آلکنو سرمربی تیم ملی والیبال ایران شد

فروردین ۱۴۰۰ اولین اردوی تیم ملی با سرمربی جدید

ولادیمیر آلکنو (راست)، سرمربی تیم زنیت کازان- Juan Mabromata / AFP

ولادیمیر آلکنو، سرمربی تیم زنیت کازان با فدراسیون والیبال ایران قرارداد بست. او تا فروردین ماه ۱۴۰۰ سرمربی تیم زنیت خواهد بود و پس از آن کارش را به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال ایران آغاز می‌کند.

طبق این قرارداد، آلکنو در لیگ ملت‌های ۲۰۲۱ و المپیک توکیو که تابستان سال آینده برگزار می‌شود، سرمربی تیم ملی ایران است. ایران در گروه A المپیک با تیم‌های ژاپن (میزبان)، لهستان، ایتالیا، کانادا و ونزوئلا هم‌گروه است. در گروه B برزیل، آمریکا، روسیه، آرژانتین، فرانسه و تونس هم‌گروه هستند.

آلکنو ۴ دسامبر ۱۹۶۶ در بلاروس به دنیا آمد. او که سال‌ها بازیکن حرفه‌ای والیبال بود، سپس در سمت مربی با تیم ملی روسیه به عناوین ارزشمندی دست یافت که مهم‌ترین آن‌ها دو مدال المپیک (طلای المپیک ۲۰۱۲ لندن و برنز المپیک ۲۰۰۸ پکن)، طلای لیگ جهانی و جام جهانی در سال ۲۰۱۱ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توماس توتولو دستیار اول آلکنو در ایران است و سایر همکاران او از مربیان ایرانی انتخاب خواهند شد.

داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال درباره این موضوع که این نحوه قرارداد همچنان تیم ملی والیبال را بدون مربی رها خواهد کرد، گفت: «اگرچه آلکنو از فروردین‌ماه سال آینده کارش را آغاز می‌کند، اما او تا زمان شروع اردو در ابتدای سال آینده، لیگ‌های داخلی و خارجی را رصد خواهد کرد که شناخت بهتری درباره بازیکنان ایران برای دعوت به تیم ملی براساس آخرین عملکرد آن‌ها به دست آورد.» البته برخلاف گفته رئیس فدراسیون والیبال ایران، آلکنو تا فروردین ماه سرمربی زنیت کازان است و طبق قراردادش باید تمام‌وقت در خدمت آن باشگاه باشد.

حضور آلکنو ۵۳ساله در ایران، آغاز یک ماجراجویی برای اوست. والیبال ایران می‌خواهد در المپیک دوران تازه‌ای را از درخشش خود تجربه کند و این داستان تازه‌ای است که آلکنو می‌خواهد در مربیگری بنویسد. اما والیبال ایران بیش از هشت ماه را بدون مربی سپری کرد و تا فروردین ماه نیز مربی نخواهد داشت. پس از آن تیم ملی باید در فرصتی حدود سه ماه خود را با یک مربی تازه‌کار در ایران، برای المپیک آماده کند.

بیشتر از ورزش