل دوم در تاسیسات غنی‌سازی نطنز را تایید کرده است. همچنین آژانس می‌گوید، از پاسخ‌های تهران در زمینه دو سایت مشکوک قانع نشده است.

جو بایدن که بنا بر اعلام رسانه‌ها رئیس‌جمهور منتخب آمریکا معرفی شده، می‌گوید در صورت پایبندی ایران به تعهداتش در برجام، به این توافق هسته‌ای بازمی‌گردد. اما جزئیات دقیقی در این زمینه ارایه نداده است.

مقامات تهران با قوت گرفتن پیروزی بایدن بارها اعلام کردند که خواستار لغو تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به برجام هستند.

روشن نیست بایدن در صورت تصمیم‌گیری برای لغو تحریم‌ها تا چه اندازه در این مسیر موفق خواهد بود. با این حال برخی مقامات اروپایی بر این باورند که میانجیگری اروپا در صورت لغو تحریم‌ها،‌ آسان‌تر خواهد شد.

رویترز به نقل از یک مقام آلمانی ابراز امیدواری کرده است که با تشکیل دولت بایدن، اروپا و آمریکا رویکرد مشترکی برای مقابله با برنامه‌های هسته‌ای ایران در پیش بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت ترامپ در دو سال گذشته همواره از اروپا خواسته بود به روند تلاش‌های واشینگتن برای محدود کردن برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران و دستیابی به یک توافق جامع‌تر با تهران محلق شود. اما اروپا با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و احتمال تغییر رئیس‌جمهور، از این همکاری خودداری کرد.

این خبرگزاری بریتانیایی به نقل از یک دیپلمات آلمانی نوشت: «با آغاز به کار دولت جدید آمریکا ما می‌توانیم بار دیگر به هدف اصلی برجام که محدود کردن برنامه‌های هسته‌ای ایران بود، بازگردیم.»

او در ادامه با اشاره به موارد نقض برجام از سوی ایران گفت که این عهدشکنی‌ها نشان می‌دهد که هرچه سریعتر باید به برجام بازگشت.

به گمان برخی ناظران بین‌المللی اقدامات اخیر تهران در جهت نقض تعهدات هسته‌ای که در رسانه‌ها و گزارش آژانس بازتاب گسترده‌ای داشته، می‌تواند تلاشی از سوی جمهوری اسلامی برای سرعت بخشیدن به روند بازگشت آمریکا به برجام و امتیازگیری باشد.

رویترز در ادامه به نقل از یک دپیلمات می‌نویسد که اروپا خود را برای دوره‌ای از دیپلماسی فشرده آماده می‌کند.

سک سخنگوی دفتر سیاست خارجی در پاریس نیز تاکید می‌کند که هدف اطمینان یافتن از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

این در حالی است که بسیاری از ناظران بین‌المللی بر این عقیده‌اند که با توجه به تغییر شرایط منطقه‌ای، توافق صرفا هسته‌ای قابل اجرا نیست و باید مذاکره‌های گسترده‌تری در زمینه اقدامات منطقه‌ای و برنامه‌های موشکی جمهوری اسلامی انجام شود.

مذاکره کنندگان هسته‌ای تهران در دوران مذاکرات هسته‌ای با دولت باراک اوباما موفق شدند دو سرفصل برنامه‌های موشکی و نفوذ منطقه‌ای را از روی میز مذاکرات حذف کنند. اما کامالا هریس، معاون منتخب جو بایدن به روشنی به حمایت از اسرائیل و نقش آمریکا در تامین امنیت این کشور اشاره کرده است. هدفی که در یک توافق محدود به برنامه‌های هسته‌ای ایران محقق نخواهد شد.