اسرائیل، خواسته‌های اتحادیه اروپا در مورد کرانه باختری را نادیده می‌گیرد

درخواست فلسطینی‌ها از اتحادیه اروپا برای وارد کردن فشار بر اسرائیل

بازدید هیئت اتحادیه اروپا از روستای تخریب شده «حمصه البقیعه»، در کرانه باختری. عكس از:  خبرگزاری فلسطین

پس از آغاز روند تخریب خانه‌ها و املاک فلسطینی‌ها در کرانه باختری، اتحادیه اروپا از تل‌آویو خواست از تخریب خانه‌ها و امکانات کشاورزی و آموزشی فلسطینیان در منطقه (ج) که بیش از ۶۰  درصد از مساحت کرانه باختری را تشکیل می‌دهد، خودداری کند. افزون بر آن، اتحادیه اروپا از اسرائیل خواست تأسیسات بشردوستانه و پروژه‌های دیگری که بودجه آنها از سوی اتحادیه اروپا تأمین شده و اسرائیل آنها را تخریب، یا مصادره کرده است، بازسازی کند یا غرامت آنها را بپردازد. اما اسرائیل ضمن رد این مطالبات، اصرار دارد که ساخت و ساز در این مناطق خلاف قانون است، با این حال، اسرائیل از صدور مجوز ساخت و ساز به بهانه این‌که مناطق یادشده در مجاورت شهرک‌ها و مناطق بسته نظامی واقع است، امتناع می‌ورزد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات فلسطینی بدین باورند که اسرائیل به دنبال خالی کردن این مناطق از شهروندان فلسطینی است، بنابر این، با تخریب خانه‌ها، زیرساخت‌ها و محرومیت ساکنان از خدمات اولیه آنها را وادار به مهاجرت اجباری می‌کند.

قابل ذکر است که اسرائیل در سال ۲۰۱۹، بیش از ۱۲۷ ساختمان که هزینه آنها عمدتا توسط اتحادیه اروپا و کشورهای عضو تأمین شده است را در بیت‌المقدس شرقی و منطقه (ج) در کرانه باختری تخریب یا تصرف کرده است. بنا به اظهارات اتحادیه اروپا، اسرائیل پیوسته هشدار می‌دهد که قصد دارد ۵۵  مدرسه فلسطینی، از جمله مدرسه‌ای در منطقه «رأس التین» در کرانه باختری که توسط اتحادیه اروپا و بریتانیا تأمین اعتبار شده است را تخریب کند.

در همین حال، «سون‌کوه فون بورگسدورف»، نماینده اتحادیه اروپا در سرزمین‌های فلسطینی، هنگام دیدار از روستای«حمصه البقیعه» در دره اردن که چندی پیش توسط ارتش اسرائیل کاملا نابوده شد، گفت که این گونه تخریب‌ها "نقض آشکار قوانین بین‌المللی و مغایر با حقوق اساسی بشر است. وی افزود: چنین اقداماتی نه‌تنها نقض آشکار تعهدات اسرائیل به عنوان یک قدرت اشغال‌گر بوده بلکه پرسش‌های را در مورد تعهد اسرائیل به راه حل چاره دوکشوری مطرح می‌کند. بورگسدورف، بار دیگر اسرائیل را برای جبران خسارت‌ها یا بازسازی تأسیسات ساخته شده با کمک اتحادیه اروپا، که توسط اسرائیل تخریب یا مصادره شده است، فراخواند.

شایان یادآوری است که پس از تخریب روستای«حمصه البقیعه» توسط اسرائیل، بورگسدورف با روسای نمایندگی‌ها و نمایندگان کشورهای اتحادیه اروپا، چند روز پیش از این روستای تخریب شده در دره اردن دیدار کرد.

فلسطینیان از اتحادیه اروپا می‌خواهند در واکنش به بی‌توجهی تل‌آویو به درخواست‌های اتحادیه اروپا برای متوقف کردن سیاست غصب سرزمین‌های فلسطینی، تخریب املاک و وادار کردن فلسطینی‌ها به مهاجرت اجباری، از گزینه تحریم‌های تجاری، اقتصادی و علمی علیه اسرائیل استفاده کند. اما جهاد حرب، تحلیلگر سیاسی، می‌گوید از آن‌جا که اسرائیل اطمینان دارد که اتحادیه اروپا به‌رغم مشارکت و داشتن همکاری‌های گسترده علمی و تجاری با اسرائيل، از برگه فشار علیه تل‌آویو استفاده نمی‌کند، بنابر این، اسرائيل سعی می‌کند خواسته‌های اتحادیه اروپا را در پیوند به امور فلسطینیان در اغلب نادیده گیرد.

جهاد حرب افزود: اسرائیل یک سیاست منظم و برنامه‌ای سازماندهی شده را علیه فلسطینی‌ها دنبال می‌کند و با تخریب خانه‌ها، زیرساخت‌های اصلی و اقدامات تهدید آمیز دیگر، آنها را وادار به مهاجرت اجباری و ترک سرزمین‌های فلسطینی می‌کند. وی معتقد است که اسرائیل در گام نخست سعی دارد فلسطینیان ساکن در منطقه (ج) در کرانه باختری را از ابتدایی‌ترین نیازمندی‌ها و سهولت‌های زندگی محروم کند و با وادار کردن آنها به ترک این منطقه، زمینه الحاق آن را به قلمرو اسرائیل فراهم سازد.

© IndependentArabia