کامالا هریس: اجازه نمی‌دهیم ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد

معاون منتخب جو بایدن قول داد، به تعهدات ناگسستنی با اسرائیل پایبند می‌ماند

هریس تاکید کرد که با متحدان آمریکا برای مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران همکاری خواهد کرد-Olivier DOULIERY / AFP

کامالا هریس که جو بایدن، نامزد دمکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا او را به عنوان معاون خود انتخاب کرد، شب گذشته گفت، ایالات متحده اجازه نمی‌دهد «ایران به سلاح هسته ای دست یابد».

این چهره دمکرات در گردهمایی چهارشنبه شب در واشینگتن گفت در صورت به قدرت رسیدن جو بایدن، او با متحدان آمریکا در زمینه تقویت توافق هسته‌ای که میراث دوران ریاست جمهوری باراک اوباما به‌شمار می‌رود، همکاری خواهد کرد و با «اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» مقابله می‌کند.

برخی مقامات و ناظران در تهران بر این باورند که روی کار آمدن دولت دمکرات بایدن به حل بسیاری از مشکلات ایران کمک می‌کند و امتیازهای بیشتری در اختیار جمهوری اسلامی قرار می‌دهد و با این توجیه در چهار سال گذشته از توافق با دولت جمهوریخواه دونالد ترامپ پرهیز کردند.

یو‌اس‌‌ای‌ تودی با اشاره به اظهارات هریس نوشت: «کامالا هریس قول داد که از اسرائیل حمایت می‌کند و مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌شود.»

به گفته هریس، توافق هسته‌ای راه ایران به سوی سلاح هسته‌ای را مسدود کرد و به گواه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کارایی داشت.

معاون منتخب باید گفت دولت ترامپ با وعده توافقی بهتر از برجام خارج شد اما تهران فعالیت‌های هسته‌ای خود را شتاب بخشید.

کامالا هریس در ادامه گفت: «بگذارید شفاف باشم، ما به ایران اجازه نمی‌دهیم به سلاح هسته‌ای دست یابد و در این مدت به اطمینان دادن به اسرائیل نسبت به اینکه از حمایت ناگسستنی از جانب ایالات‌متحده برخوردار است، ادامه می‌دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته هریس، بایدن در زمانی که معاون رئیس‌جمهور بود گامی مهم در جهت بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای برداشت. او همچنین گفت که دولت دمکرات اوباما تحریم‌های چندجانبه کمرشکنی را علیه ایران اعمال کرد که سرانجام تهران را پای میز مذاکره آورد و زمینه دستیابی به برنامه جامع اقدام مشترک را فراهم کرد.

معاون منتخب بایدن با اشاره به رد قطعنامه پیشنهادی آمریکا در سازمان ملل برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران گفت که امروز آمریکا بیش از هر زمان دیگری در بین متحدان خود در انزوا قرار گرفته است.

هریس گفت که دولت بایدن ایران را پاسخگو خواهد کرد و در صورتی که تهران به تعهدات خود بازگردد، دوباره به توافق هسته‌ای ملحق می‌شود.

هریس تاکید کرد که با متحدان آمریکا برای مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران همکاری خواهد کرد.

هریس تاکید کرد که دولت بایدن هیچگونه تصمیم‌گیری سیاسی را با همکاری‌های امنیتی پیوند نمی‌زند و همواره حامی اسرائیل خواهد بود. او در این زمینه به کمک بایدن به شکل‌گیری توافق ۳۸میلیارد دلاری اشاره کرد که شامل کمک دفاعی به اسرائیل است و «بزرگترین بسته کمک نظامی در تاریخ آمریکا» است.

هریس در ادامه گفت: «به شما تعهد می‌دهم که دولت بایدن-هریس به تعهدات ناگسستنی ما به امنیت اسرائیل، شامل همکاری نظامی اطلاعاتی پایبند می‌ماند.