قدم بعدی ترامپ تأسیس یک تلویزیون است

آیا او می‌تواند با فاکس‌نیوز رقابت کند؟

 با توجه به پرونده‌های حقوقی و نیم‌نگاهی که ترامپ به سال ۲۰۲۴ دارد همچنان باید خود را در معرض دید مردم نگاه دارد- SAUL LOEB / AFP

تا همین اواخر تلویزیون نیوزمکس در باتلاق عمیق رسانه‌های محافظه‌‌کار آمریکا مثل پشه‌ای بود که در جناح راست فاکس نیوز وزوز می‌کرد.

اما این پشه ناگهانی به یک جانور بزرگ‌تر تبدیل شده است.

برخی از تصمیمات اخیر تحریریه فاکس باعث خشم «فرمانده کل توییتر» [آقای ترامپ] شده است. این شبکه پیش از شبکه‌های دیگر آقای بایدن را پیروز ایالت آریزونا اعلام کرد. نیل کاووتو در برنامه خود یک‌باره کنفرانس خبری سخنگوی کاخ سفید را قطع کرد، و اعلام کرد که نمی‌تواند به «اعلام اتهام علیه طرف مقابل مبنی بر تقلب در انتخابات» اجازه پخش دهد.

این امر باعث شد که دونالد ترامپ برای خود فضای امن جدیدی پیدا کند.

به یکباره کولاکی از توییت‌های طرفداران آقای ترامپ در توییتر ظاهر شد که متعهد می‌شدند تا فاکس‌نیوز را به نفع نیوزمکس رها کنند.

بیچاره شبکه وان امریکا نیوز. این شبکه سال‌هاست که با همان مشی تئوری توطئه و پرستش ترامپ فعالیت کرده است. این شبکه پس از انتخابات بر همان طبلی کوبید که  نیوزمکس مشغول به صدا در آوردن آن بود: تقلب در انتخابات! ترامپ پیروز شد! همین‌که کیفرخواست اعلام شود، دموکرات‌ها به گناه‌کاری اعتراف خواهند کرد. این حرفی است که کریستینا باب از شبکه وان امریکا نیوز واقعا به زبان رانده است.

شبکه وان امریکا نیوز که از فاکس‌نیوز فاکسی‌تر بوده است، چند باری جلب توجه کرد، اما نیوزمکس پیروز بازتوییت‌های ترامپ بوده است.

اینجا است که به حرکت بعدی ترامپ می‌رسیم. مسلم است که او نه اکثریت رای مردم را به دست آورد است (جو بایدن حداقل ۵ میلیون رای بیشتر دارد) و نه اکثریت آرا کالج انتخاباتی را.

در نهایت، واقعیت خود را به کرسی خواهد نشاند. دعاوی بی‌پایه مبنی بر تقلب، در دادگاه رد خواهند شد. حتی همم‌پیمانان سیاسی آقای ترامپ مانند لیندزی گراهام، سناتور کارولینای جنوبی، به سمت پذیرش واقعیت در حال حرکتند. وی گرچه پیروزی جو بایدن را هنوز نپذیرفته است، اما خواهان آن شده است که او (بایدن) گزارش‌های امنیتی روزانه را دریافت کند.

هنگامی که ترامپ سرانجام از کاخ سفید بیرون رود، گام بعدی منطقی او، ورودش به کار رسانه‌ای است که وی در آن بسیار توانا است.

گزارش شده است که او قصد دارد فاکس را «به خاطر خیانت»، با تلویزیون ترامپ «نابود کند.»

او در کسب‌وکار املاک و مستغلات تاجر ضعیفی است. ورشکستگی‌های مکرر او و ضررهایی که توسط نیویورک تایمز آشکار شده است و پرداخت حداقل مالیات بر درآمد، این را اثبات می‌‌کند.

اما همان طور که قبلاً نوشته‌ام، در کسب‌وکار تلویزیون و شهرت‌سازی، داستان کاملاً متفاوت است. تأثیر تأیید او بر نیوزمکس، گویای این موضوع است.

