نگرش‌ به حیوانات در حال تغییر است

دو نشریه اکونومیست و فوربس پیش‌بینی کردند سال ۲۰۱۹ «سال گیاه‌خواران مطلق» خواهد بود

شیرهای سفید در باغ وحشی در شمال غرب فرانسه- JEAN-FRANCOIS MONIER / AFP

پارسال همین موقع هر دو نشریه اکونومیست و فوربس پیش‌بینی کردند سال ۲۰۱۹ «سال گیاه‌خواران مطلق» خواهد بود و به راستی هم حق با آن‌ها بود. ویمبلدن برای نخستین بار توت فرنگی و خامه گیاهی عرضه کرد، گرگز به تولیدات خود رولت سوسیس گیاهی را افزود، پاپا جانز پنیر پیتزای گیاهی عرضه کرد و کی‌اف‌سی هم برگر گیاهی بدون گوشت مرغ را عرضه کرد.

اما رونق خوراک‌های گیاهی فقط یکی از روندهای سودمند سال ۲۰۱۹ برای حیوانات بود. بگذارید اکنون که وارد سال جدید و دهه جدیدی می‌شویم دمی در مورد برخی پیشرفت‌ها تأمل کنیم که سبب شدند تا از رفتار ابزاری با حیوانات در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، آزار کردن حیوانات در باغ‌وحش‌ها برای سرگرم کردن انسان، تولید پوشاک از پوست‌شان و غیره جلوگیری شود.

پایان دادن به آزمایش‌های بی‌فایده روی حیوانات

پس از پیکار تبلیغاتی پردامنه‌ای که بنیاد مردمی رعایت اصول اخلاقی در برابر جانوران(پتا) شاخه ایالات متحده به راه انداخت  هر دو شرکت «جانسون اند جانسون» و «فیتزر» به استفاده از «آزمون واداشتن به شنا» پایان دادند که آزمایشی بی‌رحمانه و بی‌فایده بود. در این آزمایش موش خانگی، موش صحرایی، خوکچه هندی، جربیل یا موش خرما را درون ظرف پر از آبی می‌اندازند که راه فرار ندارد و به تماشای تقلای هراسان این جانوران برای یافتن گریزگاهی می‌نشینند. لابد می‌پرسید تماشا کردن تقلای این جانوران وحشت‌زده برای غرق نشدن چه فایده‌ای می‌تواند برای انسان‌ها داشته باشد... هیچ فایده‌ای.

شرکت کیلوگ نیز که از تولیدکنندگان معروف خوراک غلاتی در جهان است استفاده از حیوانات برای انجام آزمایش‌های مرگ‌بار مواد و فراورده‌های غذایی را ممنوع کرد.

شرکت‌های تولیدکننده مواد مراقبت از مو و توجه به حیوانات

 دو شرکت آوسی و هربال اسنس که از جمله بزرگ‌ترین شرکت‌ها تولید مواد مراقبت از مو در جهان هستند، در فهرست شرکت‌های مخالف رفتار بی‌رحمانه با حیوانات موسوم به «زیبایی بدون آسیب زدن به حیوانات» قرار گرفتند. این فهرست اکنون شامل بیش از ۴۳۰۰ شرکت مدافع حیوانات می‌شود که  تمام آزمایش‌ها روی حیوانات در سراسر جهان را ممنوع کردند.

غول‌های صنعت سفر و مقابله با گردشگری توام با آزار حیوانات

ایربی‌ان‌بی، بوکینگ‌دات‌کام، بریتیش ایرویز هالیدیز، تریپ‌ادوایزر، یونایتد ایرلاینز و ویرجین هالیدیز، بله درست است تمامی این شرکت‌ها فروش بلیت به مقصد شهر بازی‌های آبی شامل سی‌ورلد را ممنوع کردند و بسیاری خیلی هم فراتر رفته‌اند. برای مثال شرکت ایربی‌ان‌بی با صدور خط‌مشی جدیدی گرفتن برنامه‌های گرفتن خودعکس با ببر، فیل‌سواری و شنا کردن با دلفین‌ها و سایر تماس‌های مستقیم با حیوانات وحشی را ممنوع کرده است.

تصویب قانون ممنوعیت شیرین‌کاری با حیوانات وحشی در انگلستان

در پی سال‌ها پیکار تبلیغاتی که شماری از گروه‌های حفاظت از حیوانات انجام دادند مجلس نمایندگان بریتانیا سرانجام لایحه ممنوعیت همراه بردن حیوانات وحشی در سیرک‌های سیار انگلستان را تصویب کرد. پیش به سوی ممنوعیت جهانی!

