برگزاری بزرگ‌ترین راهپیمایی راست‌گرایان لهستانی به‌رغم لغو مجوز

راهپیمایی استقلال هرساله ۱۱ نوامبر در ورشو برگزار می‌شود

گردهمایی راست‌گرایان اروپا در ورشو پایتخت لهستان- Wojtek RADWANSKI / AFP

قرار است بزرگ‌ترین گردهمایی راست‌گرایان اروپا علی‌رغم لغو رسمی آن این هفته برگزار شود. برگزارکنندگان این راهپیمایی در لهستان از شرکت‌کنندگان خواسته‌اند که به جای حضور با پای پیاده با وسایل نقلیه در مکان حاضر شوند. 

راهپیمایی استقلال هرساله ۱۱ نوامبر در ورشو برگزار می‌شود. اما امسال شهردار پایتخت آن را به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا لغو کرده است. 

در سال‌های گذشته این رویداد بیش از ۲۰۰ هزار نفر را به خود جذب کرده است. این راهپیمایی به دلیل احساسات مهاجرستیز، یهودستیز و همجنسگراستیز شرکت‌کنندگان آن بحث‌انگیز بوده است. 

هفته گذشته، برگزارکنندگان این رویداد پوستری را برای تبلیغ آن منتشر کردند که یک شوالیه قرون وسطایی را نشان می‌داد که  شمشیرش را به یک ستاره فرو کرده است. نیمی از این ستاره با رنگ‌آمیزی رنگین‌کمانی نماد جنبش حقوق همجنسگرایان بود و نیمه دیگر آن با رنگ قرمز و سیاه نماد جنبش چپ. 

این پوستر متضمن شعار «تمدن ما، قواعد ما» بود که شعار ملی‌گرایان لهستانی در مخالفت با ترقی‌خواهان است.  

هفته گذشته صدها هزار تظاهرکننده لهستانی در بزرگ‌ترین راهپیمایی در تاریخ لهستان، در مخالفت با ممنوعیت تقریباً کامل سقط جنین از سوی دیوان عالی این کشور به خیابان‌ها ریختند. 

در پاسخ، انجمن راهپیمایی استقلال، سازمان‌دهنده رویداد ۱۱ نوامبر، گروه‌هایی را سامان‌دهی کرد تا در برابر معترضان به نفوذ کلیسای کاتولیک در سیاست لهستان، از کلیساها حفاظت کنند.  

پس از اعلام ممنوعیت برگزاری تظاهرات استقلال از سوی شهردار ورشو، رافال ترزاسکوفسکی، به دلیل محدودیت‌های ویروس کرونا، سازمان‌دهندگان راهپیمایی پیشنهاد کردند که طرفداران‌شان در زمان و مکان تعیین‌شده برای این رویداد اقدام به «پیاده‌روی خودجوش» کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دوشنبه گذشته، انجمن راهپیمایی استقلال با صدور بیانیه‌ای از شرکت‌کنندگان دعوت کرد تا برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا، با وسایل نقلیه به راهپیمایی بپیوندند. 

«مثل هر سال، ما از همه میهن‌پرستان دعوت می‌کنیم که به ورشو بیایند تا این مناسبت تاریخی منحصربه‌فرد را در راهپیمایی استقلال با هم جشن بگیریم. امسال، با اولویت دادن به ایمنی شرکت‌کنندگان، به ویژه کهنه‌سربازانی که هر سال به ما ملحق می‌شوند، تصمیم گرفتیم فرمول برگزاری این رویداد را تغییر دهیم.» 

سازمان‌دهندگان این راهپیمایی در ادامه با حمله‌ای لفاظانه به تظاهرات اخیر طرفداران سقط جنین نوشتند: «ما خود را از هرگونه تلاش برای بی‌ثبات‌سازی و آنارشی‌گری در زندگی سیاسی و اجتماعی کشور که طی هفته‌های گذشته از گروه‌های چپ و لیبرال مشاهده کرده‌ایم، جدا می‌کنیم.» 

«اعتصاب زنان»، سازمان‌دهنده اعتراضات اخیر در زمینه سقط جنین، از طرفداران خود خواست که در ۱۱ نوامبر به روز «قرنطینه از ملی‌گرایی» بپیوندند و از هرگونه برخورد با راهپیمایان راست‌گرا اجتناب کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان