زندگی تا بهارسال آینده به حال عادی باز خواهد گشت؟

«چالش‌های تولید واکسن کم نیستند بنابراین مردم باید برای دریافت آن قدری صبر کنند» 

زمان تداوم مصونیت واکسن، مشخص نیست ـ Lindsey Parnaby / AFP

به دنبال داده‌های مقدماتی موسسه‌های تولید داروی فایزر و بیونتک پیرامون تاثیر ۹۰ درصدی واکسن کرونای آن‌ها، یک مشاور علمی دولت بریتانیا گفت که از فصل بهار زندگی در این کشور به حال عادی باز خواهد گشت.  

سِر جان بِل، یکی از اعضای هیات علمی مشاورات اضطراری (سِیج) می‌گوید: «احتمالا نخستین کسی هستم که این را می‌گویم اما این را با اطمینان خاطر می‌گویم.»  

پروفسور بل، استاد دانشگاه آکسفورد، می‌گوید نتایج واکسن تولیدی فایزر-بیونتک نمایانگر آن است که سایر واکسن‌هایی که در جریان تولیدند نیز موثر خواهند بود. 

او در گفت‌وگو با برنامه «ورلد اَت وان» رادیوی چهار بی‌بی‌سی گفت: «از شنیدن این نتایج واقعا خوشوقتم. این نشان می‌دهد که می‌توان واکسنی علیه این ارگانیزم ساخت. ۹۰ درصد (مصونیت) میزان تاثیر شگفت‌انگیزی است. 

این راه را برای سایر واکسن‌ها باز می‌کند زیرا دلیلی نمی‌بینم که ما هم نتوانیم واکسن موثر تولید کنیم.» 

تعداد دیگری واکسن کرونا نیز که از فناوری تولید شبیه به واکسن فایزر استفاده می‌کنند از جمله واکسن «مدرنا» این امیدواری را به وجود آورده‌اند که بقیه واکسن‌های جدید نیز موثر واقع شوند. 

ریچارد هَچِت، مدیر گروه موسوم به ائتلاف تدارک اختراعات همه‌گیری (سِپی) می‌گوید: «ما معتقدیم که این نتایج موقت به احتمال موفقیت دیگر واکسن‌های کووید-۱۹ هم که از همان روش استفاده کرده‌اند، کمک می‌کند.»  

شرکت‌های تولید داروی فایزر و بیونتک روز دوشنبه اعلام کردند که در مرحله سوم و نهایی آزمایش واکسن روی ۴۴ هزار داوطلب، ۹۴ مورد ابتلا به کرونا در آمریکا و پنج کشور دیگر مشاهده شده است. 

هنوز روشن نیست که در میان داوطلبانی که به دنبال تزریق واکسن به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند، چند نفر واکسن واقعی و چند نفر دیگر واکسن غیرواقعی (دارونما) دریافت کرده‌اند. شاخص کنونی تاثیرگذاری این است که به بیش از هشت داوطلب تزریق نخواهند شد. 

هنوز داده‌های مرتبط با این واکسن به طور کامل منتشر نشده است اما موسسه فایزر می‌گوید احتمال دارد تا پایان آزمایش‌ها شاخص مصونیت ناشی از واکسن تغییر کند. 

زمان تداوم مصونیت واکسن نیز که مبتنی بر تحریک سیستم ایمنی بدن است، مشخص نیست.  

اما در هرصورت، آزمایشات فایزر تاکنون خوشبینانه‌ترین نشانه برای یافتن واکسنی موثر علیه ویروس کرونا و ابزاری بسیار مهم در مقابله با همه‌گیری بوده است.  

دفتر نخست وزیری بریتانیا روز دوشنبه گفت که این کشور تعداد ۴۰ میلیون دوز واکسن را به شرکت فایزر سفارش داده است که قرار است ۱۰ میلیون دوز آن منوط به دریافت مجوز تا پایان سال جاری تحویل داده شود.  

