بایدن مشغول چیدن مهره‌های کابینه، ترامپ هنوز معترض به نتیجه انتخابات

الخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی ، لیندا تامس-گریفین نماینده آمریکا در سازمان ملل

آقای بایدن روز پنجشنبه گذشته گفت که وزیر خزانه‌داری خود را برگزیده و «همه اعضای حزب دموکرات» او را خواهند پذیرفت - JIM WATSON / AFP

بنا به گزارش‌ها جو بایدن رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده سخت گرم انتخاب اعضای کابینه آینده خود است.

الخاندرو مایورکاس، معاون وزیر امنیت داخلی در کابینه دوم باراک اوباما، روز دوشنبه در توییتی اعلام کرد که از سوی آقای بایدن به سمت وزیر امنیت داخلی برگزیده شده است. آقای مایورکاس شصت ساله که متولد هاوانای کوباست، در توییت خود نوشت: «وقتی بچه بودم ایالات متحده به من و خانواده‌ام پناه داد. حالا نامزد وزارت امنیت داخلی آمریکا شده ام تا اطمینان حاصل کنم که از همه آمریکایی‌ها و کسانی که در جستجوی زندگی بهتری برای خودشان و عزیزانشان از آزار و سرکوب می‌گریزند، محافظت می‌شود»

به گفته نزدیکان آقای بایدن، به نظر می‌رسد که آنتونی بلینکن به عنوان وزیر امور خارجه منصوب شود.

به گزارش رادیوی ملی آمریکا (ان‌پی‌آر)، آقای بلینکن پنجاه و هشت ساله تجربه زیادی در سیاست خارجی دارد. او در کابینه باراک اوباما معاون وزیر خارجه و معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید بوده‌است. در فاصله سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸ آقای بلینکن در مقام مدیر ستاد حزب دموکرات برای کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا، همکاری نزدیکی با آقای بایدن داشته‌است.

پیشتر شایع بود که سوزان رایس، مشاور امنیت ملی کابینه اوباما، وزیر خارجه بعدی باشد ولی آقای بایدن برای پرهیز از مخالفت سنا با دادن رای اعتماد به او، آقای بلینکن را برگزیده است.

بنا به گزارش رسانه‌های آمریکا، انتظار می‌رود لیندا تامس-گرینفیلد، دیپلماتی با سابقه سه دهه در امور سیاست خارجی، به سمت نماینده آمریکا در سازمان ملل گمارده شود.

JIM WATSON / AFP

وزیر خارجه و نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد قانونا باید رای اعتماد مجلس سنا را – که اکثریت آن در دست جمهوری‌خواهان است – به دست آورند تا انتصابشان تایید شود.

بنا بر این گزارش و به نقل از نزدیکان آقای بایدن، جیک سالیوان، از دیگران مشاوران او، به احتمال زیاد سمت مشاور امنیت ملی را در کابینه جدید به عهده خواهد گرفت.

جو بایدن قرار است روز سه‌شنبه نامزدهای خود را برای سمت‌های کابینه‌اش اعلام کند، هرچند هنوز دونالد ترامپ از پذیرش پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری خودداری می‌کند.

آقای بایدن روز پنجشنبه گذشته گفت که وزیر خزانه‌داری خود را برگزیده و «همه اعضای حزب دموکرات» او را خواهند پذیرفت.