نتایج تغییرات اقلیمی در زندگی روزمره مردم خود را به رخ می‌کشد

«این اتفاقی است که همین الان دارد می‌افتد، نه چیزی که در آینده ما را تهدید کند»

در مجموع، کشورهای فقیرتر متحمل عواقب تغییر اقیلم می شوند -  ANGEL HERNANDEZ / AFP

طبق یافته‌های گزارشی، فجایع شدید آب و هوایی در دهه گذشته بر زندگی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان اثر منفی گذاشته است. 

به گزارش انجمن جهانی صلیب سرخ فجایع آب و هوایی ناشی از تغییر اقلیم در ده سال گذشته ۴۱۰ هزار نفر را به کام مرگ برده است و آسیایی‌ها و آفریقایی‌ها بیشترین آسیب را از این حوادث دیده‌اند. 

بنا بر این گزارش، از دهه ۱۹۹۰ تاکنون شمار فجایع مربوط به آب و هوا و تغییر اقلیم به طور متوسط ۳۵ درصد افزایش یافته است. در این گزارش همچنین آمده است که شمار چنین فجایعی نسبت به سایر انواع حوادث افزایش بیشتری داشته است. 

در دهه ۱۹۶۰، ۷۶ درصد حوادث ناگوار گزارش‌شده مربوط به آب و هوا و تغییر اقلیم زمین بود. اما از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹، هشتاد و سه درصد کل حوادث ناگوار گزارش‌شده از این زمره بوده است. 

زویی آبرامز، مدیر بخش وکالت سازمان صلیب سرخ بریتانیا در مصاحبه با ایندیپندنت گفت: «این اتفاقی است که همین الان دارد می‌افتد، نه چیزی که در آینده ما را تهدید کند. 

مردم جهان اثرات تغییر اقلیم را مستقیماً در زندگی خود می‌بینند، از سیلی که اواخر پارسال در یورکشایر جنوبی به راه افتاد گرفته تا قطحی وسیع در جنوب قاره آفریقا.» 

یافته‌های مجموعه‌ای از تحقیقات روزافزون در این زمینه نشان می‌دهد گرمایش انسان‌ساخت زمین هم احتمال و هم شدت بسیاری از انواع مختلف رویدادهای شدید آب و هوایی را افزایش می‌دهد، رویدادهایی نظیر موج گرما، خشکسالی، سیل، طوفان و آتش‌سوزی جنگل‌ها.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مثلاً تحقیقی که در ماه ژوئیه منتشر شد نشان می‌دهد در اثر تغییر اقلیم احتمال این که امسال موج گرما در قطب شمال به بیشترین حد در طول تاریخ برسد ۶۰۰ برابر شده است. 

پژوهش‌های بیشتر نشان داده‌اند که اگر تغییر اقلیم رخ نداده بود، «امکان نداشت» موج گرما در سال ۲۰۱۸ نیم‌کره شمالی را درنوردد. 

خانم آبرامز گفت: «وقوع رویدادهای آب و هوایی شدید مانند گردبادهای موسمی و طوفان‌ها اجتناب‌ناپذیر است اما تغییر اقلیم دارد به آن‌ها دامن می‌زند.» 

در این گزارش جدید آمده در دهه گذشته ۴۶ درصد همه رویدادهای فجیع آب و هوایی و اقلیمی در آسیا رخ داده است. دومین ناحیه جهان که بیشترین رویدادها را داشته آفریقا بوده است. 

خانم آبرامز گفت: «در مجموع این کشورهای فقیرتر هستند که متحمل عواقب تغییر اقلیم می‌شوند. 

کشورهایی که آسیب‌پذیرترند معمولاً فقیرترند و همین کشورها هستند که عمدتاً نمی‌توانند برای سازگاری خود با این تغییرات سرمایه‌گذاری کنند تا از مردم در برابر تغییر اقلیم و فجایع آب و هوایی محافظت کنند.» 

بنا بر یافته‌های این گزارش در شش ماهه نخست پس از شروع همه‌گیری کووید-۱۹، وقوع صد حادثه زندگی ۵۰ میلیون نفر را تحت تأثیر قرار داده است.  

طبق این گزارش خشکسالی شدید در جنوب و شرق آفریقا و سیل در بنگلادش از جمله این رویدادها بوده است. 

خانم آبرامز افزود: «پیام ما به جهان و به دولت‌ها این است که بله، همگی باید با تمام قوا بکوشیم تا تشدید روند تغییر اقلیم را به کمترین حد برسانیم. البته سرمایه‌گذاری کافی برای سازگاری با اثرات تغییر اقلیم نیز بسیار مهم است، مخصوصاً برای حفاظت از آسیب‌پذیرترین مردم در هر کشور و منطقه از جهان.»

© The Independent

بیشتر از جهان