فاصله شش هفته‌ای از تزریق تا آغاز اثربخشی واکسن کرونا

بر اساس «مبانی اصول واکسیناسیون»، پس از دومین تزریق، باید دو هفته دیگر صبر کرد

هنوز روشن نیست واکسن تا چه اندازه یا تا چه زمانی موجب کاهش سرایت می‌شود ـThibault Savary  AFP

به گفته یکی از پزشکان ارشد دولت، هر کسی که واکسن ویروس کرونا را بزند احتمالا باید حدود ۶ هفته صبر کند تا اولین تزریق اثربخشی کامل خود را نشان دهد.

بوریس جانسون و مقامات رسمی در یک کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه سعی کردند خوش‌بینی‌ها درباره واکسن قریب‌الوقوع را متعادل کنند.

جاناتان ون تم، مدیر ارشد پزشکی دولت، همه واکسن‌های کاندید به غیر از یکی از آنها باید پس از اولین تزریق سه تا چهار هفته صبر کنند تا یک تزریق دیگر صورت بگیرد.

او گفت: بر اساس «مبانی اصول واکسیناسیون»، پس از دومین تزریق، باید دو هفته دیگر صبر کرد تا واکسن به طور کامل به سطحی از ایمنی که قرار بوده تأمین کند برسد.

پروفسور ون تم گفت هنوز روشن نیست واکسن تا چه اندازه یا تا چه زمانی می‌تواند موجب کاهش سرایت شود تا جامعه امکان یابند به دوره پیش از همه‌گیری برگردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولی به گفته او به محض توزیع و استفاده از واکسن، «پس از مدتی شاهد خواهیم بود که نسبت به آن چه امروز در بریتانیا می‌بینیم، واکسن چه تأثیر مهمی روی وسعت بیماری گذاشته است.»

او به خبرنگاران گفت: «همه سازندگان واکسن که احتمالا طی حدودا ۱۲ ماه آینده رقابت سنگینی با همدیگر خواهند داشت، واکسنی تولید می‌کنند که به غیر از یکی از آنها، همگی باید در دو مرحله تزریق شوند و فاصله بین دو مرحله ۲۱ یا ۲۸ روز باید باشد.»

«مبانی اصول واکسیناسیون حکم می‌کند که پیش از ۱۴ روز از زمان اولین تزریق واکسن نباید انتظار اثربخشی کامل آن را داشته باشیم.»

«بنابراین، درست است که فکر کنیم پس از اولین تزریق تا حدودی ایمنی به دست خواهیم آورد، ولی اثربخشی کامل زمانی است که مرحله دوم واکسن را بزنیم و دست کم ۱۴ روز صبر کنیم تا مطمئن شویم بدن به وضعیتی رسیده که با تولید پادتن بتواند از شما محافظت کند. در این زمان است که می‌توان گفت به وضعیت ایمن رسیده‌ایم.»

«به همین دلیل، متأسفانه باید بگویم که ۱۴ روز پس از دومین تزریق واکسن.»

این کنفرانس خبر پس از آن انجام شد که شرکت‌های فایزر و بایو انتک اعلام کردند واکسنی ساخته‌اند که در مراحل آزمایش بالینی در سطح وسیع نشان داده است که تا ۹۰ درصد در مقابل بیماری اثربخشی داشته است.

این واکسن روی ۴۳ هزار و ۵۰۰ نفر در ۶ کشور آزمایش شده و هیچ مشکل ایمنی ایجاد نکرده است. درخواست برای تصویب فوری توزیع واکسن تا پایان ماه انجام شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان