نهاد کلیدی دولت ترامپ تایید کرد: پیروزی بایدن

رئیس «اداره خدمات عمومی» دولت ترامپ: روند رسمی انتقال قدرت آغاز می‌شود

جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا-Mark Makela / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

یک نهاد کلیدی دولت فدرال آمریکا که وظیفه دارد پس از محرز شدن برنده انتخابات ریاست‌جمهوری منابع لازم را در اختیار رئیس‌جمهور منتخب و تیم او قرار دهد، بالاخره اعلام رای کرد. خانم امیلی مورفی، رئیس «اداره خدمات عمومی» با انتشار نامه‌ای به جو بایدن اعلام کرد که روند رسمی انتقال قدرت آغاز می‌شود. متن این نامه اول از همه توسط شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» منتشر شد. 

خانم مورفی در این نامه تاکید کرد که هیچ یک از مقامات دولت دونالد ترامپ او را تحت فشار نگذاشته‌اند و علت تاخیر او در اعلام این نتیجه دعاوی حقوقی جاری بوده است که باعث شده به نظر او برنده پیش از این احراز نشده باشد. به نظر می‌رسد شکست دعاوی متعدد قانونی تیم حقوقی آقای ترامپ در دادگاه‌های مختلف باعث شده مورفی دست به این حرکت بزند.

این نامه (دیروز) دوشنبه پس از آن منتشر شد که ایالت میشیگان نتایج انتخابات را تاید کرد. ایالت جورجیا نیز این کار را روز جمعه پس از چند دور شمارش انجام داد. ایالت پنسیلوانیا هنوز قدم نهایی در تایید نتایج انتخابات را انجام نداده، اما نزدیک به این کار است. 

مورفی در نامه به بایدن می‌نویسد: «لطفا بدانید که من مستقلا به تصمیم خود رسیدم. این تصمیم بر اساس قانون و واقعیات موجود است. من هرگز به صورت مستقیم یا غیرمستقیم تحت فشار هیچ‌یک از مقامات قوه مجریه (از جمله کسانی که در کاخ سفید یا اداره خدمات عمومی کار می‌کنند) قرار نگرفتم. چه درباره محتوای این تصمیم و چه درباره زمان احراز آن. به روشنی می‌گویم که هیچ کس به من دستور نداد که روند تصمیم‌گیری خود را به تعویق بیاندازم.»

این مقام منصوب دونالد ترامپ در نامه گلایه کرد که در دو هفته گذشته خود او، خانواده‌اش و حتی حیوان‌های خانگی‌اش مورد ارعاب و تهدید قرار گرفته‌اند. 

این تصمیم خانم مورفی را می‌توان اولین پذیرش پیروزی بایدن توسط یکی از مقامات دولت ترامپ دانست. 

آقای ترامپ در واکنش به این تصمیم در توییتر از مورفی تشکر کرد. او گفت: با «انجام امور لازم برای تشریفات اولیه» موافق است و این‌را «در راستای منافع کشور» می‌داند. ترامپ اما در ضمن تاکید کرد: «ما به مبارزه ادامه می‌دهیم و به باور من، پیروز خواهیم شد!»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چالش‌های حقوقی آقای ترامپ، به رهبری رودی جولیانی، وکیل شخصی رئیس‌جمهور و شهردار سابق نیویورک، همچنان ادامه دارند اما تا کنون به موفقت نرسیده‌اند. 

این تصمیم باعث می‌شود که تیم جو بایدن اکنون حدود شش میلیون و سیصد هزار دلار اختیار بگیرد تا بتواند روند انتقال قدرت را آغاز کند. در ضمن بخشی از فضای فیزیکی وزارتخانه‌ها در اختیار این تیم قرار می‌گیرد. تیم بایدن همچنین می‌تواند از منابع دولت فدرال برای کنترل پیشینه خدمه‌ای که قصد استخدام آن‌ها در کاخ سفید و وزارتخانه‌های مختلف را دارد استفاده کند.  

ماری گیلبرت، مسئول انتقال قدرت دولت فدرال، در پی تصمیم خانم مورفی در ایمیلی به وزارتخانه‌های مختلف نوشت: «مطابق با قانون انتقال ریاست‌جمهوری سال ۱۹۶۳ (طبق آخرین نسخه ترمیم‌شده آن)‌ امروز، ۲۳ نوامبر ۲۰۲۰، مدیر اداره خدمات عمومی احراز کرده است که جوزف آر. بایدن و سناتور کامالا هریس نامزدهای پیروز برای سمت، به ترتیب،‌ ریاست‌جمهوری و معاونت رئیس‌جمهوری هستند.»  

تا پیش از انتخابات جنجالی امسال البته بیشتر مردم آمریکا اسم «اداره خدمات عمومی» یا خانم مورفی را هم نشنیده بودند چون روند انتقال قدرت روی روال و تشریفات معمول انجام می‌شد. معمولا پس از احراز نتیجه انتخابات، نامزد شکست‌خورده با نامزد پیروز تماس می‌گیرد و سپس نزد هواداران خود سخنرانی می‌کند. اما آقای ترامپ نتیجه اعلام‌شده توسط رسانه‌ها را نپذیرفت و آن‌را در دادگاه‌های مختلف به چالش کشید؛ این دادگاه‌ها تا کنون طرف ترامپ را نگرفته‌اند. با این حال رسمی شدن پیروزی بایدن با نامه خانم مورفی هم تکمیل نمی‌شود و روند خودش را دارد که در مقاله‌ای مجزا به آن اشاره کرده بودیم. دولت بایدن رسما در روز ۲۰ ژانویه (یعنی حدود دو ماه دیگر) پس از ادای سوگند او آغاز به کار خواهد کرد.

مقامات تیم بایدن گفته‌اند بیش از هر چیز منتظر دریافت داده‌های کامل مربوط به همه‌گیری کووید-۱۹ و برنامه‌های موجود برای توزیع واکسن هستند. 

یوهانس آبراهام، مدیر اجرایی تیم انتقالی بایدن، گفت، آغاز رسمی این روند «گامی لازم برای شروع رسیدگی به چالش‌های پیش روی کشورمان از جمله کنترل دنیاگیری و بازگرداندن اقتصادمان به مسیر خود است.»‌