شبکه سی‌ان‌ان بیزینس را در نظر بگیرید؛ در طول تابستان ۲۵ هزار بیننده داشت، سپس در شب انتخابات شمار بینندگان آن به ۱۸۲ هزار رسید، و اینک بعد از انتخابات  ۳۵۰ هزار بیننده دارد. در مقابل، برنامه‌ای که شان اسپایسر، سخنگوی سابق ترامپ، در نیوزمکس اجرا می کند، ۸۰۰ هزار بیننده دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناگهان، نیوزمکس هم در حال تهیه خبر است و هم تفسیر نسخه جهت‌دار اخبار.

اما گرچه طرفداران ترامپ با عصبانیت وعده داده‌اند که فاکس را به حال خود رها کنند، به نظر نمی‌رسد که این امر لطمه‌ چندان بزرگی به شبکه روپرت مورداک وارد کند.

آیا ترامپ می‌تواند آن را تغییر دهد؟ برای انجام این کار ترامپ محتاج به ابزار قدرتمندتری برای خرابکاری است.

فاکس افتضاح است. اما شکیل و متین است. فاکس یک شبکه خبری است که جنسش جور است و ارائه‌دهندگان بزرگ سرویس‌های تلویزیون کابلی مجبورند آن را در بسته خدمات خود بگنجانند. فاکس دستگاه پول‌سازی است که توسط افراد بااستعدادی اداره می‌شود. این شبکه از چندین رسوایی جان سالم به در برده است؛ از جمله پرونده‌های آزار و اذیت جنسی. فیلمی که بر اساس آن داستان ساخته شد، با دو ستاره زن (شارلیز ترون و مارگوت رابی) نامزد جایزه اسکار شد.

در مقابل، شبکه نیوزمکس و وان امریکا نیوز ارزان‌قیمت و آماتوری هستند. اما اگر ترامپ با آنها متحد شود، آیا وضع عوض نخواهد شد؟ ترامپ فهرستی از اطلاعات تماس هوادارانش در اختیار دارد که او را همچون خدا می‌پرستند.

راه‌اندازی شبکه تلویزیونی که بتواند با دیگر شبکه‌ها رقابت کند، از توان ترامپ خارج است. او نه پولش را دارد و نه تجربه‌اش را. او مورداک نیست.

شایعاتی هست که که ترامپ می‌تواند با استفاده از اطلاعات تماس هواداران خود یک سرویس مبتنی بر اشتراک دیجیتال راه‌اندازی کند. این پروژه می‌تواند درآمد بالقوه زیادی داشته باشد، اما از همان نفوذ و دامنه شبکه تلویزیونی برخوردار نخواهد بود.

با توجه به پرونده‌های حقوقی ترامپ و نیم‌نگاهی که به سال ۲۰۲۴ دارد، محتاج است که همچنان خود را در معرض دید مردم نگاه دارد.

اگر او خود را شریک یکی از دو این رقیب فاکس کند، داستان جالب خواهد شد. سهام شرکت مادر فاکس‌نیوز دچار لرزش شده است.

اما شاید فاکس نهایاتاً تصمیم بگیرد که خود پا پیش بگذارد و پیشنهاد دندان‌گیرتری به ترامپ بدهد. پول می‌تواند دشمنان قدیمی را با هم رفیق کند. فاکس و ترامپ آنقدرها که به نظر می‌رسد، از هم فاصله ندارند. ترامپ هنوز دوستانی در این شبکه دارد. مفسران این شبکه در همان دنیای ترامپی زندگی می‌کنند. اگر ترامپ به این نتیجه برسد که نمی‌تواند فاکس‌نیوز را شکست دهد، ممکن است در نهایت به آن بپیوندد.

این مقاله ترجمه صحیح و صادقانه از منبع اصلی است و نظرات ابراز شده لزوما نمایانگر نظرات ودیدگاه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

© The Independent

بیشتر از دیدگاه