پروفسور بل می‌گوید واکسن «ام‌آران‌ای» باید در دمای منهای ۸۰ درجه سانتیگراد توزیع شود که «چالشی» بزرگ است اما هنگامی که دوزهای مناسب از آن فراهم شود، بریتانیا از آن بهره خواهد برد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «روشن است که آن‌ها از ایالات متحده شروع خواهند کرد که احتمالا درستش هم همان است. (اما) بیونتک یک شرکت آلمانی است و به همین دلیل مطمئنم این واکسن‌ها در اختیار اروپا هم قرار خواهد گرفت. 

بریتانیا از قبل توافق کرده بود که تعداد ۳۰ میلیون دوز این واکسن را بخرد. بنابراین، ما درصورت آماده شدن این واکسن به خوبی آمادگی دریافت آن را داریم.  

چالش‌های تولید واکسن کم نیستند بنابراین مردم باید برای دریافت آن قدری صبر کنند.» 

اندرو هیل، پژوهشگر ارشد دانشکده داروسازی دانشگاه لیورپول می‌گوید مساله نگاه‌داری واکسن در دمای منفی۸۰ درجه احتمالا توزیع واکسن فایزر را دشوار می‌کند. 

او گفت: «این یک چالش عمده تدراکاتی است که تلقیح واکسن در خارج از شهرهای بزرگ و کشورهای فقیر یا با درآمد متوسط را با چالش روبه‌رو می‌کند.» 

فایزر و بیونتک، شریک آلمانیش تا هنگامی که به تعداد ۱۶۴ مورد عفونت ناشی از واکسن نرسیده‌اند به آزمایشات مرحله سوم ادامه خواهند داد. این رقم در اختیار هیئت ناظری قرار خواهد گرفت که تاثیرپذیری واکسن را بررسی می‌کنند. 

فایزر می‌گوید با توجه به افزایش موارد آلودگی به ویروس در آمریکا، انتظار می‌رود این میزان عفونت تا ماه دسامبر میسر شود. 

این دو شرکت گفته‌اند که تاکنون هیچ مورد جدی در مورد فقدان ایمنی واکسن مشاهده نشده است و آن‌ها انتظار دارند مجوز استفاده اضطراری آن در آمریکا تا أواخر این ماه صادر شود. 

دکتر آلبرت بورلا، رئیس شرکت فایزر در بیانیه‌ای گفت: «این روزی بزرگ برای علوم و بشریت است.» 

عذرا غنی، رئیس کرسی بیماری‌های عفونی و واگیردار در امپریال کالج لندن گفت این تحول «خبر بسیار خوشی است».  

او افزود: «مهم است به خاطر داشته باشیم که این‌ها نتایج اولیه روی تعداد نسبتا محدودی هستند. 

تخمین‌های مرتبط با تاثیر واکسن بر چند روز بررسی وضع داوطلبان در دومین مرحله آزمایش مبتنی بوده است. داده‌های بیشتر در هفته‌ها و ماه‌های آینده تصویر روشن‌تری از مدت زمان تاثیرگذاری واکسن خواهد داد.» 

دیوید نابارو، نماینده ویژه سازمان بهداشت جهانی می‌گوید اگر این واکسن تایید شود، به معنی آن نخواهد بود که همه چیز به حال طبیعی باز خواهد گشت و هنوز راه بیشتری (برای دستیابی به زندگی عادی) در پیش است.  

او به بی‌بی سی گفت: «هرکه این را می‌بیند و می‌شنود می‌گوید آیا این به معنی بازگشت به زندگی عادی در آینده نزدیک است؟ زندگی به شرایط جدید عادی باز می‌گردد اما هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم. حتی اگر واکسن در آینده نزدیک در دسترس قرار بگیرد، هنوز باید ماه‌ها با ویروس به عنوان خطری دائمی مبارزه کنیم و مطمئن شویم که هرچه لازم است ادامه خواهیم داد تا بر این ویروس که عامل مشکلات بسیاری است، چیره شویم. واکسن کمک می‌کند اما تغییری کلی در اوضاع به وجود نمی‌آورد.»

© The Independent

بیشتر از جهان