خزپرهیزی ملکه انگلستان

وقتی از موسسه بهپوشی مجللی چون پرادا گرفته تا اعلیحضرت ملکه انگلستان دیگر از خز استفاده نمی‌کنند باید گفت که دوران خزپوشی به پایان رسیده است. شواهد بیش‌تری لازم است؟ ایرلند و اسلواکی هم اعلام کردند که به پرورش حیوانات دارای پوست خز پایان می‌دهند، ایالت کالیفرنیا صید کردن حیوانات دارای پوست خز، فروش و تولید خز را ممنوع کرد و شوراهای بریتانیا شامل آیلینگتون و اپینگ تاون فروش خز را ممنوع کردند.

خداحافظ فرچه‌های آرایشی از جنس موی گورکن

شرکت لوازم آرایشی معروف نارس به حدود ۹۰  نام تجاری دیگر پیوست که فروش فرچه‌های آرایشی از جنس موی گورکن را ممنوع کرده‌اند. طبق تحقیق بنیاد مردمی رعایت اصول اخلاقی در برابر جانوران(پتا) شاخه آسیا راجع به صنعت موی گورکن در چین، گورکن‌ها را در دامداری پرورش می‌دهند یا در طبیعت با استفاده از تله و روش‌های بی‌رحمانه دیگر صید می‌کنند،در قفس‌های سیمی کوچک حبس می‌کنند و سپس بی‌رحمانه می‌کشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پایان خوش‌پوشی‌های سنگدلانه

ویکتوریا بکهام طراح و از نامداران صنعت بهپوشی و شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای «سلف‌فریدجز» پوست‌های خزندگان را از محصولات خود کنار گذاشتند. سوسمارهای پرورشی را در آب‌های متعفن و سرد، بیغوله‌های تاریک و دور از آفتاب و هوای تازه نگه‌ می‌دارند و حتی خدمات پایه دامپزشکی را از آن‌ها دریغ می‌کنند. مارها را نیز زنده زنده پوست می‌کنند یا سرشان را می‌برند.

سه‌چرخه‌سواری آری، پیل‌سواری نه

 فیل‌سواری‌های بی‌رحمانه در مشهورترین جاذبه گردشگری کامبوج یعنی آنگکور وات پایان یافت و انجمن صنفی مسافرت بریتانیا(آبتا) راهنمای خود برای شرکت‌های مسافرتی را روزآوری کرد و هشدار داد چنین فیل‌سواری‌هایی «غیرقابل‌قبول» است(واقعاً همین طور است). اکنون وزارت محیط زیست، غذا و امور روستایی بریتانیا در پی ممنوع کردن ارایه برنامه فیل‌سواری برای شرکت‌های مسافرتی انگلستان است.

ممنوعیت جایزه دادن ماهی قرمز

حتی ریزترین جانوران هم کامیابی‌هایی داشتند. والمارت غول چندملیتی بازار خرده‌فروشی به فروش هر گونه ماهی زنده پایان داد و در بریتانیا هم شورای کارفیلی کانتی بورو در ولز نیز در پاسخ به نگرانی شرکت‌کنندگان نمایشگاه‌ها، به اتفاق آرا به ممنوعیت در نظر گرفتن ماهی قرمز و سایر حیوانات برای جایزه دادن رأی داد. ماهی‌ها موجوداتی باهوش، حساس و بسیار پیچیده هستند و شایستگی دارند که فراتر از  تزییناتی پیش پاافتاده با آن‌ها رفتار شود.

حفظ جان گاوهای نر در اسپانیا

دادگاه عالی اسپانیا بر ممنوعیت شکنجه کردن گاوهای نر طی جشنواره تورو دلا وگا صحه گذاشت یعنی دیگر برای سرگرم شدن به گاوهای نر جوان آن قدر دشنه نمی‌زنند تا از پا درآیند. این پیروزی بخشی از جنبشی وسیع‌تر در اسپانیا است زیرا بیش از ۱۰۰ شهر خود را مخالف گاوبازی خوانده‌اند و بیش از ۸۰ درصد مردم اسپانیا مخالف این نمایش بی‌رحمانه هستند.

عجب اردکی؟

نیویورک با ممنوع کردن جگر چرب به یکی از بدترین شکل‌های آزاررسانی به حیوانات در دامداری کارخانه‌ای «نه» گفت. جاستین برانان عضو شورای شهر نیویورک به درستی گفت: به زور غذا دادن به پرنده‌ای فقط به خاطر آن که مریض بشود تا نوعی خوراک لذیذ عجیب فراهم آید به راستی وحشتناک و غیرانسانی است.

نگرش‌ها به حیوانات رو به دگرگونی است و هر سال نو موفقیت‌های جدید تازه‌ای در این حوزه به دست می‌آید. بی‌صبرانه منتظر دستاوردهای سال ۲۰۲۰ هستم.

© The Independent

بیشتر از زندگی