چرا پیام‌های تبریک سران جهان به بایدن نمی‌رسد؟

یکی دیگر از پیامدهای خودداری دولت ترامپ از پذیرش نتیجه انتخابات

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا تحت ریاست مایک پمپئو از انتقال پیام‌های تبریک از سوی تیم انتقالی جلوگیری کرده است- Jacquelyn Martin/Pool via REUTERS

گزارش شده که وزارت خارجه آمریکا از ارسال پیام‌هایی که از طرف رهبران خارجی به جو بایدن رئیس جمهور منتخب فرستاده می‌شود، خودداری می‌کند. این نشانه دیگری از پیامد خودداری دستگاه رهبری ترامپ به پذیرفتن شکست انتخاباتی است. 

اکنون پنج روز از زمانی که کلیه رسانه‌های عمده با پیش‌بینی این که آقای بایدن با ۲۹۰ رای کالج الکترال در مقایسه با ۲۱۴ رای آقای ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شده، می‌گذرد. 

متعاقب آن، اغلب رهبران جهان جز – به گونه‌ای قابل توجه - رهبران روسیه و چین در تماس‌های تلفنی، نامه و پیام در شبکه‌های اجتماعی به آقای بایدن تبریک گفته‌اند. 

این معمولا برعهده وزارت خارجه است که به عنوان رابط، این پیام‌ها را به اطلاع طرف پیروز در انتخابات برساند اما به گزارش سی‌ان‌ان، این وزارت‌خانه تحت ریاست مایک پمپئو از انتقال پیام‌های تبریک از سوی تیم انتقالی جلوگیری کرده است. 

در این میان، مایک پمپئو همچنان به حمایت از آقای ترامپ ادامه داده است. او روز سه‌شنبه گفت که حقیقتا «روند بلامانع انتقال قدرت به دومین دوره ریاست جمهوری ترامپ صورت خواهد گرفت.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موانع موجود در وزارت خارجه، برخی دول خارجی را ناگزیر از تماس مستقیم با مقامات دستگاه رهبری سابق آمریکا، تحت رهبری باراک أوباما کرده است که همچنان با آن‌ها در ارتباطند. برخی نیز از طرق دیگر با جو بایدن تماس گرفته‌اند. 

این یکی از تازه‌ترین راه‌هایی است که دستگاه رهبری ترامپ برای خنثی کردن تلاش‌های کارزار بایدن برای آغاز روند انتقال قدرت به کار گرفته است. اداره خدمات عمومی دولت نیز از به رسمیت شناختن جو بایدن به عنوان رئیس جمهور منتخب خودداری کرده است که به معنای آن است که حزب دموکرات نمی‌تواند به اطلاعات محرمانه یا بودجه‌های میلیون دلاری دسترسی داشته باشد. 

تیم آقای بایدن اکنون طرح شکایت قانونی برای آغاز روند انتقال قدرت را تحت بررسی دارد.

اما خودداری آقای ترامپ برای پذیرش نتیجه انتخابات با یک رشته شکایت قانونی دستگاه رهبریش در چند ایالت آمریکا همراه شده که نتیجه شمارش آراء را به چالش کشیده و آن را بدون ارائه شاهد و مدرک، تقلب خوانده است. 

اما همه شخصیت‌های حزب جمهوری‌خواه از تلاش‌های او حمایت نکرده‌اند. شخصیت‌های برجسته‌ای از جمله جورج دبلیو بوش هم اکنون پیروزی جو بایدن در انتخابات را به او تبریک گفته‌‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان