رهبران جهان و دغدغه انتخابات آمریکا؛ چه زمانی به برنده تبریک بگوییم

شتابزدگی در ارسال پیام‌های تبریک می‌توانند پیامدهای زیادی به همراه داشته باشد

رئیس‌ سابق کمسیون اروپا معتقد است نباید در ارسال پیام‌های تبریک شتاب‌زده عمل کرد- JOHN THYS / POOL / AFP

در حالی که رای‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به ساعات پایانی خود نزدیک می‌شود، رهبران جهان با یک پرسش اساسی مواجه شده‌اند: چه زمانی به برنده اعلام شده انتخابات تبریک بگویند، آن هم در زمانی که احتمال می‌رود یکی از نامزدها نتیجه انتخابات را نپذیرد.

رویترز در این زمینه می‌نویسد: این احتمال وجود دارد که نتیجه رای‌گیری عمومی به یک سو و نتیجه آرای کالج الکترال که نقش تعیین کننده دارد، به سوی دیگر برود. همچنین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا بارها تهدید کرده است که شاید «نتیجه انتخابات» و پیروزی احتمالی جو بایدن دمکرات را نپذیرد.

تبریک به برنده انتخابات ریاست‌جمهوری در قدرتمندترین کشور جهان برای متحدان این کشور اهمیت زیادی دارد. اما در عین حال زمانی حساس است. ممکن است با یک شتاب‌زدگی یا حرکت اشتباه، پیام نادرستی ارسال شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در انتخابات سال ۲۰۰۰ در آمریکا، رهبران جهان شامل آلمان، فرانسه، آفریقای جنوبی، کروه جنوبی، ژاپن و نیوزیلند پس از اینکه شبکه تلویزیونی آمریکا جورج بوش را برنده انتخابات اعلام کرد، به او تبریک گفتند. اما پنج هفته بعد بود که دیوان عالی به نفع او رای داد و بوش را در رقابت با ال‌گور برنده اعلام کرد. به این ترتیب برخی رهبران جهان ناگزیر شدند در این مدت تبریک خود را پس بگیرند. برخی دیگر هم سکوت کردند.

در انتخابات چهار سال قبل نیز هیلاری کلینتون برنده آرای عمومی بود اما دونالد ترامپ حمایت کالج الکترال را داشت.

از همین رو رئیس‌ سابق کمسیون اروپا معتقد است نباید در ارسال پیام‌های تبریک شتاب‌زده عمل کرد. توصیه او احتیاط و صبر است.

در همین حال پیروزی جو بایدن نیز یک دردسر دیگر برای رهبران جهان است. در این صورت ترامپ تا دو ماه دیگر در کاخ سفید رئیس‌جمهور آمریکا است و با توجه به نوع مناسبات او با بایدن، رهبران جهان باید به گونه‌ای به بایدن تبریک بگویند که در عین حال به ترامپ نیز احترام گذاشته باشند.

رویترز می‌نویسد: کانادا تصمیم دارد زمانی که نتیجه کاملا روشن شد، تبریک بگوید. شاید شمار دیگر از کشورها نیز با توجه به تجربه‌های قبلی و حساسیت انتخابات امسال، محافظه‌کارتر شده باشند.

بیشتر از جهان