مستند «توطئه کووید»، نگرانی از بدبینی فرانسوی‌ها به واکسن کرونا

«اگر وضع این قدر وخیم نبود، این فیلم می‌توانست مایه خنده باشد»

میلیون ها نفر این فیلم را در شبکه های اجتماعی دیده اند ـ JOEL SAGET / AFP

یک فیلم جنجالی در مورد تئوری توطئه مرتبط با ویروس کرونا که تهیه‌کنندگان آن گروهی کارشناس هستند، در فرانسه به گونه‌ای گسترده منتشر شده و این نگرانی را به وجود آورده که ممکن است نظرات ضد واکسن کرونا را تشدید کند و خلاصی کشور را از چنگال کووید-۱۹ به تعویق بیندازد.  

این فیلم که با کمک‌ مالی مردم تهیه شده و عنوان آن «هوُلد آپ» (گرفتاری) است ادعا می‌کند از توطئه دولت‌های جهان و شرکت‌های تولید دارو برای سوءاستفاده از این همه‌گیری پرده برداشته است و در میان سایر نظرات مخرب از جمله شبکه «جی پنج» و اصلاح نژاد می‌گوید آن‌ها درصدد در دست گرفتن کنترل مردم هستند.  

سیاستمداران، دانشمندان و دیگر کارشناسان، این فیلم را به عنوان «تبلیغات گسترده تئوری توطئه» رد کرده‌اند. لتیشیا آویا، یکی از اعضای مترقی حزب «آن مارش» به رهبری رئیس ‌جمهور فرانسه، مکرون می‌گوید: «اگر اوضاع تا این حد جدی نبود می‌توانستیم به آن بخندیم.»  

این فیلم را هم‌اکنون میلیون‌ها نفر در شبکه های مختلف شبکه‌های اجتماعی دیده‌اند و شخصیت‌های بانفوذ از جمله سوفی مارسو آن را تایید کرده‌اند اما برخی از آن‌ها نیز به سرعت حمایت خود را از محتوای فیلم حذف کردند. 

فیلیپ دوست-بلازی، وزیر سابق بهداشت فرانسه در میان ۳۷ نفری است که در فیلم با او مصاحبه شده است. او از آن هنگام روشن کرد که از ماهیت این فیلم بی‌خبر بود و با لحن شدیدی از آن فاصله گرفته است. او گفت: «بحران بهداشتی که در آن هستیم آن قدر جدی است که نباید در دوران دردناکی که می‌گذرانیم به گیجی و هرج و مرج‌های ناشی از آن افزود.» 

این نگرانی وجود دارد که کیفیت عالی تولید این فیلم و معرفی تدریجی تئوری‌های بی‌اساس تماشاگران جدید آن را با نظراتی آشنا کند که تلاش کشوری را که به هر حال به واکسن به دیده ظن می‌نگرد، برای مقابله با ویروس به خطر بیندازد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتیجه نظرخواهی‌های بنیاد «ژان ژوره» در هفته گذشته نشان می‌دهد که ۴۳ درصد فرانسویان ممکن است از تزریق واکسن خودداری کنند. این آمار در بریتانیا ۲۱ درصد و در ایالات متحده ۳۶ درصد است. 

شبکه «اولول» که هزینه تهیه این فیلم از آن تامین شده نیز فاصله خود را با این پروژه حفظ کرده است. الکساندر بوشِروُ، مدیرعامل این شبکه اجتماعی می‌گوید که هرچند کلیه موسساتی که به این سکو مراجعه می‌کنند از قبل تایید می‌شوند، اما خط مشی موسسه «هولد آپ» که در ابتدا «ایده‌آل‌طلبانه» بوده به تدریج افراطی‌تر شده بود. 

آقای بوشرو در توییتر نوشت: «ما به سرعت متوجه شدیم که (این موسسه) از محدوده اولیه خود (صدای کثرت) فراتر رفته و پرچم تئوری توطئه را به اهتزاز درآورده است که از آن چه ما از آن دفاع می‌کنیم بسیار فاصله دارد.» 

این شرکت تبلیغ برای این کارزار را متوقف کرده و منافع حاصل از آن را به سازمان‌های حقیقت‌یاب اعطا می‌کند. 

بخشی از آن چه در این فیلم متقاعدکننده به نظر می‌رسد، انتقادات مشروع از واکنش به ویروس کرونا از جمله تضاد در توصیه به استفاده از ماسک و درمان با داروی هیدروکسی کلروکوئین است که به سرعت جای خود را به تئوری‌های بی‌اساس می‌دهد.  

سیلوَن دوُلوُوِه، روانشناس جامعه در دانشگاه رِن به شبکه خبری فرانس۲۴ گفت: «برخلاف ویدیوهای معمول تئوری توطئه، این فیلم از زمانی آغاز می‌شود که تئوری توطئه هنوز به جریان نیفتاده بود. 

این مُهر معمول تئوری توطئه است که حقیقت را با تعابیر جعلی، کشفیات ناکامل و دروغ ترکیب می‌کند.» 

آقای دولووه افزود: «این فیلم خصوصیات یک مستند را دارد اما گزارشگری نیست و تنها یک هدف دارد: اشاعه تئوری توطئه جهانی.»

© The Independent

بیشتر از فیلم