دولت ترامپ استخراج نفت و گاز قطب شمال را به مناقصه گذاشت

آخرین تحرکات رئیس جمهور برای ناکام گذاشتن برنامه‌های زیست محیطی جو بایدن

باید صبر کرد و دید شرکت‌های نفتی تا چه حد مایل به استخراج در نقاط دورافتاده هستند - https://cdn.nixonlibrary.org/

دستگاه رهبری ترامپ در فرصت کمی که از عمرش باقی مانده است، در صدد نهایی کردن قرارداد واگذاری امتیاز استخراج نفت و گاز در طبیعت دست نخورده آلاسکاست.

روز سه‌شنبه، در تارنمای دولت آمریکا آگهی مزایده استخراج نفت و گاز در منطقه موسوم به «منطقه ملی اسکان حیات وحش قطب شمال»  (اِی اِن دبلیو آر) منتشر شد که در آن از متقاضیان در صنایع استخراج نفت و گاز خواسته شده است که پیشنهادهای خود را در مورد پروژه‌های خود در این منطقه ساحلی به وسعت بیش از پانصد میلیون هکتار، تسلیم کنند.

اداره مدیریت بر اراضی آمریکا که وظیفه نظارت بر رهن اراضی را برعهده دارد، اعلام کرده است که پیشنهادها و تقاضانامه‌ها باید تا روز ۱۷ دسامبر تحویل این اداره شود.

هرچند پرزیدنت ترامپ همچنان بدون ارائه شاهد و مدرک مدعی است که در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری‌اش پیروز شده است، اما به نظر می‌رسد که دستگاه رهبری‌اش برای نهایی کردن چندین قرارداد مرتبط با محیط زیست و بازکردن راه برای صنایع سوخت فسیلی، تعجیل دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک سخنگوی وزارت کشور ایالات متحده در بیانیه‌ای که به ایندیپندنت رسیده است، نوشت: «به عنوان بخشی از لایحه کاهش مالیات‌ها و فرصت‌های شغلی، کنگره (آمریکا) واگذاری امتیازات مرتبط با اراضی ساحلی «ای ان دبلیو آر» را به وزارت کشور تفویض کرد. ما اقدامات چشمگیری برای انجام تعهداتمان در مورد زمان و شرایط استخراج و بهره‌برداری‌های آتی (از حوزه‌های فوق) انجام داده‌ایم.»   

جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، با عملیات استخراج در اراضی یاد شده مخالف است. کارزار انتخاباتی او خواستاد حفاظت دائمی این اراضی و «دیگر مناطق مورد حمله پرزیدنت ترامپ علیه زمین‌ها و آب‌های فدرال» شده است. آقای بایدن همچنین وعده داده است که از صدور مجوزهای جدید استخراج نفت و گاز در اراضی و آب‌های عمومی جلوگیری کند. 

به‌رغم طرح‌های بایدن برای لغو برنامه‌های ترامپ، توسل دستگاه رهبری ترامپ برای حداکثر استفاده از مقررات در آخرین لحظات، می‌تواند نقشه‌های تیم بایدن را برای تقویت فوری سیاست‌های محیط زیستی‌اش کُند کند.

علاوه بر این، اگر جمهوری‌خواهان کنترل سنا را همچنان پس از انتخابات سنا در ماه ژانویه در دست خود حفظ کنند، بعید به نظر می‌رسد که (دموکرات‌ها) بتوانند از لایحه تجدیدنظر کنگره که می‌تواند در آخرین لحظات مقررات وضع شده توسط دولت ترامپ را به نفع بایدن لغو کند، استفاده کنند.

«ای ان دبلیو آر» منطقه تولیدمثل خرس‌های قطبی است که نسل‌شان در حال انقراض است. این منطقه همچنین  محل زیست گرگ‌های خاکستری، گاوهای مُشک و گوزن‌های قطبی، و منطقه مهاجرت پرندگان از سراسر جهان است.

اعطای امتیاز استخراج نفت و گاز در این اراضی توسط دستگاه رهبری ترامپ، همچنین بر نحوه زندگی اقوام محلی «گویچین»  تاثیر خواهد گذاشت که نگران آنند که (عملیات استخراج) بر گله‌های گوزن‌های قطبی منطقه که این اقوام برای ادامه زندگی به آن‌ها متکی هستند، تاثیر بگذارد. کمیته راهبری اقوام «گویچین» ده‌ها سال است که برای حفاظت منطقه در مقابل شرکت‌های نفتی مبارزه کرده است.

جودی پاتس، مدیر منطقه‌ای جنبش اقوام بومی این ناحیه، می‌گوید: «قرارداد استخراج نفت و گاز در منطقه حفاظت شده قطب شمال نمایانگر بی‌اعتنایی کامل دستگاه رهبری ترامپ به حقوق اقوام «گویچین و اینوپیات» و نحوه زندگی ماست که به سلامت ناحیه ساحلی این منطقه متکی است.»

«در قطب شمال مردم ما سخت دچار پیامدهای بحران آب و هوای ناشی از استخراج سوخت فسیلی شده‌اند و قادر به ادامه آن نیستیم.»

واگذاری اراضی ملی آمریکا به شرکت‌های استخراج نفت و گاز همراه با استخراج معادن و قطع درختان به منظور استفاده از چوب آن‌ها، از ویژگی‌های عمده سیاست‌های دستگاه رهبری ترامپ بوده است. در حالی که دوره ریاست جمهوری ترامپ به پایان می‌رسد، دستگاه رهبری او با عجله در حال نهایی کردن لغو آخرین ۱۰۰ مقررات حفظ محیط زیست است.

باید صبر کرد و دید شرکت‌های نفتی تا چه حد مایل به استخراج در نقاط دورافتاده هستند. تعدادی از بانک‌های عمده، از جمله بانک‌های «تی دی»، «بارکلیز»، «گلدمن سَکز»، «ولز فارگو»، «مورگان استنلی» و « جی پی مورگان چیس»، گفته‌اند که روی عملیات استخراج حوزه‌های نفت و گاز منطقه قطب شمال سرمایه‌گذاری نخواهند کرد.

آدام کولتون، مدیر نهاد موسوم به «لیگ طبیعت وحش آلاسکا»، به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت: «استخراج در منطقه وحش آلاسکا هرگز از دید اقلیمی، حقوق بشری یا حفاظت از وحیات حش، منطقی نبوده است. با توجه به متلاطم بودن بازارهای نفتی و اکراه بانک‌های عمده آمریکایی و بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در قطب شمال، منطق منافع اقتصادی ناشی از آن هم دیگر کاربرد ندارد.»

آقای کولتون با اشاره به روند معمول واگذاری امتیاز استخراج حوزه‌های نفتی، در مورد آن که آیا دستگاه رهبری آقای ترامپ فرصت کافی برای فروش امتیاز اراضی قطب شمال را خواهد داشت، اظهار تردید کرد.

او گفت: «دستگاه رهبری بایدن با ابزار لازم برای خنثی کردن (اقدامات ترامپ) وارد عمل خواهد شد. اما به هر حال نباید چیزی را قطعی فرض کرد.»

اسوشیتد پرس در تدوین این گزارش همکاری داشته است.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد