نیروهای تیگرای اتیوپی ۷۲ ساعت وقت دارند تا تسلیم شوند

نخست‌وزیر اتیوپی: «همه اقدامات لازم انجام شده است تا مطمئن باشیم غیرنظامیان آسیب نمی‌بینند.»

آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی - MICHAEL TEWELDE / AFP

نخست وزیر اتیوپی به نیروهای تیگرایی ۷۲ ساعت وقت داد تا پیش از شروع حمله نظامی به پایتخت این منطقه خود را تسلیم کنند. 

آبی احمد که پارسال برنده جایزه صلح نوبل شد، بدین ترتیب در پیامی که یکشنبه شب در توییتر خود نوشت با رهبران جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای اتمام حجت کرد. 

او نوشت: «از شما می‌خواهیم ظرف ۷۲ ساعت با آرامش تسلیم شوید و بدانید به نقطه‌ای بی‌بازگشت رسیده‌اید.» 

نخست وزیر اتیوپی همچنین گفت: «همه اقدامات لازم انجام شده است تا مطمئن باشیم غیرنظامیان آسیب نمی‌بینند.» 

او این بیانیه را پس از آن صادر کرد که سخنگوی نظامیان اتیوپی، غیرنظامیان تیگرایی را تهدید کرد به کسانی که در مکله پایتخت تیگرای بمانند «رحم نخواهد کرد». 

سرهنگ دِژِنه تسه‌گایه در مصاحبه با بنگاه خبرگزاری دولتی اتیوپی گفت قرار است نظامیان با تانک شهر را محاصره کنند و افزود: «پیام ما به مردم مکله این است که خود را از حمله توپخانه‌ای نجات دهید و از چنگال حکومت نظامی رها کنید… وگرنه دیگر به شما رحم نخواهیم کرد.» 

کنشگران مدافع حقوق بشر هشدار داده‌اند چنین اقدامی خلاف قوانین بین‌المللی است. مشاور سابق امنیت ملی ایالات متحده، سوزان رایس نیز در این مورد گفت: «به عبارت دیگر این رفتار جزو جرایم جنگی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

لتیتیا بیدر مدیر بخش شاخ آفریقای دیده‌بان حقوق بشر گفت: «برخورد با کل یک شهر به عنوان هدف نظامی نه تنها غیرقانونی است بلکه نوعی تنبیه جمعی محسوب می‌شود.» 

سخنگوی دفتر نخست وزیر بعداً مدعی شد منظور سرهنگ دژنه این بود که به سران جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای «رحم نخواهیم کرد» نه به غیرنظامیان. 

جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای اعلام کرد نیروهایش مشغول کندن خندق هستند و در برابر حمله نیروهای دولتی از جنوب مقاومت خواهند کرد. رهبر این جبهه دبرتسیون گبرمیکاییل در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت: «نقشه دارند مکله را محاصره کنند اما هنوز که نتوانسته‌اند… پی در پی حمله می‌کنند اما فایده‌ای ندارد.» 

از آغاز تنش‌ها در این منطقه از روز ۴ نوامبر، بیش از ۳۰ هزار پناهنده به کشور همسایه اتیوپی یعنی سودان گریخته‌اند. 

آقای آبی تاکنون از مذاکره با جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای خودداری کرده است. او این درگیری را «عملیات اعمال قانون» توصیف کرده است و اصرار به حمله نظامی دارد.  

او روز یکشنبه از مردم مکله خواست در کنار نیروهای فدرال بمانند تا «این گروه خیانتکار را به محکمه عدالت بکشانند» و افزود: «تنها چیزهایی که برای این گروه مانده قلعه‌ای است که در مکله به پا کرده‌اند و غرور پوچ‌شان.» 

این گروه شورشی می‌گویند دولت آقای آبی از زمان استقرارش یعنی از دو سال پیش تاکنون تیگرایی‌ها را به حاشیه رانده است و آنان را از سمت‌های بالای دولتی و نظامی برداشته و بسیاری از مردم این منطقه را به اتهام نقض قانون و فساد به زندان انداخته است. 

اوایل این هفته سازمان ملل متحد هشدار داد «بحران انسانی گسترده‌ای در حال شکل‌گیری است» و حدود دو میلیون نفر در تیگرای با کمبود غذا، سوخت، دارو و سایر مایحتاج مواجه‌اند و نیاز به کمک فوری دارند. 

گزارش‌های تکمیلی در سایر خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان