ده‌ها فیل در خطر فروش به سیرک‌های چین پساکرونا

ممکن است پانزده بچه فیل را از مادرشان جدا کنند

پایان کرونا بسیاری از فیل‌ها را دوباره به بیگاری باز می‌گرداند‌ ـ VALERY HACHE / POOL / AFP

پویشی برای نجات ۳۸ فیل که همگی به محض پایان یافتن محدودیت‌های ناشی از کرونا در خطر فروش به صنایع چوب‌بری و سیرک‌های چینی مستقر در تایلند قرار دارند، به راه افتاده است. 

این فیل‌ها شامل ۱۵ بچه‌فیل و ۲۳ فیل جوان و بزرگ‌سال‌اند که در روستاهای مختلف شمال غربی تایلند زندگی می‌کنند. به گفته سازمان غیرانتفاعی «تنومندهای آرام» از آغاز محدودیت‌های کرونا که افت شدید گردشگری تایلند را درپی داشت، فیل‌های بیکار را به روستاهایشان در جنگل‌زارهای دوردست برگردانده‌اند و «تحت هیچ‌گونه اذیت و آزاری» نبوده‌اند. 

اما اکنون کنشگران نگران پایان یافتن محدودیت‌های کرونا هستند زیرا بسیاری از این فیل‌ها را دوباره به بیگاری بازمی‌گردانند. 

سازمان «تنومندهای آرام» که برای رعایت حقوق فیل‌ها فعالیت می‌کند، در مصاحبه با ایندیپندنت اعلام کرد اگر نتوانند برای حفظ این فیل‌ها پول کافی جمع کنند، خطر آن وجود دارد که ۲۳ فیل بزرگ‌سال را به صنایع چوب‌بری بفروشند و بچه‌فیل‌ها را هم به سیرک‌های چینی مستقر در تایلند بدهند. 

دایانا مونوز مؤسس و رییس سازمان «تنومندهای آرام» گفت: «رک و راست بگویم صنعت چوب‌بری قاتل جان فیل‌ها است. در این صنعت فیل‌ها را شکنجه می‌دهند، دارو به خوردشان می‌دهند تا بیشتر کار کنند و در نهایت از پا در می‌آیند. باید کاری کنیم که این فیل‌ها در زیستگاه‌شان باقی بمانند.» 

خانم مونوز طرحی به نام «ماندگاری در زیستگاه» را به اجرا درآورده است تا پول جمع کنند و به صاحبان فیل‌ها کمک کنند که آن‌ها را نگه دارند و نفروشند. اما وضعیت ناشی از کرونا بالاخره سپری خواهد شد و خانواده‌های صاحب این ۳۸ فیل، ناچار خواهند شد آن‌ها را برای بیگاری به شرکت‌ها بفروشند. 

از ۲۳ هزار پوندی که برای کمک به این فیل‌ها قرار است جمع کنند تاکنون فقط پنج هزار و خرده‌ای پوند جمع‌آوری کرده‌اند. کل این پول معادل دو ماه مزد کارگری فیل‌ها و هزینه خورد و خوراک آن‌ها است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته خانم مونوز، به ویژه یک فیل مادر و بچه‌اش در خطر جدایی قرار دارند زیرا یک شرکت چوب‌بری محلی خواهان مادر و یک شرکت گردشگری چینی متخصص در جاذبه‌های سیاحتی غیراخلاقی مثل باغ‌وحش و سیرک خواهان بچه‌فیل است. 

خانم مونوز در مصاحبه با ایندیپندنت گفت: «۱۵ بچه فیل در خطر جدایی از آغوش مادرهایشان و فروش به سیرک‌ها قرار دارند. الان داریم پول جمع می‌کنیم هزینه دو ماه غذا و مزد کارگری فیل‌ها را جمع کنیم تا آن‌ها را تحت برنامه حمایتی قرار دهیم.» 

او افزود: «تاکنون بسیاری از فیل‌ها را به صنعت غیرقانونی چوب‌بری اجاره داده‌اند و اگر پول کافی جمع کنیم می‌توانیم آن‌ها را نجات بدهیم.» 

صنعت تجارت حیات وحش و به خصوص بخش غیرقانونی آن امسال زیر ذره‌بین قرار گرفته است. ایندیپندنت نیز کارزاری به نام «تجارت غیرقانونی حیات وحش را پایان دهید» به راه انداخته است اما هنوز تا بهبود اوضاع راه زیادی مانده است. 

دکتر ریچارد توماس رییس بخش ارتباطات گروه معروف متخصصان حیات وحش به نام ترافیک می‌گوید در حال حاضر مشخص نیست که اثرات کامل بحران کرونا چگونه باشد «اما بی‌شک تغییرات ماندگاری در مدیریت تجارت حیات وحش رخ خواهد داد». او گفت: «باید برای رفع خطر دست به کار شویم… بهترین کار، جلوگیری از فجایع بزرگ است نه کنار آمدن با آن‌ها.» 

دکتر توماس افزود: «دست‌آورد همه‌گیری کرونا تأمل درست در مورد رفتار انسان با سیاره زمین و آسیب‌های بازگشت‌ناپذیر وارد شده به تنوع زیستی و بوم‌سازگان است که موجودیت همه ما به آن‌ها بستگی دارد.» 

خانم مونوز رییس گروه «تنومندهای آرام» نیز گفت این گروه به هیچ وجه دچار توهم نیست که بتواند «تمامی این جانوران تنومند آرام را به امانگاه‌ها انتقال دهد» اما اعتقاد دارد که «می‌تواند امنیت را در محیط خودشان برقرار کند». 

برای کمک مالی به پویش تنومندهای آرام به این نشانی مراجعه کنید.

© The Independent

بیشتر از جهان