افزایش نگرانی‌ها نسبت به وقوع جنگ داخلی در اتیوپی

موشک‌هایی به فرودگاه‌های بهیر دار و گوندا و همچنین اسمره پایتخت اریتره اصابت کرد

تنش بین جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای و دولت فدرال افزایش یافته است - EDUARDO SOTERAS / AFP

همزمان با شدت یافتن نگرانی‌ها در مورد وقوع جنگ داخلی در کشور اتیوپی و کشیده شدن درگیری‌ها به  آن سوی مرزها، رشته انفجارهایی چند شهر اتیوپی و همسایه جنوبی یعنی اریتره،  را لرزاند.

اواخر روز جمعه در پی افزایش تنش بین دولت آدیس‌‌آبابا و جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای (تی‌.پی‌.ال‌.اف) که دولت استان تیگرای در شمال اتیوپی را در دست دارد، موشک‌هایی به فرودگاه‌های بیهر دار و گوندا اصابت کرد که از این استان شورشی شلیک شده بود.

پس از آن که جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای اعلام کرد ممکن است به اریتره حمله کند، ظاهرا سه موشک نیز به سوی فرودگاه اسمره پایتخت این کشور شلیک شده است. رهبران تیگرای، این کشور همسایه اتیوپی را متهم کرده‌اند که به درخواست آدیس‌آبابا به این منطقه حمله می‌کند.

ارتیره که یکی از منزوی‌ترین کشورهای جهان است، وقوع این انفجار را تایید نکرده و خبری در مورد تلفات آن منتشر نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آن که اختلافات بین دولت مرکزی و جدایی‌خواهان منطقه تیگرای در اوایل این ماه به درگیری انجامید، نیروهای نظامی فدرال اتیوپی طی ۱۰ روز گذشته، در حال نبرد با نیروهای محلی بسیار مسلح در این استان بوده‌اند.

درگیری‌ها به قدری شدید بود که تا کنون بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر از اهالی غیرنظامی تیگرای به سودان در همسایگی اتیوپی گریخته‌اند و طبق گزارش سازمان عفو بین‌الملل در شهر مای‌کادرا شمار زیادی از غیرنظامیان کشته شده‌اند.

حملات موشکی جدید، سازمان ملل و سازمان وحدت آفریقا را نگران کرده است که مبادا  جنگ به سایر مناطق اتیوپی هم گسترش یابد. اتیوپی دومین کشور پرجمعیت آفریقا است و مشکلات امنیتی در آن، باعث بی ثباتی در کل منطقه خواهد شد.

جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای بامداد شنبه در بیانیه‌ای که از تلویزیون این منطقه پخش شد اعلام کرد: «تا هنگامی که حملات علیه ما پایان نیابد» حملات مشابه حمله به دو فرودگاه اتیوپی ادامه خواهد یافت.

دبرتسیون گبرمیکاییل، رییس جمهور خودخوانده منطقه تیگرای نیز، پس از پخش این بیانیه افزود: «این دو فرودگاه اهدافی منطقی بودند.» در پیام نوشتاری او به رویترز آمده است: «هر فرودگاهی که از آن برای حمله به تیگرای استفاده شود، هدف مشروعی است.»

تنش‌ها در منطقه تیگرای از روز چهارم نوامبر و پس از آن آغاز شد که که آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی، دستور عملیات نظامی علیه جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای را به تلافی حمله به اردوگاه آموزشی ارتش فدرال صادر کرد. اگرچه جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای حمله به آن اردوگاه را تکذیب کرد.

پیش از آن نیز تنشی فزاینده بین رهبران دو طرف پیش آمده بود زیرا جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای احساس می‌کرد از اصلاحات گسترده حکومتی آبی احمد نصیبی نبرده است. آبی احمد به خاطر پایان دادن به درگیری ۲۰ ساله کشورش با اریتره جایزه صلح نوبل را در سال ۲۰۱۹ برنده شده است.

این در حالی است که ائتلاف حاکم اتیوپی متشکل از چند حزب قومی منطقه‌ای نیز منحل شد و از ادغام آن‌ها یک سازمان ملی منفرد به نام حزب رفاه شکل گرفت. جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای به این حزب نپیوست و مدعی است این تشکل، نقض خودمختاری منطقه‌ای فدرال تصریح شده در قانون اساسی اتیوپی است.

تعویق انتخابات به دلیل شیوع کرونا از سوی آبی احمد، باعث افزایش تنش‌ها در اوت ۲۰۲۰ شد.

رهبران منطقه تیگرای هم در واکنش به این اقدام، نمایندگان‌ خود را از پایتخت فراخواندند و انتخابات در منطقه خودشان را برگزار کردند که دولت فدرال آن را غیرقانونی خواند.

این در حالی است که اتیوپی پس از۱۷ سال جنگ داخلی در سال ۱۹۹۱ به صلح و آرامش رسیده بود.

© The Independent

بیشتر از جهان